مریم کاظمی پور: طرح استخدامی «بانو قهرمان» به مجلس می‌رود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان از آماده شدن طرح «بانو قهرمان» برای استخدام زنان ورزشکار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «مریم کاظمی پور»، در نشست با رئیسان و نایب رئیسان هیات‌های ورزشی استان خوزستان که امروز دوازدهم آبان ماه با حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان و حسینی نماینده اهواز در مجلس در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از این به بعد در مسیر قهرمانی ایران در سبد مدال آوری، نقش آفرینی بانوان بسیار مؤثر است. در جلسه ای که روز گذشته داشتیم سه هدف اصلی یعنی کسب سهمیه المپیک، حضور موفق در المپیک پاریس و بازی های آسیایی سال آینده مدنظر قرار گرفت. یکی از مباحث مهم این جلسه بحث حضور بانوان و افتخارآفرینی آنها و اینکه چه باید کنیم که این مهم محقق شود مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: حرکت ورزش قهرمانی بانوان ایران دیر شروع شد و دیدگاهی که امروز نسبت به این موضوع وجود دارد شاید با تأخیر ۲۵ ساله اتفاق افتاده است اما حرکت آن سریع است و نتایجی که خیلی از تیم های ما در حوزه آقایان پس از کسب بیست تا بیست و پنج سال تجربه و آزمون و خطا رقم زدند، بانوان ما با سرعت چشمگیر و حرکت منطقی که دور از انتظار نیست رقم زده اند. 

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در این مسیر باید از تجربه آقایان استفاده کنیم و انشاءالله با نگاه حمایتی که تمام بخش های تصمیم ساز دولت و مجلس خواهند داشت بتوانیم یک راهکار اثرگذار، منطقی و سریع را از بانوان مدال آور و بانوانی که قرار است در این افتخارآفرینی بار ارتقاء ایران را در المپیک و بازی های آسیایی به دوش بکشند داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه آقای بنی تمیم مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان اولین مدیرکلی است که در دوران مدیریتی وزیر ورزش حکم مدیرکلی در استان خوزستان را گرفت، ادامه داد: امیدوارم با هم و غم و ظرفیت ها و نیز استعدادهایی که در این استان وجود دارد یک حرکت جدی را در ورزش شاهد باشیم و سهم استان خوزستان در نقش آفرینی بانوان کشور در آینده نزیک کاملاً چشمگیر باشد که مطمئنم این مهم رقم می خورد.

کاظمی پور در ادامه با بیان اینکه سه راهکار اصلی برای بهبود و ترمیم موانع در بخش ورزش بانوان کشور را دنبال می کنم، گفت: استخدام ورزشکاران آقا را در قالب یک قانون به اسم سرباز قهرمان داریم و با توجه به اینکه این قانون برای طرح در صحن مجلس مدنظر قرار گرفته است، از وزیر ورزش درخواست داشتم الحاقیه طرح بانو قهرمان ویژه بانوان در حوزه استخدام به طرح قبلی اضافه شود. در این زمینه قرار است کسب سهمیه المپیک و پارالمپیک توسط بانوان و نیز مدال قهرمانی آسیا با توجه به تأییدیه وزارت ورزش و فدراسیون های ورزشی مدنظر باشد که دکتر سجادی دستور داد که قانون سرباز قهرمان از کمیسیون برنگردد و قانون بانوقهرمان نیز به آن اضافه شود. امیدوارم این موضوع در صحن مجلس با کمک آقای حسینی نماینده اهواز رأی بگیرد و در بحث استخدام بانوان ملی پوش در دو بند با ملاحظات سطح ویژه قهرمانی بانوان قدم برداریم و دختران ما از این امتیاز ویژه در بحث استخدام بهره مند شوند.

وی بیان کرد: همان طور که می دانید یک هزار سهمیه جذب آموزش و پرورش به قانون سرباز قهرمان معطوف شده است که انشاءالله بتوانیم سهم زیادی از این سهمیه را برای دختران نیز داشته باشیم که این موضوع نیازمند حمایت  بسیاری از خواهران و برادران ما به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی است. 

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: قانونی در خصوص اینکه یک درصد کل اعتبارات دستگاه ها به بحث ورزش همگانی کارکنان اختصاص پیدا کند، وجود دارد. در قانون نیز دستگاه ها به دنبال توسعه ورزش همگانی که می تواند زمینه ساز توسعه و ارتقاء سلامت باشد، هستند که امیدوارم این قانون از مجاز به تکلیف تغییر پیدا کند و دستگاه ها مکلف به اختصاص بودجه یک درصدی به توسعه ورزش همگانی شوند که امیدوارم در صحن مجلس با نگاه به ورزش بانوان مدنظر قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ نگاه حمایتی ویژه از ورزشکاران اردونشین در حوزه بانوان مدنظر قرار گرفته است؛ ما در بخش بانوان جهادگرانه عمل می کنیم و بانوان ما بعضاً متأهل و با مسئولیت های اجتماعی و مادرانه هستند و واقعاً از جان خود مایه می گذارند. ضمن اینکه تلاش همسران آنها نیز قابل تقدیر است اما در قبال آنها، ظرفیت و چتر حمایتی نداریم. اگر بخواهیم در حوزه قهرمانی گام بزرگ برداریم باید در درجه اول بتوانیم امنیت خاطر و ترازسنجی ورزشکاران را در حد متوسط حفظ کنیم. 

کاظمی پور ادامه داد: ورزشکاران خانم ما خیلی از فرصت های کاری، تحصیلی، خانوادگی و ازدواج خود را از دست می دهند و حتی بانوان متأهل فرصت هایی را از خود و خانواده هایشان می گیرند و وظیفه ما این است که در دوران اردونشینی حمایت ویژه ای از آنها داشته باشیم که این مهم نگاه مجلس و مصوبات آن را می طلبد تا نقش مؤثری در اردونشینی بانوان  داشته باشیم. خیلی ها بعد از بیان این موضوع از طرف من عنوان کردند که نسبت به آقایان اردونشین تبعیض قائل شده اید که من هم گفتم قبول دارم اما یک تبعیض مثبت است. به هر حال امیدوارم رأی مثبت مجلس را از هر محلی که بشود بگیریم و مصوب شود و در این زمینه نقش حمایتی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل برنامه های من در این سفر استانی حضور در جلسات تخصصی با یکی از باشگاه های خصوصی این منطقه است و به دنبال این هستم که در طی این رایزنی شرایطی را فراهم کنیم که ابتدا خود استان بهره مند شود. انشاءالله با این ارتباطات حداقل در خوزستان یک رشته را با توجه به سوابق ورزشی در سطح استان و سپس در سطح تیم های پایه و بعد هم حمایت ملی از آن داشته باشیم. 

کاظمی پور گفت: روز گذشته خدمت مسئولان باشگاه گل گهر سیرجان بودم که  قول هایی به من دادند که اگر نتوانم از این فرصت ها استفاده کنم باید به خودم مراجعه کنم که چرا نتوانستم. آنها قول دادند تمام ورزشکاران خانم که کسب سهمیه المپیک دارند درباره استخدام شان بعد از دوره قهرمانی مدنظر قرار بگیرند تا آینده شغلی این ورزشکاران تضمین شود. باید بگویم این ظرفیت در همه استان ها با اولویت خود استان و استعدادهای آنها وجود دارد. در باشگاه گل گهر قرار است رشته دو و میدانی را داشته باشیم و بتوانیم برای المپیک ۲۰۲۸ برنامه داشته باشیم و چه بسا بتوانیم برای المپیک ۲۰۲۴ حداقل در کسب سهمیه گام برداریم. در استان خوزستان نیز باشگاه ترازاول وجود دارد  و به دنبال رقم خوردن چنین اتفاقاتی هستیم.

وی بیان کرد: چانه وزارت ورزش کوچک است اما این باعث نمی شود جا بزنیم و از ظرفیت هایی که داریم عقب بکشیم. باید برای اینکه به اهداف مان دست پیدا کنیم به همّ ویژه برای هم افزایی ویژه بین دستگاه ها برسیم. این اتفاق رقم نمی خورد مگر اینکه مدیران کل و رؤسای استانی این مهم را بخواهند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: آموزش و پرورش می تواند در استعدادیابی پای کار ورزش کشور باشد. ضمن اینکه بخش علمی استان ها نیز می توانند کمک کنند. دانشگاه شهید چمران اهواز یک پایگاه علمی معتبر است که می تواند در بحث تأمین و ارتقاء بلوغ انسانی و فنی بسیار گره گشا باشد. همچنین یکی از موضوعات مدنظر است «طرح دا» است که آن را برای عقد تفاهم نامه به وزارت آموزش و پرورش بردیم تا ابزاری برای دختران روستایی جهت ارتقاء سطح زندگیشان باشد. هدف ما این است که بودجه این طرح در مدارس نباشد و به روستاها برده شود تا در سه ماه تابستان دختران سفیران ورزشی روستاهایشان باشند تا در کنار هم یک کار ملی را رقم بزنیم. ۱۵۰ هزار دختر روستایی در این مدارس تحصیل می کنند که می توانیم با انجام این طرح ۱۵۰ هزار سفیر ورزشی در تابستان سال آینده داشته باشیم. 

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره با اتفاقات اخیر در کشور عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی جامعه به بحث تبیین و موضوعات فرهنگی بی دغدغه نباشیم و نسبت به شفاف سازی آنچه واقعیت کشور است اقدام کنیم. همچنین نسبت به سوءاستفاده از جوانان ورزشکار حساس باشید و از معاونت امور زنان و خانواده استانداری خوزستان نیز خواستم که به شکل شبکه ای در این زمینه برنامه ریزی کنند تا نقش خودمان را به نیکی رقم بزنیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه بانوان بسیار محدود است اما در حد بضاعت خودم از نظر ریالی و حمایتی وظیفه می دانم به استان خوزستان کمک کنم.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست از چهار خانواده شهید و ورزش کارگری و نیز پریسا زنگنه‌منش خبرنگار ایسنا به عنوان فعال حوزه رسانه در ورزش کارگری استان خوزستان تقدیر شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا