بررسی بهترین ورزش در پیشگیری از زوال شناختی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با افزایش سن، جریان خون به مغز و عملکرد شریانی کاهش می‌یابد اما این کاهش را می‌توان کند کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد تمرین تناوبی با شدت بالا بهترین روش برای جلوگیری از زوال شناختی است.

دانشمندان دریافتند تمرینات اینتروال برای افزایش جریان خون در مغز موثرتر از تمرین مداوم هستند.

تمرین اینتروال(HIIT) شامل دوره‌های کوتاه با حداکثر تلاش و به دنبال آن دوره‌های استراحت است. تمرینات اینتروال شامل اشکال مختلفی ازجمله دوچرخه، دویدن، آهسته دویدن یا پیاده‌روی سریع است.

این تمرینات به‌ طور معمول شامل ورزش با حداکثر شدت به مدت ۳۰ ثانیه، سپس چهار دقیقه زمان برای ریکاوری است و این چرخه چند بار تکرار می‌شود.

دکتر تام بیلی، محقق این تحقیق، گفت: با افزایش سن جریان خون به مغز و عملکرد شریانی کاهش می‌یابد. این عوامل با خطر زوال شناختی و حوادث قلبی عروقی مانند سکته مغزی مرتبط است؛ به همین دلیل یافتن راه‌هایی برای افزایش جریان خون و عملکرد مغز در افراد مسن بسیار حیاتی است.

این مطالعه شامل ۲۱ نفر بود که یا دوچرخه‌سواری تمرین اینتروال انجام می‌دادند یا به‌ طور مداوم حدود ۱۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌کردند.

نتایج نشان داد جریان خون در مغز در تمرینات تناوبی بیشتر است.

این محقق افزود: یکی از نکات کلیدی مطالعه کنونی این بود که هم ورزش و هم دوره استراحت برای افزایش جریان خون مغز در افراد مسن اهمیت دارد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد تمرینات تناوبی به اندازه ورزش مداوم برای افزایش جریان خون مغز در افراد مسن در طول دوره‌های فعالیت مؤثر است و زمانی که افزایش جریان خون کلی در طول دوره‌های تمرین و استراحت اندازه‌گیری شد، محققان دریافتند موثرتر از ورزش مداوم است.

تصور می‌شود که فواید ورزش بر عملکرد مغز ناشی از افزایش جریان خون تاثیر دارد که این مورد در طول ورزش اتفاق می‌افتد.

هدف این مطالعه شناسایی نوع یا فرمت ورزشی بود که بیشترین افزایش را در جریان خون مغز ایجاد می‌کند؛ بنابراین ما می‌توانیم به بهینه‌سازی برنامه‌های ورزشی برای بهبود عملکرد مغز کمک کنیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا