درباره اختلال اضطراب اجتماعی بیشتر بدانید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک روان‌شناس گفت: اضطراب اجتماعی، که در گذشته فوبیای اجتماعی نامیده می‌­شد، نوعی اختلال اضطراب است که فرد مبتلا به آن در موقعیت­‌های اجتماعی روزمره دچار اضطراب و خودآگاهی شدید می­‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «علی درخشان»، اظهار کرد: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به ­صورت شدید، مداوم و مزمن از این­که مورد نگاه و قضاوت دیگران قرار بگیرند و به ­خاطر رفتار خود تحقیر یا شرم­‌زده شوند، می­‌ترسند، ممکن است این ترس آن­قدر شدید باشد که کار، درس یا سایر فعالیت­‌های فرد را مختل کند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به صورت شدید، مداوم و مزمن از این‌که مورد نگاه و قضاوت دیگران قرار بگیرند و به خاطر رفتار خود تحقیر یا شرم‌زده شوند، می ترسند و ممکن است این ترس آنقدر شدید باشد که کار، درس یا سایر فعالیت‌های فرد را مختل کند.

درخشان عنوان کرد: اغلب افراد مبتلا به اضطراب چند روز یا چند هفته قبل‌از شروع وضعیتی که از آن می‌­ترسند دلشوره می‌گیرند و معمولاً دچار عزت‌نفس پایین و افسردگی می­‌شوند.

این روانشناس با اشاره به این‌که در بعضی از موارد اختلال اضطراب اجتماعی تنها به یک موقعیت مانند ترس از سخنرانی در جمع محدود می‌شود یا ممکن است فرد تنها زمانی‌که کنار دیگران است دچار این علائم شود، تصریح کرد: اگر این اختلال درمان نشود پیامدهای جدی به دنبال دارد، مانند این‌که مانع از رفتن فرد به محل کار یا مدرسه شده و فرد نمی‌تواند با دیگران دوست شود.

وی افزود: علائم فیزیکی که معمولاً همراه با استرس شدید ناشی از اختلال اضطراب اجتماعی است شامل سرخ شدن، تعریق، لرزش، حالت تهوع و اختلال در گفتار می­‌شود.

درخشان تصریح کرد: از آن­جایی­‌که این علائم اضطراب اجتماعی ظاهری ترس از مورد تأیید واقع نشدن را افزایش می‌­دهد، خود علائم منبع دیگری از ترس است و چرخه­ای را به وجود می‌آورد، از آن­جایی که افراد دچار اختلال اضطراب اجتماعی نسبت به تجربه­ این علائم نگران می­‌شوند، احتمال بروز علائم نیز بیشتر می­‌شود.

این روانشناس ادامه داد: اختلال اضطراب اجتماعی معمولاً در بین اعضای خانواده وجود دارد و ممکن است همراه با افسردگی یا سایر اختلالات اضطراب  مانند هراس یا وسواس فکری ـ علمی باشد، بعضی از افراد دچار اختلال اضطراب اجتماعی برای فرار از این وضعیت به الکل یا مواد دیگر رو می‌­آورند که باعث اعتیاد می­‌شود.

وی در رابطه با علائم اضطراب اجتماعی، عنوان کرد: تنها زمانی اختلال اضطراب اجتماعی در فرد تشخیص داده می­‌شود که اجتناب، ترس یا اضطراب نسبت به موقعیت اجتماعی در زندگی روزمره، شغل و زندگی اجتماعی اختلال ایجاد کند یا فرد در اثر اضطراب دچار استرس قابل توجه شود.

درخشان تصریح کرد: فرد از یک یا چند موقعیت اجتماعی که در آن مورد بازپرسی و توجه دقیق دیگران قرار بگیرد، مانند ملاقات با افراد غریبه، نگاه کردن به او هنگام غذا خوردن یا سخنرانی می‌ترسد.

این روان‌شناس در رابطه با علل اضطراب اجتماعی، عنوان کرد: تحقیق برای درک بهتر علت بروز اختلال اضطراب اجتماعی ادامه دارد اما بررسی‌­ها به قسمت کوچکی در مغز به نام آمیگدال اشاره می‌­کند که بخش مرکزی مغز است و واکنش به ترس را کنترل می­‌کند.

وی بیان کرد: علل اضطراب اجتماعی ارثی است، در واقع احتمال بروز این اختلال در بستگان درجه یک، دو تا شش برابر بیشتر است.

درخشان با اشاره به این‌که درمان اضطراب اجتماعی آنی نیست و یک راه‌حل برای همه جواب نمی‌­دهد، عنوان کرد: روش درمان باید متناسب با نیاز هر بیمار باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا