اختلالات روانی پس از ابتلا به کووید19

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، زهرا درویشی روان‌شناس بالینی در یادداشتی نوشت: انتشار ویروس کووید19 به‌دلیل سرعت بالای همه‌گیری و دنیاگیری، وضعیت بسیار ناپایدار و نگران کننده‌ای را برای تندرستی عمومی و بهداشت روانی در سراسر جهان ایجاد کرده است و علاوه‌ بر آسیب‌های جسمی و آمار بالای مرگ‌و‌میر، سبب بروز بسیاری از بیماری‌های روان‌شناختی از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شده است.

نحوه واکنش‌های افراد در روبه‌رو شدن با بحران‌ها و وقایع خارج از انتظار متفاوت است و عملکرد آن‌ها ناشی از طرز تفکر و آگاهی، احساسات و برداشت‌های شخصی و فرهنگی می‌تواند استرس‌زا بوده و پیامدهای جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

افسردگی چیست

افسردگی (Depression) مشخصه‌ای خلقی که معمولا با احساس فقدان، خشم، غم و اندوه همراه است و باعث مختل شدن فعالیت‌های روزمره و کاهش عملکرد طبیعی فرد می‌شود.

چگونه به افسردگی مبتلا می‌شویم؟

 افسردگی می‌تواند همه افراد را در هر شرایطی تحت تاثیر قرار دهد. زمانی‌که نشانه‌های افسردگی بیش از دو هفته در فرد تداوم پیدا می‌کند، تشخیص این بیماری صورت می‌گیرد. اختلال افسردگی در بانوان بیش از دو برابر آقایان رایج است و ژنتیک، عوامل  شخصیتی، اجتماعی و محیطی، بیماری‌های جسمی، تغییرات شیمیایی و هورمونی و تغییرات فصلی از عواملی هستند که منجر به تغییرات خلقی و ایجاد انواع افسردگی می‌شوند. علت‌های دیگری که از موضوع بحث فاصله دارد، می‌تواند روند بیماری را از نشانه‌های بسیار خفیف تا بسیار شدید نوسان دهد. (بررسی دقیق نشانه‌ها بسیار حائز اهمیت است چرا که در برخی موارد این علائم از علت‌های بالینی دیگری سرچشمه می‌گیرد و در پاره‌ای از موارد نامشخص است)

برخی از علائم افسردگی

افسردگی بر حسب جنسیت، سن و دیگر علت‌های بالینی دارای نشانه و زمینه‌های فیزیکی، رفتاری، فکری و احساسی است که در ادامه  به برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین سمپتوم‌ها اشاره شده است.

نشانه‌های فیزیکی و رفتاری: افزایش یا کاهش وزن، اختلالات خواب از جمله پرخوابی یا کم‌خوابی یا بیدار شدن در ساعات اولیه بامداد، اختلالات روان تنی (دیابت نوع2، IBS، بیماری‌های قلبی، دردهای اسکلتی و عضلانی، مشکلات ریوی و تنفسی، سردردهای میگرن) سوءمصرف مواد مخدر و الکل، کاهش تمایلات جنسی، کاهش سطح انرژی و خستگی بیش از حد، انزوا و پرهیز از روابط اجتماعی، بی قراری و تحریک‌پذیری، تاخیر در انجام وظایف روزانه و …

نشانه‌های فکری: اختلال در حافظه و یادگیری، ناتوانی در تصمیم‌گیری و انتخاب، اختلال در تمرکز، خود ناباوری و سرزنش بیش از حد خود، بدبینی نسبت به دیگران، افکار خودکشی و آسیب زدن به خود، کاهش اعتماد به نفس به‌دنبال افزایش افکار منفی و …

نشانه‌های احساسی: احساس پوچی و نا امیدی، احساس غمگینی، اندوه  و گناه، آشفتگی و پریشانی، ناپایداری در احساسات و هیجانات، اضطراب، کج خلقی، خشم، احساس بی‌لذتی از رویدادها و فعالیت‌های خوشایند گذشته و …

کووید19 و افسردگی

پس از شیوع ویروس کووید19 و فشارهای برگرفته از تغییر در سبک و روش زندگی مردم به‌منظور جلوگیری از رشد و گسترش اپیدمی شاهد پیامدهای مثبت و منفی بسیاری شده‌ایم. ناتوانی در ارزیابی و درک درست از بیماری و همچنین اشتغال ذهنی نسبت به درمان و ابهامات و اخبار متناقض و عواملی مانند قرنطینه، بیکاری و نگرانی‌های اقتصادی، دورکاری و حضور طولانی خانواده‌ها در کنار هم و افزایش تنش‌ها و انتظارات، کاهش دید و بازدیدها و فاصله اجتماعی، گوشه‌نشینی و کاهش روابط عاطفی بین فردی و سرگرمی‌های عادی روزمره، از دست دادن عزیزان در اثر ابتلا به کرونا ویروس، منجر به بالا رفتن آمار اختلال افسردگی در سطح جامعه شده است.

روش‌های پیشگیری از افسردگی در دوران کووید19

روش‌های پیشگیری از افسردگی را چه قبل از ابتلا به ویروس و چه پس از درمان بیماری کرونا می‌توان همواره و به دور از هرگونه فاجعه‌سازی و برچسب زدن به خود و دیگران کاربردی کرد.

  • ورزش‌های سبک و Stretch کردن در خانه یا مکان‌های عمومی خلوت
  • استفاده از تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن و یوگا
  • برقراری و جایگزین کردن روابط اجتماعی مجازی با دوستان و آشنایان
  • آموختن مهارت‌های تازه و فراگیری به روش آنلاین
  • دوری از اخبار مزاحم و شایعه پراکنی‌های استرس‌زا در خصوص پاندمی
  • شناسایی و غربال‌گری گروه‌های پرخطر و افراد مستعد به اختلالات روان‌شناختی
  • دوره‌های آموزشی و خانواده درمانی برای افرادی که نزدیکانشان را بر اثر ویروس کرونا از دست داده‌اند
  • فراهم کردن محیط خلوت برای استراحت و ساماندهی ذهنی و مدیریت رفتاری
  • بالا بردن دانش و هوشیاری خود نسبت به پیامدهای روانی بیماری
  • اوقات فراغت پربار و برنامه‌ریزی روزانه
  • خودداری از مصرف الکل و دخانیات
  • برنامه غذایی  روتین و مناسب برای بالابردن سطح ایمنی

پیش آگهی و راهبردهای بهبود افسردگی پس از کووید19

همانگونه که طغیان افسردگی از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است راه‌های درمانی آن نیز برای افراد مشابه همدیگر نیست و نمی‌توان از راه‌حل درمانی مشخصی برای تمامی بیماران استفاده کرد. آگاهی در مورد این‌که دپریشن به دلایل بالینی مشخصی باشد، می‌تواند در ساده‌تر کردن و انتخاب روش درمانی مناسب نقش به‌سزایی داشته باشد و در روند درمان ما را با آزمون و خطاهای کمتری روبه‌رو کند.

از انجایی که درمان افسردگی در بسیاری از مواقع زمان‌بر است، نیاز به مدیریت روش‌های درمانی و تعهد و صبوری نسبت به دوره‌های درمان وجود دارد. نتایج تحقیقات گواه این‌ است که با کاربرد رویه درمانی درست می‌توان تا بیش از 80 درصد یا به درمان افراد کمک کرد یا این‌که نشانه‌های شدید را به شرایطی با احساس بهتر نسبت به خود ایجاد کرد.

در ادامه به برخی از راهکارهای درمانی پس از تشخیص قطعی افسردگی پس از کرونا اشاره می‌کنم:

  • حدود یک ساعت در روز انجام ورزش‌های هوازی سطح اندروفین و سروتونین و انتقال دهنده‌های عصبی که مرتبط با ایجاد احساس خوب در فرد می‌شود را افزایش می‌دهد.
  • اگر در دوران کرونا امکان مشاوره‌ی حضوری را ندارید می‌توانید از کمک متخصصین بهداشت روانی در بخش مشاوره آنلاین و یا مشاوره‌ی تلفنی بهره‌مند شوید.
  • در صورتی‌که در شرایطی قرار دارید که در آن اتفاقی تلخ مانند از دست دادن عزیزان بر اثر کرونا اتفاق افتاده است، به روش‌های درمانی خویاری در کنار مشاوره با روان‌شناس و روان‌پزشک استفاده کنید.
  • افسردگی پس از کرونا می‌تواند موقتی یا یک چالش بلندمدت باشد. درمان همیشه باعث نمی‌شود افسردگی به طور کامل از بین برود. اما می‌تواند روش‌هایی برای کنترل و پیشگیری از شدت بیماری باشد.
  • حساسیت نسبت به نشانه‌ها و آموزش و بالا بردن آگاهی و سطع سواد سلامت نسبت به بیماری و تغییر در روحیات و خلق و خو فرد افسرده را به درمان نزدیک‌تر می‌کند.
  • کاربرد انواع روش‌های شناختی و رفتاری (CBT)، درمان‌های تعاملی یا میان فردی (IPT)، شوک درمانی (ECT)، دارو درمانی، تست‌های تشخیص افسردگی، یا بکارگیری روش‌های تلفیقی در درمان که اصولا نمی‌تواند خودسرانه و بدون مشورت پزشک باشد.

سخن پایانی

بسیاری از انسان‌ها با رویدادهای تلخ و شیرینی مواجه می‌شوند که می‌تواند روزمرگی و عملکرد طبیعی ایشان را تحت تاثیر قرار دهد. این روزها با وجود ویروس کووید19 و خود قرنطینگی طولانی مدت و گوشه‌گیری از هرگونه نشاط و هیاهوی جمعی، امنیت روانی و سلامت جامعه و تعادل روان‌شناختی مردم آسیب‌پذیرتر و در معرض خطرات بلندمدت قرار گرفته است.

استفاده از بستر فضای مجازی برای ارتباط با روان‌پزشک و روان‌شناس و سایر متخصصین سلامت، تشخیص به موقع و اقدام سریع به‌واسطه انواع روش‌ها و تکنیک‌های مفید و مدرن که به آن‌ها اشاره شد و همچنین کنار آمدن با الگوهای جدید و تغییر سبکی پساکرونا می‌تواند از صدمات جدی و پیامدهای منفی و اجتناب‌ناپذیر آن پیشگیری دقیق به‌عمل آورد.

برای مشاهده مطالب بیشتر از زهرا درویشی اینجا را کلیک کنید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
زهرا درویشی
منبع
پایگاه خبری موفقیت شناسی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا