نخستین دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی برگزار خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: نخستین دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی امسال برای شناخت برترین آثار در ۱۱ رشته و همچنین حمایت از طرح‌های پژوهشی برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایبنا، علی محمد حکیمیان رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حاصل تفکر حضرت امام خمینی (ره) و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تحول در حوزه علوم انسانی اسلامی است. تحول بنیادین در تراز انقلاب با تحول در حوزه علوم انسانی و متعالی شدن آن میسر است و انقلاب اسلامی به اهداف خود بدون این تحول نمی‌رسد.

وی ادامه داد: تحولی که باید در تراز انقلاب در حوزه علوم انسانی صورت گیرد، اتفاق نیفتاده است؛ هرچند زحمات زیادی کشیده شده و کارهای قابل توجهی، در حوزه‌های علمیه سراسر کشور و دانشگاه‌ها و در مؤسسات اقماری آن‌ها صورت گرفته است. این گام‌ها، بعضاً در تراز انقلاب اسلامی محقق نشده و نتوانسته تأکیدات مقام معظم رهبری، تحت عنوان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، در راستای بیانیه گام اول و دوم و هدف عالی ایشان را محقق کند.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد: پیشران و نیروی محرکه این موارد تحول در حوزه علوم انسانی است که باید صورت گیرد. در حوزه مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و مهندسی گام‌های موثری برداشتیم، ولی چیزی که انقلاب را بیمه می‌کند و آن را تعالی می‌بخشد، تحولی است که باید در حوزه علوم انسانی صورت گیرد، به خصوص اسلامی شدن، بومی شدن، کاربردی شدن و کارآمد شدن در مسیر تحول.

حکیمیان خاطرنشان کرد: بهترین و مؤثرترین کار در تحول علوم انسانی، جمع کردن همه نیروها در زیر یک چتر و شاخص‌بندی کار تحول‌سازی علوم انسانی مبتنی بر مبانی عالی اسلامی و مترقی انقلاب اسلامی است که حضرت امام خمینی (ره) بنای آن را  گذاشتند.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در ۱۱ رشته خانواده، روانشناسی، علوم تربیتی، فلسفه علوم انسانی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، ارتباطات، آینده پژوهی و حقوق و فقه اجتماعی اقدام کردیم و از آثاری فروردین سال ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰ منتشر شده اند، در محور اول با شاخص‌های مدنظر مجموعه تقدیر می‌ شوند.

وی گفت: در محور دوم، از طرح‌های پژوهشی آماده انتشار، تقدیر و حمایت می‌ شود. طرح‌های پژوهشی دارای شاخص‌های مؤثر در تحول علوم انسانی را شناسایی و منتشر می کنیم تا به جامعه علمی معرفی شوند؛ محور سوم هم تقدیر و حمایت از طرح‌نامه‌های پژوهشی برتر است.

حکیمیان تصریح کرد: امسال به دلیل سال اول اجرای برنامه، به این چند حوزه محدود کردیم، ولی قصد داریم گام‌های موثری را در صحنه بین‌الملل در این موضوع برداریم و در دوسالانه بعدی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خواهد بود، آثار بین‌المللی که در علوم انسانی با رویکرد اسلامی نوشته شده است را هم مدنظر قرار خواهیم داد، زیرا باید انقلاب و مبانی خود را در جهان معرفی کنیم.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یادآور شد: باید با جامعه علمی دنیا صحبت و مبانی خود را به جهان عرضه و شاخص‌‎های متحول کننده انسان طبیعی به انسان متعالی و ارتقا دهنده جهان مادی به جهان معنوی را به دنیا معرفی کنیم. این گام بعدی و به نوعی برجام فرهنگی است.

وی افزود: باید بٌعد تمدن ساز را فعال کنیم و با توجه به استعدادهای خوبی که در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه در حوزه علوم انسانی داریم این امر شدنی است. باید زمینه‌های گفت‌وگو با دنیا را فراهم کنیم و اگر بر این برجام برنامه فرهنگی که خارج از اراده دولت‌هاست تأکید کنیم، ایران هرگز محدود نمی‌ شود.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان یک سازمان، بخشی از تحول علوم انسانی را عهده‌دار شده است و به نظر می‌رسد وزارت علوم و حوزه‌های علمیه که دارای استعدادهای شاخص اسلام مترقی در تراز انقلاب هستند، باید با هم تشریک مساعی کنند و با مساعدت سازمان‌های اقماری حوزه علوم انسانی حوزه علمیه و وزارت علوم یک تشکل برای برعهده گرفتن بخشی از وظیفه تحول علوم انسانی را تشکیل دهند، به طوری‌که با هم یک هندسه منظم کاری و یک دستگاه جامع متحول‌کننده علوم انسانی را در کشور به وجود آورند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایبنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا