بررسى وضعيت تسهيل كسب و كار در ايران

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تسهیل در فضای کسب و کار منجر به ورود جوانان جویای شغل به فضای بازار کار می‌کند و به تبع کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی کشور در ابعاد مختلف می‌شود که این موارد در دولت سیزدهم از سوی نهادها مربوطه پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، برنامه‌های مختلفی از جمله تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار، صدور مجوزهای تاسیس آموزشگاه‌های آزاد، آموزش نیروی کار، ارتباط بین کارفرمایان و کارجویان، طراحی زیست بوم ملی اشتغال در دولت سیزدهم در حوزه رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار و تامین زیرساخت‌های ایجاد اشتغال در حال اجراست.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی تسهیل فضای کسب و کار است و در این زمینه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ارائه آموزش‌های مهارتی نقش مهمی ایفا می‌کند از این رو ارائه دوره‌های مهارت‌آموزی برای مشاغل کم سرمایه‌بر، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس آموزشگاه‌های آزاد از حدود هشت ماه به سه روز، کاهش زمان آزمون و صدور گواهینامه مهارت از ۴۵ روز به هفت روز، کاهش زمان صدور مجوز پروانه تاسیس مراکز جوار و بین کارگاهی از ۲ ماه به سه روز، تدوین استانداردهای شایستگی، ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان و توسعه همکاری با کشورهای منطقه و بین‌المللی در حوزه مهارت از مهم‌ترین خدمات این سازمان در ۶ ماه دولت سیزدهم است.

شاهد افزایش مهارت آموزی جوانان در این دولت هستیم به‌گونه‌ای که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای در دولت سیزدهم ۹۱۱ هزار و ۲۶۴ گواهینامه مهارت برای متقاضیان صادر شده است. همچنین در همین مدت از ۳۳ هزار و ۵۳ نفر نیروی کار شاغل و متقاضیان در واحدهای صنفی و اصناف سنجش مهارت صورت‌گرفته است.

ایجاد واحدهای مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی، ایجاد دیپلماسی مهارت و ارتباط با کشورهای مختلف در حوزه تبادل اطلاعات، آموزش‌های مهارتی، اعزام نیروی کار منجر می‌شود تا کارآموزان و افراد جویای کار با کسب تخصص‌ها و تسهیل در فضای کسب و کار وارد دنیای کار شود.

تسهیل در صدور مجوزها یکی دیگر از اقدامات این دولت است که در راستای اصل (۲۸) قانون اساسی و فراهم‌سازی امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب‌وکار و ایجاد فضای رقابتی صورت گرفت و تمامی درخواست‌های صدور مجوز تاسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد منوط به احراز شرایط متقاضیان، در سه روز و به طور خودکار انجام می‌شود.

این در حالی است که در سنوات قبل به دلیل ممنوع شدن صدور مجوز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، بازار سیاه خریدوفروش مجوز آموزشگاه‌های آزاد در کشور راه افتاده بود و رانت میلیاردی ایجاد شده بود اما اکنون با برخط کردن صدور مجوزها شاهد از بین رفتن این بازار شده‌ایم و زمینه رقابت سازنده فراهم شده است.

در کنار این سازمان‌ها و نهادها، مرکز کار ایران نیز به عنوان سازمانی در حال توسعه در امور مربوط به کار و اشتغال است که به شکلی جامع در حوزه‌های مربوط به کار، اعم از آموزش‌های حرفه‌ای، کارآفرینی، ایجاد دفاتر خدمات شغلی بین‌المللی و برگزاری نمایشگاه‌های کار بین‌المللی فعالیت دارد.

پیشبرد اهداف در راستای توسعه‌ی اشتغال پایدار در سطح ملی و بین‌المللی و تلاش در جهت ایجاد رونق در حوزة اشتغال و به طبع آن در سطوح خرد و کلان اقتصاد کشوری از جمله اساسی‌ترین چشم اندازه‌هایی است که دنبال می‌شود.

ایجاد فرصت‌های سازنده هر چه بیشتر راه دسترسی کارجویان و نیروهای متخصص و پویای ایرانی به بازار موثر کار را فراهم می‌کند و نیز کارفرمایان و صاحبان مشاغل در خصوص یافتن نیروی کار مورد نظرشان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

 ایجاد تعاملات بین‌المللی و ورود نیروی متخصص ایرانی به بازار کار بین‌الملل و نیز جذب سرمایه‌گذاران موثر خارجی به بازار بالقوه ایرانی نقش مهمی در رونق اشتغال و اقتصاد کشورمان دارد.

اکنون شاهد همکاری مرکز کار ایران با بیش از ۸۰ موسسه اعزام به خارج از کشور در سامانه سراسری مشاوره، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و جذب نیروی کار ایرانی از خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و خدمات بین‌المللی هستیم که این امر می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب در عرصه اشتغال‌زایی باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا