درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان ایرانی راه‌اندازی خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش را شامل سه رکن اصلی یاددهنده (استاد)، یادگیرنده و محتوای درسی دانست و گفت: اصلاحات هر سه رکن آموزش در برنامه این وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا محمدعلی زلفی‌گل در گفت‌وگوی رادیویی به مناسبت هفته دولت درباره بحث آموزش در دانشگاه ها افزود: آموزش شامل سه رکن اصلی یاددهنده (استاد)، یادگیرنده (دانشجو) و محتوای درسی است. برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای هر سه رکن آموزش اصلاحاتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در بخش یاد دهنده و هیات علمی طرح منش استادی، مهارت‌های ناب شاگردپروری را برنامه‌ریزی کردیم. اعضای هیات علمی که برای اولین بار با این سمت مشغول به کار می‌شوند باید با دوره‌های معلمی و مهارت‌های معلمی آشنا شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در بخش محتوای درسی، مهارت‌محوری و بازنگری در سرفصل دروس جزو برنامه‌های ما است. اینکه شیوه‌نامه تالیف کتب درسی باید بر چه اساسی انجام شود، معرفی اسطوره‌ها، مهارت‌پروری، ارجاع‌دهی و سوالات در متن و غیره باید چگونه باشد. این بخش را به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی واگذار کردیم تا به عنوان کار تحقیقاتی این شیوه‌نامه‌ها تالیف شوند.

برای بازنگری در محتوای درسی از ظرفیت مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت استفاده می شود، بنابراین شیوه‌نامه جامعی برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و از این به بعد کتاب‌هایی که تالیف می‌شوند، باید دارای این چارچوب باشد تا به عنوان مرجع درسی انتخاب شوند.

زلفی گل همچنین درباره مهم ترین اقدامات وزارت علوم گفت: یکی از اقدامات اساسی یک‌سال گذشته، تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود. وظیفه این صندوق حمایت از آموزش، پژوهش و فناوری در کل کشور است. این صندوق ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است که ریاست آن را رییس‌جمهور به عهده دارد.

وی ادامه داد: اعتبارات این صندوق از محل اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود. امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۲ میزان حمایت‌ در بخش آموزشی، پژوهشی، نوآوری و فناوری را توسعه دهیم.

وزیر علوم با بیان این که شفافیت اداری در وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری حاکم است، یادآور شد: به این ترتیب، مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی این وزارتخانه مکلف شد به شهروندان بابت تقاضا و نامه‌ای که داشتند، پاسخ دهد تا آنها در جریان روند نامه قرار گیرند. همچنین، وزیر علوم و مدیران بالادستی می‌توانند کارمندان‌شان را براساس عملکردی که دارند، ارزیابی کنند. 

زلفی گل همچنین گفت: از ظرفیت مصوبات سفر رییس جمهور به استان ها برای بخش آموزش عالی استفاده کردیم و چند هزار میلیارد تومان برای طرح های نیمه تمام که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد داشتند، درنظر گرفتیم. امیدواریم بتوانیم تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام را به سرانه آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی، رفاهی و ورزشی دانشگاه‌ها اضافه کنیم.

وی با یادآوری اینکه در دنیا برای دانشمندان کارنامه علمی درست می‌کنند و وضعیت علمی آنها را مشخص می‌کنند، افزود: ما چنین پایگاهی را برای دانشمندان‌ ایرانی نداشتیم که تصمیم گرفتیم این درگاه را با نام درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان «دانا» ایجاد کنیم. امیدواریم با تاسیس این سامانه بتوانیم برای هر استاد دانشگاه و فرد توانمند صفحه خانگی ایجاد کنیم. همچنین وزارت علوم برای ارائه خدمات الکترونیک فعال برخورد کرده تا شهروندان بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا