امیرحسین آل‌اسحاق: بازار کار کشور متقاضی کار عملی است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن تاکید بر ضرورت مهارت‌آموزی برای دستیابی به اشتغال گفت: کسب مهارت‌های عملی توسط جوانان سبب توانمندسازی، خوداشتغالی و گاه کارآفرینی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا،«امیرحسین آل‌اسحاق» افزود: اشتغال جوانان با شاخص‌های اصلی رشد اقتصادی و توسعه کشور مرتبط بوده و بر اساس نیاز بازارهای مختلف به منابع انسانی پیوند می‌خورد.  با تاکید بر ضرورت مهارت‌آموزی جوانان ادامه داد: نیروی انسانی فاقد مهارت (مهارت‌های عملی) نمی‌تواند به اشتغال دست یافته و گاه در چرخه اشتغال، از حلقه کارگری ساده (فاقد نیاز به مهارت و تخصص) نیز باز می‌ماند؛ از بنیاد خود زمینه رشد و شکوفایی را سلب کرده و فرصت راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک را نیز به ویژه در صورت نبود سرمایه از دست می‌دهد.

وی اظهار کرد: براساس برخی از گزارشات رسمی و غیررسمی هم مهارت‌آموزان بیش از دانش‌آموختگان دانشگاهی در بازار کار متقاضی داشته و این مساله هم حاکی از اهمیت مهارت‌آموزی و فراگیری تخصص در کنار علم‌آموزی است.

“مهارت‌آموزی” زمینه‌ساز توانمندسازی و خوداشتغالی

وی ادامه داد: در حقیقت، مهارت‌آموزی جوانان یک واسطه بین توانمندسازی و آموزش است که علیرغم کسب مدارک دانشگاهی و گاه تحصیلات تکمیلی، فاقد مهارت موردنیاز بازارکار هستند. 

مدیرکل دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: جوانان همچنین جهت ورود به بازار کار و دستیابی به اشتغال (متناسب با علایق شخصی) باید بتوانند مهارت‌های عملی خود را در حرفه‌های متعدد به‌کار ببندند.

آل‌اسحاق توضیح داد: اشتغال‌آفرینی، خوداشتغالی و نیز مفهومی که تحت عنوان کارآفرینی در جامعه شناخته می‌شود هم بدون آموزش و درونی کردن مهارت‌های مربوطه اتفاق نخواهد افتاد. برای راه‌اندازی کسب وکارهای اقتصادی باید بر آموزش‌های مهارتی تکیه کرد؛ با کارآموزی مهارت‌ها را پرورش داد و از یک مقیاس خرد کارآفرینی را آغاز کردبرای راه‌اندازی کسب وکارهای اقتصادی باید بر آموزش‌های مهارتی تکیه کرد؛ با کارآموزی مهارت‌ها را پرورش داد و از یک مقیاس خرد کارآفرینی را آغاز کرد.

مهارت‌آموزی و کسب هویت شغلی

آل‌اسحاق همچنین با اشاره به کسب هویت شغلی از طریق مهارت‌آموزی، خاطرنشان کرد: برخی از اقشار جامعه به مهارت‌های فنی و عملی نیز با نگاه مدرک‌گرایانه برخورد می‌کنند؛ این نوع نگرش نیز باید تغییر یافته و علم‌آموزان در کنار فراگیری علم و دانش، به معنای واقعی صاحب مهارت و در حقیقت توانمند شوند.

برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی به همت جامعه جوانان وزارت ورزش

وی یادآور شد: جامعه جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز دوره‌های مختلفی را در راستای این مهارت‌آموزی برگزار کرده است. یکی از اقدامات ارزشمند در این حوزه با مشارکت قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه با مسئولیت ستاد کل نیروهای مسلح به انجام رسید؛ که موضوع آموزش عمومی اشتغال را به عنوان یک ضرورت برای جوانان متقاضی به کار فراهم آورد.

مدیرکل دفتر طرح‌های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: به عنوان مثال، برای حدود ۱۲۰ هزار نفر در دوره‌های گذشته در بدو خدمت سربازی، با همکاری جهاد دانشگاهی این آموزش‌ها برگزار شد.

به گفته وی همچنین با همکاری این نهاد (جهاد دانشگاهی) موضوع مراکز نوآوری و شکوفایی و آموزش کار تیمی حول محور موضوعات مشخص و بوم‌محور در ۱۳ استان نیز به صورت کارگاهی طی دوره‌های مختلف برگزار شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا