والدین از خشونت برای کنترل پرخاشگری کودکان خودداری کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کارشناس روانشناسی کودکان و نوجوانان گفت: والدین نباید در هنگام بروز رفتار پرخاشگرانه در کودکان از اعمال خشونت برای کنترل آن‌ها استفاده کنند، زیرا اثرات بلندمدت مخربی دارد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، « اعظم نوری»، با بیان مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای کنترل پرخاشگری و رفتار تند دانش‌آموزان و کودکان، عنوان کرد: آگاهی دادن، آشنا کردن به حقوق دیگران، آگاهی به زشتی امر، رفع ناکامی‌ها و محرومیت‌ها و ایجاد محیط صمیمی خانوادگی، از جمله مواردی است که به کنترل پرخاشگری در کودکان و نوجوانان کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به علل خانوادگی ایجاد پرخاشگری در دانش‌آموزان، افزود: سخت‌گیری‌ها، خشونت‌ها، سرزنش‌ها و تحقیرهای والدین مستبد، اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری بر روی ساختار شخصیتی کودکان و نوجوانان باقی می‌گذارد و احساس بی‌کفایتی، ترس و انزوا و گوشه‌گیری، ناتوانی در برقراری روابط عاطفی و اجتماعی ناسازگاری و پرخاشگری و … می‌تواند زاییده چنین رفتارهای ناسنجیده و نابخردانه والدین باشد.

نوری با بیان برخی راهکارهای لازم برای کنترل پرخاشگری، اظهار کرد: صمیمت امری لازم و ضروری است، زیرا سهم مهمی در کاهش خشونت در خانواده دارد. بسیاری از رفتارهای خشونت‌آمیز به این دلیل است که صمیمیت بین طرفین وجود ندارد. صمیمیت هنگامی افزایش می‌یابد که افراد خانواده در امور زندگی با یکدیگر مشارکت داشته باشند. همچنین اعتماد و اطمینان در مشارکت بین اعضای خانواده باعث صمیمیت می‌شود.

این کارشناس با تاکید بر تاثیر تامل و سکوت در کنترل خشونت کودکان، تصریح کرد: تامل و سکوت یکی از بهترین راه‌های کنترل خشونت در خانواده، کنترل رفتار خویشتن در مواقعی است که یکی از اعضای خانواده به تحریک دیگری بپردازد و بهترین شگرد در این مواقع آن است که دیگران سکوت اختیار کنند تا فرد مخاطب نیز آرامش پیدا کند. علاوه بر این لازم است که به طور مستقیم جواب خشونت را ندهیم. تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهد که پرخاشگری کلامی و حتی فیزیکی علاوه بر اینکه خشم فرد را کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث افزایش آن نیز می‌شود.

وی با اشاره به برخی راهکارها برای درمان پرخاشگری در افراد، خاطرنشان کرد: گام اول در درمان پرخاشگری، شناخت و ریشه‌یابی علل بروز پرخاشگری است و با شناخت این عوامل می‌توان همکاری‌های لازم را برای کاستن از میزان و شدت پرخاشگری ارائه کرد. برای مثال سرگرم کردن فرد، مهر و محبت و دلجویی، آموزش فکر کردن، افزایش صبر و متانت، برآورده ساختن نیازهای کودکان و نوجوانان، ارائه آزادی‌های کنترل شده و … از مواردی است که می‌تواند در کنترل خشم و تندخویی کودکان و دانش‌آموزان موثر باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا