محمدعلی زلفی‌گل: طرح «استادمحوری» برای جذب استعدادهای درخشان تصویب شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تصویب طرح «استادمحوری» برای استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: براین اساس هر استادی می‌تواند دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری استعداد درخشان را به طور مستقیم جذب کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی گل امروز (شنبه) پس از پایان هفتادوهشتمین جلسه هیات رییسه شورای هدایت تحصیلی استعدادهای درخشان در جمع خبرنگاران درمورد مصوبات این جلسه اظهار داشت: با تصویب اعضا مقرر شد طرح استاد محوری برای جذب دانشجویان ارشد و دکتری استعدادهای درخشان اجرا شود.

وی در توضیح طرح استادمحوری در انتخاب استعدادهای درخشان یادآور شد: استادان دانشگاه اگر طرح هایی داشته باشند که در راستای نیازهای جامعه بوده و این نیازها در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) ثبت شده باشد، معادل ظرفیت دانشگاه خود برای دکتری و کارشناسی ارشد می توانند دانشجوی استعدادهای درخشان را به‌صورت مستقیم به عنوان دانشجوی خود جذب کند.

وزیر علوم افزود: دانش آموزان استعدادهای درخشان که مدال المپیادها را دارند در آزمون سراسری از همان قوانین قیلی می توانند، استفاده کنند. سرباز نخبه ها که بنیاد نخبگان برای گذراندن پایان نامه معرفی می کند، می توانند از قوانین  استفاده کنند و بنیاد ملی نخبگان هم از آنها حمایت می کند.

زلفی گل تاکید کرد: مصوبات امروز جلسه شورای استعدادهای درخشان در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که فرمودند تصمیم ها و معیارهای علمی صرفا مقاله محوری نباشد، به استادان دانشگاه با توجه به مرتبه علمی اجازه دادیم که دانشجوی استعداد درخشان را خود استاد بپذیرد، فقط به این شرط که طرح استاد در راستای حل نیازهای جامعه باشد.

حضور یک کارشناس اداری در دفتر تعامل با نیروهای مسلح

وی درخصوص ایجاد دفتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاه ها هم گفت: این مورد جدیدی نیست و  پیش از این هم وجود داشته است. با توجه به تسهیلات جدیدی که ستاد کل نیروهای مسلح به جامعه دانشگاهیان فرهیخته اختصاص می دهد، قرار است یک کارشناس اداری که استخدام ستاد کل نیروهای مسلح باشد، در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه های پسادکتری و کسری خدمت سربازی همچنین قراردادهای استادان با صنایع دفاعی را پیگیری وتسهیل می کند که وقت و انرژی دانشجویان هدر نرود.

وزیر علوم در پاسخ به پرسشی درباره «تصمیم بر این بود که طرح استادمحوری به صورت آزمایشی در برخی از دانشگاه‌ها اجرا شود، کدام دانشگاه‌ها مجری این طرح هستند؟ »، اظهار داشت: این طرح برای استعدادهای درخشان در تمام دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود. تمام اعضای هیات‌علمی که به جذب استعدادهای درخشان تمایل‌دارند، می‌توانند از این طرح استفاده‌کنند.  

زلفی‌گل با بیان اینکه شیوه قبلی یعنی حضور در فراخوان جذب هیات علمی هم اجرا می‌شود، تصریح کرد: اساتید برای جذب استعدادهای درخشان محور قرار می‌گیرند. شرط اجرای استادمحوری این است، دانشجویانی که چه در مقطع دکتری یا کارشناسی‌ارشد در این طرح جذب می‌شوند، رساله یا پایان‌نامه خود را برمبنای نیازهای جامعه انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر طرح در سامانه  ایده‌ها و نیازها “نان” ثبت نشده باشد اما استاد دانشگاه این نیاز را تشخیص دهد و طرح مدنظر در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب شود، آن طرح می‌تواند در سامانه نان ثبت‌شود.  

وزیر علوم همچنین گفت: در این شرایط، یک استاد دانشگاه می‌تواند طرح‌های خود را در سامانه نیازها ثبت‌کند و براساس تعداد طرح‌های ثبت‌شده خود، دانشجوی کارشناسی‌ارشد یا دکتری جذب کند. این سهمیه مازاد است و جزو سهمیه کنکور به حساب نمی‌آید. هر عضو هیات‌علمی می‌تواند دانشجو در این فرآیند جذب‌کند.  

زلفی‌گل با یادآوری اینکه موضوع حق‌التدریس هم برای این فرآیند درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: موضوع حق‌التدریس در این طرح با شرایط عادی متفاوت است و مازاد بر آن است. این تصمیم، براساس فرمودند رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان فرمودند که پژوهش‌ها براساس نیاز جامعه باشد.  

وی برای جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای در طرح استادمحوری گفت: دو شرط در نظر گرفته‌ایم، دانشجویان نباید نسبت سببی و نسبی با عضو هیات‌علمی داشته باشند.

به گزارش ایرنا،  شورای هدایت استعدادهای درخشان برای تعیین سیاست‌ها و راهنمایی‌های عملیاتی و به اجرا در آوردن طرح‌های آزمایشی شکوفاسازی استعدادهای درخشان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس مصوبه جلسه ۵۰۲ مورخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.  

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون آموزشی و معاون پژوهشی وزارتخانه، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، رییس سازمان سنجش، دبیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم و چهار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو این شورا هستند.

دبیرخانه شورا در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل و دبیر شورا به پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تعیین می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا