محمدعلی زلفی‌گل: سامانه معرفی دانشمندان و پژوهشگران ایرانی راه‌اندازی خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر مرجعیت علمی ایران در عرصه بین الملل گفت: درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان «دانا» با هدف معرفی دانشمندان و نمایه‌سازی فعالیت‌های پژوهشگران ایرانی به زبان های فارسی و انگلیسی به زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل در آستانه هفته دولت در گفت و گوی تلویزیونی در تشریح اقدامات یک ساله این وزارتخانه اظهار داشت: در کشورهای مختلف سامانه‌های متفاوتی برای معرفی دانشمندان وجود دارد؛ از جمله گوگل اسکولار/ google scholar که هر دانشمند و پژوهشگر بین‌المللی در آن یک صفحه دارد و همه فعالیت‌های علمی وی در آن صفحه نمایه‌سازی و به عنوان مرجع علمی در یک رشته معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: ما قصد داریم سامانه درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان را با هدف معرفی دانشمندان ایرانی به جهان راه‌اندازی کنیم تا فعالیت‌های آنها ابتدا در معرض دید صنایع داخلی و عرصه بین‌الملل قرار گیرد. به این شکل مرجعیت علمی نیز کسب شده و شرایط بهتر برای فعالیت‌ها و همکاری‌های داخلی و خارجی دانشمندان ایرانی ایجاد می‌شود.

وزیر علوم به ۳۱ سفر استانی رییس جمهور در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این سفرها موفق به جذب چند هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بناهای با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی آموزش عالی شدیم. همچنین از ظرفیت قانون حمایت از خانواده جوانی جمعیت برای تاسیس خوابگاه‌های متاهلی استفاده می‌شود.  

زلفی‌گل با یادآوری حضوری شدن آموزش‌ها از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ بعد از بیش از ۲ سال آموزش مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: با چابک سازی نمودار سازمانی وزارت علوم، معاونت فناوری و نوآوری در این وزارتخانه از آذر گذشته برای توجه بیشتر و زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور تاسیس شد. 

بیش از ۱۰ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کردند که اکنون ذیل معاونت فناوری و نوآوری به آنها بیشتر توجه می‌شود، همچنین در این مدت ۲۵ هزار شغل جدید در شرکت‌های دانش بنیان ایجادشده و مجوز احداث ۱۲ پردیس فناوری صادر شده که برخی از آنها با همکاری وزارتخانه های دیگر بوده است.  

سامانه «نان»؛ حلقه اتصال صنعت، جامعه و دانشگاه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر تعامل و تکامل هم‌افزا با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: این وزارتخانه فناوری‌ها را تا رسیدن به سطح آمادگی ۶ (از مجموع ۹سطح آمادگی) حمایت می‌کند و بعد از آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی با حمایت‌های مالی کمک به شکل گیری توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان می کنند. 

عضو دولت سیزدهم همچنین درمورد انواع تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در کشور گفت: باید به هر سه نوع تحقیقات توجه کنیم و این کار در دوره های قبل هم انجام شده است اما در هدایت پژوهش ها در راستای نیازهای جامعه به اندازه تحقیقات بنیادی موفق نبوده‌ ایم. 

زلفی گل ادامه داد: به همین دلیل سامانه نظام ایده ها و نیازها «نان» را در پایگاه استنادی موسسه علوم جهان اسلام راه‌اندازی کردیم که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست و با توجه به شیوه‌نامه‌های قانون جهش تولید دانش بنیان همه وزارتخانه ها باید نیازهای فناورانه و پژوهشی خود را در آن ثبت کنند و دانشمندان می‌توانند برای رفع این نیازها راه حل ارایه دهند. 

وزارت علوم در جایگاه مجری سیاست‌ها و قوانین مجلس و شوراست

وی همچنین درمورد کنکور ۱۴۰۲ و تغییرات آن توضیح داد: وزارت علوم در جایگاه مجری سیاست ها و مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید به بهترین نحو قانون و مصوبات را اجرا کند. 

وزیر علوم افزود: ما دیدگاه‌هایی در مورد تغییرات کنکور داشتیم که در زمان طرح مصوبه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دادیم اکنون فقط تلاش می کنیم این مصوبه به بهترین شکل اجرا شود و برای آن برنامه ریزی می کنیم و اگر اجرا نشود باید پاسخگو باشیم. 

زلفی گل درمورد وضعیت و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز گفت: دانشگاه های ایران از سطح ملی عبور کرده و به سطح بین المللی رسیده اند. دانشگاه تهران اخیرا در وب‌سنجی جزو دانشگاه‌های برتر قرار گرفت. ظرفیت تاسیس دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری به معیارهایی نیاز دارد که اعضای هیات علمی در پایه‌های مشخص یکی از این معیارها است.

وی ادامه داد: در برخی دانشگاه ها به دلیل بازنشسته شدن اعضای هیات علمی تعداد استادان کاهش یافته است که وزارت علوم هر سال ۲ نوبت فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها را برای ترمیم وضعیت استادان می دهد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در مورد شروع تحصیلی دانشگاه ها و آغاز آموزش ها از اول مهر ۱۴۰۱ گفت: آموزش ها حضوری خواهد بود ولی آموزش مجازی کنار گذاشته نمی شود. 

زلفی گل اظهار داشت: باید از تجربه آموزش مجازی به بهترین نحو استفاده کنیم بنابراین به استادانی که از ظرفیت آموزش مجازی برای کلاس های حل تمرین، تفهیم بهتر مطالب، رفع اشکال یا تدریس مازاد استفاده کنند، امتیازاتی تعلق می گیرد. همچنین می توانیم از ظرفیت فضای مجازی برای برگزاری همایش های ملی یا بین المللی بهره ببریم. 

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا