درمان افسردگی پس از سکته مغزی از طریق یک روش جدید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از سایمکس، آزمایش انجام شده توسط دکتر برنتون هورداکر (Dr Brenton Hordacre) که محقق سکته مغزی در دانشگاه استرالیا است نشان می دهد ورود دوز های زیاد و تکرار شونده امواج مغناطیسی به مغز باعث افزایش فعالیت مغز شده و در نتیجه به طور قابل توجهی افسردگی پس از سکته مغزی را کاهش می دهد.

درتحقیقات قبلی نیز از این امواج مغناطیسی استفاده شده است اما این اولین باری است که یک دوز درمانی بزرگ یعنی ۳۰۰۰۰ پالس الکترومغناطیسی در طی دو هفته به بیمار داده شده است و این آزمایش تغییرات مثبتی را در عملکرد مغز نشان داده است.

این یافته ها که در مجله نورولوژی Neurology منتشر شده است می تواند نشانه ای از ایجاد یک درمان غیر تهاجمی و همچنین غیر دارویی برای درمان افسردگی باشد. داروها ممکن است عوارض منفی برای بسیاری از مصرفکنندگان داشته باشد.

استرالیای جنوبی قرار است از این دستگاه که نتیجه تحقیقات دانشگاه استرالیا است برای درمان بیمارانی که افسردگی پس از سکته مغزی  را تجربه می کنند استفاده کند.

محرک مغزی ۴۰ هزار دلاری که بخشی از بودجه آن از بنیاد هوندا فراهم شده همچنین می تواند باعث بهبود عملکرد حرکتی در بیماران شده و باعث ایجاد اتصالات جدید در مغز آسیب دیده شود.

دکتر هورداکر می گوید: مزیت استفاده از این دستگاه TMS برای درمان افسردگی این است که عوارض جانبی نسبتاً کمی در مقایسه با درمان های دارویی دارد.

وی افزود، این درمان طی چندین جلسه ارائه می شود اما اثرات آن مدت طولانی تری باقی می ماند. برآورد می شود ۵۰۰ هزار نفر در استرالیا با عوارض سکته مغزی زندگی می کنند و با افزایش تعداد افرادی که دچار سکته مغزی و یا خونریزی مغزی می شوند،  این رقم هر ساله ۵۶ هزار نفر افزایش می یابد.

از هر سه نفر یک نفر در طی پنج سال پس از سکته مغزی افسردگی را تجربه می کند، گرچه این افسردگی ممکن است هر زمانی پس از سکته رخ دهد اما عمدتا در سال اول رخ خواهد داد.

دکتر هورداکر می گوید: سکته مغزی به خودی خود تحولی بزرگ در زندگیست که باعث تغییراتی در شخصیت، عواطف و خلق و خوی فرد می شود، بنابراین یک رابطه بسیار قوی بین سکته مغزی، افسردگی و اضطراب وجود دارد.

معمولاً برای درمان افسردگی پس از سکته از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی استفاده می شود، اما این دستگاه امواج مغناطیسی rTMS گزینه درمانی دیگری به بیماران می دهد.

ساران چمبرلین(Saran Chamberlain) که در شهر آدلاید زندگی می کند، یکی از ۱۱ بازمانده از سکته مغزی مزمن است که در آزمایش دکتر هورداکر شرکت کرده و ۱۰ جلسه با فرکانس بالا امواج مغناطیسی تحریک کننده مغز  rTMS برای درمان افسردگی دریافت کرده است.

ساران در سال ۲۰۱۳ در سن ۳۸ سالگی دچار سکته مغزی شد. او مستعد سکته مغزی نبود سیگار نمی کشید و جوان و سالم بود اما شغل پر استرس و ساعات طولانی کار عامل اصلی بیماری وی شد.

در ابتدا سمت چپ بدن او کاملا فلج شد و برای جلوگیری از افسردگی احتمالی برای او داروی ضد افسردگی تجویز شد. او می گوید: وقتی من در مورد این آزمایش که با استفاده از تحریک مکرر مغز افسردگی را درمان می کنند شنیدم، مشتاقانه آن را امتحان کردم تا ببینم آیا تفاوتی ایجاد می شود یا خیر.

درمان اتفاق افتاد و اثرات آن چندین ماه طول کشید. منهنوز از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنم اما میزان مصرف آن را کاملاً کاهش داده ام.

این موضوع واقعاً زندگی من را تغییر داده است. دکتر هوداکر می گوید که مزایای دستگاه تحریک مغز دانشگاه استرالیا بر روی همه ی جامعه اثر خواهد گذاشت، با کمک متحدان دانشگاه دانشجویان رشته های پزشکی آموزش داده خواهند شد تا تحت نظارت از این دستگاه برای درمان بیماران استفاده کنند.

این درمان در سال جدید به طور رسمی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا