علی باقر طاهری نیا: شکاف بین پژوهشگران و مدیران اجرایی با طرح خلاقانه «اَزما» برطرف خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

درد و دل پژوهشگران حوزه های مختلف بیانگر آن است که همه آنها در یک جمله اتفاق نظر دارند و آن نبود تقاضا برای پژوهش و اراده لازم بین دست اندرکاران حوزه اجرایی کشور جهت استفاده کاربردی از نتایج پژوهش ها است؛ مسئله ای جدی که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برای رفع آن طرحی نو ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، یکی از مشکلات حوزه پژوهش و فناوری در کشورمان به طورحتم عدم ارتباط صحیح پژوهشگران  و فناوران به عنوان نخبگان با مدیران اجرایی ذیربط در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف بخصوص مصرف کننده دولتی و نبود یک حلقه اتصال بین این دو به منظور استفاده از راهکارهای مناسب علمی برای رفع مسائل مختلف کشور است.

مراجعه ای کوتاه به صحبت های پژوهشگران و فناوران در حوزه های مختلف بیانگر آن است که همه آنها در یک جمله اتفاق نظر دارند و آن نبود تقاضا و اراده لازم بین دست اندرکاران حوزه اجرایی بخش های مختلف کشور برای استفاده کاربردی از نتایج پژوهش ها و مطالعات ارزشمند انجام شده است.

آنها معتقدند که متاسفانه در بخش تقاضا در کشورمان خیلی استقبال و جنب و جوش و درخواستی برای استفاده از این پژوهش های دانش پایه و البته فناوری های بومی سازی شده مشاهده نمی شود.

معضلی که حالا موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رفع قسمت پژوهش آن طرحی در دست اجرا دارد که به طور حتم این طرح می تواند به حوزه مدیریت فناوری و نوآوری کشور که تجهیزات مورد نیاز بخش های مختلف را بومی سازی کرده اند نیز تسری یابد.

طرحی نو که تحت عنوان “ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی” یا “ازما” به گفته رییس موسسه پژوهش و آموزش عالی  در بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از این مجموعه ارائه شده است و دکتر زلفی گل نیز ضمن استقبال از آن بر ترویج سراسری و آموزش این طرح و ایده به پژوهشگران و دانشگاهیان سطح کشور تاکید کرده اند.

نبود یک زبان مشترک بین مدیران اجرایی و پژوهشگران کشور

دکتر علی باقر طاهری نیا که با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت و گو می کرد با بیان اینکه، در طول سال های گذشته پژوهشگران همواره  به زبان خود و به صورت تخصصی مسائل و مشکلات را واکاوی کرده اند و از سویی دیگر مدیران اجرایی نیز به سبک و سیاق خود کار می کنند، تاکید کرد: متاسفانه در وضعیت موجود بین مدیران اجرایی و پژوهشگران یک زبان مشترک وجود ندارد.

وی یکی از اشکالات جدی کشور در حال حاضر در حوزه پژوهش را جدا بودن سیستم پژوهش و بخش تقاضا یا همان مدیران اجرایی دانست و تاکید کرد: انجام پژوهش تنها و خاک خوردن آن در قفسه هیج فایده و سودی برای کشور نخواهد داشت.

رییس موسسه پژوهش و آموزش عالی با اشاره تعریف طرح “ازما” از سوی موسسه پژوهش و آموزش عالی افزود: ما بر اساس این طرح یک مدلی را تعریف کرده ایم که بین دو طرف عرضه و تقاضا در حوزه پژوهش یک مبدل ایجاد می شود چراکه هنگامی می خواهیم زبان مشترک بین مدیران اجرایی و پژوهشگران ایجاد کنیم نیازمند یک مبدل اتصال هستیم.

وی گفت: در طرح “ازما” پژوهشگران کار علمی خود را انجام داده و می توانند به زبان تخصصی نیز گزارش کنند اما باید در آخر برای عملیاتی کردن نتایج پژوهش خود آن را برای مدیران و دست اندرکاران حوزه اجرا به زبان ساده درآورند.

طاهری نیا افزود: به عنوان مثال یک پژوهشگری راجع به پذیرش دانشجوی خارجی، بایدها و نبایدها و پیامدها کار مطالعاتی کرده است و یک گزارش ۱۰۰ صفحه ای ارائه کرده است حالا ما می گوییم آخرش به زبان غیرتخصصی و ساده به مدیر بین الملل اعلام کنید که باید چه کاری انجام شود تا این مسائل رفع شود.

وی در توضیح بیشتری افزود: بر اساس این طرح همه پژوهشگران حوزه آموزش عالی که کار پژوهشی آنها تمام می شود، نتایج طرح خود را به ما اعلام کرده و ما به عنوان مبدل آنها را برای خلاصه نویسی و ارائه ساده نتایج و راه حل برای بخش های مختلف راهنمایی می کنیم به طوری که پس از پُرکردن فرم “ازما” خود پژوهشگر نیز طرح خود را برای مدیر اجرایی مربوطه گزارش خواهد کرد.

شکاف بین پژوهشگران و مدیران با طرح “ازما” برطرف می‌شود

رییس موسسه پژوهش و آموزش عالی در ادامه، طرح “ازما” را یک الگو و در واقع کاربست بروندادهای طرح های پژوهشی و مطالعات دانش پایه دانست و تاکید کرد: به طورحتم بخش زیادی از شکاف بین پژوهشگران و مدیران  با طرح “ازما” برطرف خواهد شد.

طاهری نیا با ذکر مثالی افزود: یک استاد در رشته تخصصی اقتصاد است که سابقه مدیریتی ندارد به طور حتم نمی تواند در یک فضای مدیریتی سیر کند لذا ما باید همچون یک مبدل پیچ و مهره این پژوهشگر حوزه اقتصاد را با وزیر و مدیر مربوطه متصل کنیم.

۲۳ مساله آموزش عالی در قالب طرح “ازما” در حال پیگیری است

رییس موسسه پژوهش و آموزش عالی همچنین از ارجاع ۲۳ مساله جاری و مبتلابه آموزش عالی کشور از سوی وزیر علوم به این موسسه خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و در قالب طرح “ازما” برای رفع این مسائل راه‌حل‌های دانش پایه، گزارش و بسته سیاستی ارائه خواهد شد.

طاهری نیا افزود: به طوری که برای این ۲۳ مساله مربوط به حوزه آموزش عالی کشور طرح پژوهشی تعریف می شود و پس از آن فرم “ازما” روی آن می خورد و در گام تکمیلی خروجی طرح های پژوهشی در شوراهای سیاست گذار ذیربط همچون شورای گسترش آموزش عالی، شورای برنامه ریزی آموزش عالی و دبیرخانه شورای عتف ارائه می شود.

طرح “ازما”  از قابلیت تسری به همه بخش‌های کشور برخوردار است

رییس موسسه پژوهش و آموزش عالی همچنین با بیان اینکه، خلأ طرح “ازما”در بسیاری از حوزه های کشور وجود دارد، تاکید کرد: به طور حتم این طرح می تواند به یک فرهنگ تبدیل شود و به بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه فناوری نیز که از مشکل تقاضا رنج می برد، تسری یابد.

طاهری نیا با اشاره به آغاز اجرای طرح “ازما” از نظام آموزش عالی کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده کارگاه های آموزشی برای اعضای هیات علمی برگزار خواهیم کرد که در آن کارگاه اعضای هیات علمی در حوزه های مختلف اعم از علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی شرکت می کنند و بعد هر کدام به تناسب کار پژوهشی که در دست دارند، فرم “ازما” را برای حوزه خودشان پیاده می کنند.

وی افزود: حال ممکن  است دانشگاهی طرح پژوهشی در مورد مسائل مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، آب، خاک یا ریزگردها داشته باشد که هر دانشگاهی می تواند طرح “ازما” را الگو قرار دهد و در فراگیرشدن این ایده و ارتقای سطح توانمندی پژوهشگران در خصوص بیان ایده های علمی به زبان مدیران اجرایی به منظور رفع مسائل مختلف کشور اثرگذاری خود را داشته باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا