پیمان صالحی: ۹ شبکه ملی پژوهش و فناوری در کشور ایجاد شده است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون پژوهشی وزیر علوم، گفت: در برنامه چهارم توسعه کشور بر توسعه شبکه‌های ملی پژوهش و فناوری تاکید و هم اکنون حدود ۹ شبکه در وزارت علوم تاسیس شده که متاسفانه فعالیت زیادی ندارند و از آنجایی که صنعت غذا ظرفیت بالایی برای شبکه‌سازی و ایجاد ارزش افزوده دارد، می‌بایست در آن از بخش خصوصی برای پویایی آنها بیشتر کمک گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «دکتر پیمان صالحی»، در مراسم تودیع و معارفه رییس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی که طی آن دکتر سید محمد علی رضوی به جای دکتر رجب قدیرزاده سکان دار ریاست این مؤسسه شد، زیست بوم فناوری را یکی از حوزه‌هایی دانست که این مؤسسه می‌تواند در آن به خوبی ایفای نقش کند و گفت: همکاری تنگاتنگ مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با پیشکسوتان و برندهای موفق این صنعت در کشور می‌بایست مورد توجه همکاری در زیست بوم فناوری استان قرار گیرد.

وی به خلأهای موجود در حوزه تدوین استانداردهای مواد غذایی اشاره کرد و افزود: این مؤسسه در زیست بوم فناوری می‌تواند نقش مهمی در زمینه تدوین استانداردهای ملی و بین المللی در صنعت غذا ایفا کند. 

صالحی به سهم بسیار اندک ایران از گردش مالی غذای حلال در جهان اشاره و بیان کرد: طرح اعطای نشان “طیب” به محصولات غذایی که در مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی انجام شده‌ است، یک برند بسیار خوب برای مطرح کردن ایران در جهان در زمینه غذای حلال است که می‌تواند خلأهای اشاره شده را پر کند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه کشور بر توسعه شبکه‌های ملی پژوهش و فناوری تاکید شده و هم اکنون حدود ۹ شبکه در وزارت علوم تاسیس شده که متاسفانه فعالیت زیادی ندارند، صنعت غذا ظرفیت بالایی برای شبکه‌سازی و ایجاد ارزش افزوده دارد که می‌بایست در آن از بخش خصوصی برای پویایی آنها بیشتر کمک گرفته شود. با همکاری در زیست بوم فناوری و ایجاد هم افزایی، این مؤسسه می‌تواند بر رشد درآمد اختصاصی بیشتر تمرکز داشته باشد.

در ادامه دکتر سید محمد علی رضوی، رئیس جدید مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ضمن تبریک روز جهانی غذا گفت: از آنجا که غذا اساسی‌ترین نیاز انسان است، روز جهانی غذا از سوی سازمان ملل با دغدغه گرسنگی و فقر در جهان نامگذاری شده‌ است. متاسفانه علی‌رغم رشد تکنولوژی و رفاه، فقر و گرسنگی در جهان گسترش پیدا کرده که امیدوارم در ایران و جهان روزی فرا رسد که فقر ریشه‌کن شود.

رضوی افزود: در کنار فقر و گرسنگی جهانی، ایمنی و امنیت مواد غذایی از موضوعات با اهمیت دو دهه اخیر به شمار می‌روند که با توجه به آن روز جهانی ایمنی مواد غذایی توسط یونسکو نامگذاری شده است.

وی به اولویت‌ها و برنامه‌های این مؤسسه اشاره و خاطر نشان کرد: تشکیل قطب‌های فناوری مبتنی بر مزیت‌های نسبی با همکاری صنعت غذا، تولید دانش فنی، توسعه فناوری و تجاری‌سازی دستاوردها به منظور تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، نیازسنجی‌های صنعت غذا، تامین منابع مالی پایدار، گسترش فعالیت شبکه ملی پژوهش و فناوری صنایع غذایی و توسعه تعامل سازنده با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از جمله مهمترین برنامه‌های این مؤسسه به شمار می‌رود.

دکتر قدیر رجب‌زاده، رئیس سابق این مؤسسه اخذ مجور قطعی ارتقای پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به مؤسسه پژوهشی، ایجاد دو گروه پژوهشی ایمنی و کنترل کیفیت مواد غذایی و ماشین‌آلات صنایع غذایی و راه‌اندازی سه آزمایشگاه تخصصی در زمینه ارزیابی حسی مواد غذایی، تشخیص محصولات تراریخته و واحد تحقیقات و خدمات پلاسما را از جمله تغییرات ساختاری انجام شده از سال ۹۵ تاکنون در این مؤسسه دانست.

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اظهار کرد: همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین سند ملی امنیت غذایی، توسعه ارتباطات با بخش‌های مختلف صنعتی از طریق تمرکز بر تقاضامحوری و انجام پژوهش‌های کاربردی با انعقاد قرارداد با ۲۵۱ واحد تولیدی و همچنین توسعه نشان غذای طیب با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی از مهمترین اقدامات انجام شده به شمار می‌روند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا