شرط‌بندی یا قمار؛ آیا تفاوتی میان آن‌هاست؟/ چه مجازات قانونی در انتظار صاحبان سایت‌های شرط‌بندی است؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، اخیراً اخباری مبنی بر دستگیری سلبریتی‌هایی که سایت‌های شرط‌بندی را تبلیغ می‌کنند، در فضای مجازی پیچیده شده است، خبری که هنوز از طرف منابع رسمی تأیید نشده اما همکاران آنها در مواجه با این اخبار واکنش‌ نشان دادند و اعلام کردند که در معرض خطر قرار دارند. مهمترین این افراد پویان مختاری است

در روزهای اخیر بارها نام برخی افراد به ظاهر سلبریتی‌ در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد که به دلیل راه‌اندازی سایت‌های شرط‌بندی تحت پیگیرد قرار دارند؛ البته که این افراد بخشی از پازل پشت‌پرده سایت‌های قمار و شرط‌بندی هستند که حتی برای تطهیر خود با بسیاری از افراد معروف و فرزندان برخی از مسئولان در تماس و ارتباط بوده تا از نام و شهرت آنان برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده کنند.

شرط‌‌بندی یا قمار اینترنتی یکی از به‌روزترین و جدیدترین نوع قمار محسوب می‌شود. هر چند در قانون مجازات اسلامی شرط‌بندی دارای عنوان مجرمانه نیست و در هیچ‌یک از مواد قانونی به آن اشاره نشده اما با توجه به اینکه شرط‌بندی یکی از مصادیق قمار است، این پرسش مطرح می‌شود که مجازات قانونی صاحبان سایت های شرط‌بندی چیست؟

در پاسخ به این پرسش امیرحسین صفدری گفت: طبق ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات قماربازی با هر وسیله‌ای ممنوع است و مرتکبین آن به یک تا ۶ ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

وی با اشاره به دسترسی دشوار و محاکمه قماربازانی که ساکن خارج از کشور هستند، افزود: از آنجا که مدیران سایت‌های شرط‌بندی خارج از کشور ساکن هستند افرادی که در سایت‌های شرط‌بندی بازی می‌کنند باید آگاه باشند که اگر از آنها کلاهبرداری شود و یا از طریق فیشینگ حساب‌شان خالی شود اولاً دسترسی به این افراد بسیار سخت است و ثانیاً براساس ماده ۶۵۴ قانون مدنی دعاوی مربوط به قمار و گروبندی مسموع نخواهد بود.

این پژوهشگر مسائل حقوقی در ادامه خاطرنشان کرد: مطابق با مواد ۷۰۶، ۷۰۷، ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، در کشور ما هر گونه فعالیت اعم از تبلیغ، طراحی، مدیریت، خرید و فروش سایت شرط‌بندی، نگهداری وسایل قمار و غیره، چه در فضای حقیقی جامعه چه در فضای مجازی جرم است و مجازات سنگینی را به دنبال دارد.

صفدری در پایان یادآور شد: علاوه بر این مسائل از نظر فقهی هم قماربازی حرام است لذا باید شرکت‌کنندگان در این بازی‌ها باید آگاه باشند و تحت هیچ شرایطی از سایت‌های شرط‌بندی استفاده نکنند چرا که استفاده از سایت‌های شرط‌بندی سراسر ضرر و جرم است.

در مجموع هرچند در قانون مجازات اسلامی به شرط‌بندی اشاره نشده است اما با توجه به اینکه این عمل، زیرمجموعه قمار محسوب می‌شود، مجازات‌های پیش‌بینی شده در مورد قماربازان برای صاحبان سایت‌های شرط‌بندی نیز قابل اجرا است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا