درباره نحوه مدیریت اضطراب در شرایط وقوع حادثه بیشتر بدانید

انتشارات موفقیت‌شناسی

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد علوم پزشکی شیراز با اشاره به اثرات منفی اضطراب بر نحوه عملکرد سیستم ایمنی انسان و بروز واکنش‌های غیرمنتظره، در خصوص نحوه مدیریت اضطراب در شرایط وقوع حادثه و بحران، توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «فریبا رضایی» سه‌شنبه دهم آبان در یک کارگاه آموزشی گفت: شرایط بحرانی و وقوع حوادث می تواند آسیب های جسمی و روانی بسیاری را برای افراد به همراه داشته و تنش های روانی قابل توجهی از جمله اختلالات اضطرابی برای آسیب دیدگان و بازماندگان ایجاد کند، در نتیجه لازم است مداخلات لازم از جمله آموزش خودمراقبتی انجام شود.

این کارشناس سلامت خاطرنشان کرد: باید بدانیم اضطراب، واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدیدآمیز است، اما اگر این شرایط سخت و تهدیدآمیز، شدید، طولانی و رنج آور باشد،  زندگی را مختل می کند.  اضطراب می ‌تواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته و بدن را در برابر بیماری ‌ها ضعیف کند.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: گاهی اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد می‌ شود؛  برای مثال ممکن است باعث شود به طور مداوم اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام‌ های درست و شیوه نامه های علمی را نادیده بگیریم.   

رضایی خاطرنشان کرد: کارهایی که فرد مبتلا به اضطراب انجام می ‌دهد و چرخه اضطراب خود و دیگران را گسترش می دهد،  جست و جوی مداوم خبر در رسانه‌ ها،  شبکه‌ های اجتماعی نامعتبر و همچنین عدم اطمینان و بزرگنمایی خطر را شامل می شود.

این کارشناس سلامت علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در شرایط بحرانی علائمی نظیر بی‌ قراری و کلافه بودن، ترس، شوکه شدن، اضطراب؛  بدخوابی یا کم‌خوابی؛  گوش به زنگی؛  احساس گناه؛  احساس ناامیدی و غمگینی طبیعی و قابل کنترل است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد علوم پزشکی شیراز در خصوص اقدامات مختلفی که برای کاهش ترس و اضطراب توصیه می‌شود، گفت: بیشتر رفتارها و واکنش ‌هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران ‌های غیرمنتظره از خود نشان می ‌دهند، رفتارهایی طبیعی است، به همین دلیل توصیه می شود به خود یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنیم.

رضایی تاکید کرد: قبل از بازنشر اخبار و اطلاعات، از درستی آن مطمئن شویم؛ انتشار اخبار نادرست، اضطراب ما و اطرافیان را بی ‌دلیل افزایش می دهد. همچنین با دوستان و اطرافیان خود صحبت کنیم؛ صحبت در مورد نگرانی‌ ها به بهتر شدن حال ما کمک می ‌کند، اما صحبت‌ های خود را به اخبار حادثه محدود نکنیم.

این کارشناس سلامت روان اضافه کرد: سعی کنیم بر مواردی که روی آن کنترل داریم، تمرکز کنیم؛ روش‌ های آرام ‌سازی را به کار ببریم؛ خود را سرگرم کنیم، فیلم تماشا کنیم یا هر فعالیت لذت بخشی که باعث آرامش می شود را انجام دهیم. از طرفی باید از موقعیت ‌هایی که استرس ما را زیاد می ‌کند، دوری کنیم؛ برای مثال کمتر اخبار را بررسی کنیم.

رضایی با طرح این موضوع که باید در مورد نگرانی ‌ها و احساسات خود حرف بزنیم و از بیان آنها خجالت نکشیم و اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهیم، گفت: با احساسات و فکرهای خود نجنگیم، تغییر حال ما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن زمان لازم است.

مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در مواقع استرس می‌توان نفس های عمیق کشید یعنی از طریق بینی هوا را به داخل ریه داده و از طریق دهان بازدم انجام شود، گفت: به افراد توصیه می‌شود که در صورت مواجهه با این شرایط و اثرگذار نبودن اقدامات توصیه شده، به روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت و پزشکان خانواده مراجعه کنند.

رضایی با یادآوری اینکه خط تلفن ۴۰۳۰ برای تماس و دریافت مشاوره تلفنی از کارشناسان سلامت روان و روانشناسی ایجاد شده است، گفت: باید مراقبت کنیم که در حضور کودکان، در خصوص اخبار بد صحبت نکنیم و علاوه بر انجام تمرین‌های آرامش بخش، به کودکانی که در شرایط حادثه قرار دارند، اطمینان دهیم که این موقعیت موقتی است.

این کارشناس سلامت همچنین با بیان اینکه باید سعی کنیم در شرایط دشوار، به اتفاقات مثبت و خوشایند فکر کنیم، گفت: در مورد موضوعی که ما را نگران کرده یا استرس داریم، با افراد آشنا و اعضای خانواده حرف بزنیم. اگر کودک در منزل داریم به کودکان اطمینان دهیم که خطری آنها را تهدید نمی ‌کند و سعی کنیم با انان در منزل بازی و کودکان را سرگرم کنیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا