درباره دومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه

انتشارات موفقیت‌شناسی

دومین روز از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور جمعی از مسئولین، رضا کیانیان، کاظم دانشی و مریم اسمی خانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دومین روز از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با نمایش فیلم‌های متنوع از ژانر‌های گوناگون در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در این روز برنامه نمایش فیلم‌های بین‌الملل، فیلم‌های داستانی مسابقه سینمای ایران، آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران، آثار مستند مسابقه سینمای ایران، آثار تجربی مسابقه سینمای ایران، آثار بخش «کتاب و سینما» و «دفاع مقدس» و مرور آثار امید وفایی در حضور مخاطبان، برخی از مسئولین و فیلمسازان برگزار شد.

حضور مسئولان سینمایی در جشنواره

جشنواره فیلم کوتاه تهران در روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه شاهد حضور برخی از مسئولان سینمایی از جمله؛ محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی،  هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر و مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بود.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در همایش کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران گفت:  تاثیری که سینمای کوتاه از خود به جا می‌گذارد بسیار بیشتر از سینمای بلند داستانی است.

رونمایی از دو کتاب

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در نشست رونمایی از دو کتاب «مدیریت تولید فیلم» و «ژانر در فیلم کوتاه» در روز دوم جشنواره بیان کرد: خوشحالم که در این جمع فرهیخته حضور دارم، امسال در بخش کتاب و سینما اتفاقات خوبی داشته‌ایم، در برخی بخش‌ها رشد قابل مشاهده رخ داده است و در این مدت اولین کار این بود که در بحث خرید کتاب و رساندن آن‌ها به دست هنرجویان فعال‌تر عمل کنیم. در دهه فجر سال گذشته ۲۴ هزار جلد و در هفته دولت ۱۱ هزار جلد کتاب را به دفاتر انجمن ارسال کردیم و در تمام این مدت تلاشمان این بود کتاب‌هایی که مرتبط با حوزه سینما هستند را به انتشار برسانیم و تا پایان سال این تعداد به ۲ هزار ۵۰۰ تا ۶۰۰ جلد خواهد رسید.

او افزود؛ اتفاق مهم دیگری که امسال رخ داده این است که سال گذشته تنها ۲ فیلم اقتباسی در جشنواره حضور داشته‌اند و امسال این تعداد به ۱۲ فیلم افزایش یافته که من معتقدم اتفاق بسیار مهمی است چراکه منابع اقتباس آن‌ها نیز منابع جدید و بدیعی است مانند منبع ۲ اثر که از نقاشی اقتباس شده‌اند.

آنچه که در نشست تخصصی «پرسش از بازیگردان» گذشت

رضا کیانیان بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در نشست تخصصی «پرسش از بازیگردان» بیان کرد: من به دوستان جشنواره هم گفتم قاعدتاً فیلم کوتاه به بازیگردانی احتیاج ندارد چون در آن یا از کسانی استفاده می‌شود که بازیگر نیستند یا می‌خواهید درباره کسی فیلم بسازید که او وجود دارد و همچنان هست. اگر بخواهید بازیگر اسم و رسم داری بیاورید، زیر نام او گم می‌شوید اما دوستان گفتند بیا و من هم گفتم چشم. من لطفی به سینمای جوانان ایران نمی‌کنم، چون سینمای جوان پله‌های اول سینمای بالغ است. درواقع همه برای یک خانواده‌ایم.

او افزود، در ایران قواعد سینمایی ما فرق دارد، چون سینمای ما شبیه سینمای آمریکا نیست. در مقاله‌ای نوشته بود کل خرج یک فیلم ایرانی، به اندازه یک برک (پذیرایی حین تصویربرداری!) در تولید یک فیلم آمریکایی است.

کیانیان گفت: بازیگردانی یک شغل نیست، یک تایتل نیست و دلیلی برای خوب یا بد بودنش نیست. در «آژانس شیشه‌ای» من اولین بازیگردانی را انجام دادم. آن موقع حاتمی‌کیا به پسیانی گفته بود یک نفر را به من معرفی کن، او من را معرفی کرده بود، اما حاتمی‌کیا گفته بود کیانیان را نمی‌خواهم چون او بیشتر شبیه فیلسوف‌هاست! این را هم از روی نوشته‌هایم دریافته بود و‌ گفته بود کیانیان دوست دارد با همه بحث کند و من دوست ندارم او باشد، اما در نهایت مقرر شد من در «آژانس شیشه‌ای» بازیگردانی کنم.

در  نشست‌های تخصصی «بررسی نمونه فیلم‌های کوتاه در ژانر» چه گذشت؟

مریم اسمی خانی کارگردان فیلم درباره فیلم کوتاه «خرگوش» که در ابتدای نشست نمایش داده شد، گفت: اینکه این فیلم زمان خودش چقدر دیده شده و چقدر از آن استقبال شده را نمی‌دانم ولی قطعا اگر در چند سال گذشته چنین فیلمی ساخته می شد قطعا دیده نمی‌شد، چون موضوع ژانر چندان اهمیت نداشت و اکثر فیلم‌ها در ژانر اجتماعی ساخته می‌شد. سینمای کوتاه بستر مناسبی برای تجربه این نوع فیلم هاست و پایه‌های سینمای حرفه ای در آن شکل می گیرد؛ فیلمسازان ژانر را تجربه می کنند و این اتفاق خوبی برای آینده سینمای ایران است.

کارگردان کاظم دانشی در این نشست گفت: در ژانر فانتزی اولین چیزی که می‌توان روایت کرد جهان‌بینی فیلمساز است، تاکید کرد: گاهی فیلمساز به دنبال مضمونی است و می‌خواهد مفهومی را انتقال دهد که شاید نتواند آن را روایت کند ولی در ژانر فانتزی دست فیلمساز باز است. با این حال مفهوم باید بسیار دقیق‌تر باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا