ثبت «بیابان لوت» و «غار نمکدان قشم» در فهرست ۱۰۰ میراث زمین‌شناختی برتر جهان

انتشارات موفقیت‌شناسی

کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ میراث زمین‌شناختی برتر جهان ثبت شدند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت خبر داد: ژئوسایت کلوت‌های بیابان لوت و ژئوسایت غار نمکدان قشم در نشست ویژه شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) که در شهر زومایا در منطقه باسک اسپانیا برگزار شد، به عنوان یکی از ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان معرفی شدند.  

پرونده ثبت کلوت‌ها به عنوان بلندترین، طولانی‌ترین و پیوسته‌ترین کلوت‌های جهان در سال ۱۴۰۰ توسط دکتر مهران مقصودی، مهندس علیرضا امری کاظمی و دکتر انور مرادی در پایگاه میراث جهانی بیابان لوت تهیه شد و پس از طی مراحل ارزیابی توسط IUGS و چهار ارزیاب متخصص میراث زمین‌شناختی در یک فرایند یک ساله، نهایتا در آبان ماه ۱۴۰۱ در فهرست ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان به ثبت رسید.  

در کنار کلوت‌ها، ژئوسایت غار نمکدان قشم نیز به عنوان دومین اثر زمین شناختی ایران در فهرست ۱۰۰ میراث زمین شناختی برتر جهان به ثبت رسید. پرونده ثبت این اثر توسط امری کاظمی و همکارانشان در ژئوپارک جهانی قشم تهیه شده است.

این رویداد جهانی با حضور دانشمندان و متخصصان زمین‌شناسی، ژئومورفولوژی، میراث جهانی، ژئوپارک، ژئوتوریسم و علاقه مندان از کشورهای مختلف جهان و با حضور و سخنرانی علیرضا امری کاظمی نماینده ایران و عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو برگزار شد.

همچنین در این رویداد جهانی کتاب نفیسی با عنوان یکصد میراث زمین‌شناختی برتر جهان همزمان با برگزاری رویداد ویژه شصتمین سالگرد تاسیس اتحادیه بین‌المللی علوم‌زین (IUGS) رونمایی شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت همچنین بیان کرد: ثبت دو میراث زمین‌شناختی کلوت‌های بیابان لوت و غار نمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ میراث زمین‌شناختی برتر جهان افتخاری برای کشور است و نقش بسیار پر اهمیتی در معرفی تنوع زمین‌شناختی و ژئومورفولوژیکی بی‌نظیر ایران دارد.

کویر لوت که کلوت‌ها در آن واقع شده‌اند، با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت ایران را دربرگرفته و یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین شناخته می‌شود، در تیرماه ۱۳۹۵ به عنوان نخستین میراث طبیعی ایران در یونسکو ثبت شد.

غار نمکدان که در ژئوپارک قشم واقع شده نیز پیش‌تر در قالب مجموعه ژئوپارک قشم در یونسکو ثبت جهانی شده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا