بی‌توجهی به ابعاد روان‌شناختی پدیده مهاجرت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، سمانه اسعدی روز سه‌شنبه در نشست کانون تکفر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد که به صورت مجازی برگزار شد، با تبیین نتایج برخی از مطالعات روان شناختی پدیده مهاجرت که در داخلی و خارج از کشور صورت گرفته، ادامه‌داد: در بیشتر این مطالعات به مهاجرت های بین المللی پرداخته شده و در خصوص مهاجرت های داخلی تعداد اندکی مطالعه با رویکرد روان شناختی انجام شده و با توجه به اینکه بخش زیادی از مهاجرت های داخلی در کشورهای درحال توسعه اتفاق می افتد، بررسی این موضوع برای کاهش پیامدهای منفی ناشی از آن ضروری است.

وی تصریح کرد: نکته مهمی که در مطالعه پدیده مهاجرت باید مورد توجه قرار گیرد، محدود نشدن تحقیقات به پیامدهای منفی آن است، اما پیشینه پژوهش های انجام شده، مبین تمرکز بیشتر محققان بر این جنبه است و در مطالعاتی که در کشور انجام شده، هنوز مسیر منسجمی در حوزه روان شناسی مهاجرت شکل نگرفته و به دغدغه یک گروه یا مجموعه تخصصی تبدیل نشده است.

اسعدی ادامه داد: معمولا مهاجران در جامعه جدید با مشکلات متعددی مواجه می شوند که در ارتباط میان فردی به دلیل ضعف مهارت های زبانی ممکن است باعث کناره گیری و تبدیل شدن آنها به گروه های اقلیتی شود.

اسعدی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از نیازها در ابعاد روان شناختی مانند دوست داشتن و دوست داشته شدن دو سویه است، محدودیت های ارتباطی و مشکلات هویتی مهاجران می تواند، زمینه ساز بحران هایی در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی برای آنان شود.

وی با تببین نتایج چند مطالعه که در داخل و خارج از ایران صورت گرفته، یادآور شد: یافته های این بررسی ها نشان می دهد که ناتوانی در برقراری ارتباط به دلیل فقدان تسلط به زبان جامعه دیگر، ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن، خودارزیابی های منفی، احساس تغییر در هویت فردی و اختلالات روان تنی از مهمترین چالش های مقابل روی جامعه مهاجران است.

عضو کانون سلامت اجتماعی دانشگاه یزد ادامه داد: معمولا مطالعاتی که در خصوص پدیده مهاجرت صورت گرفته بیشتر روی پیامدهای پس از آن انجام شده و مباحث قبل و حین مهاجرت کمتر مورد توجه قرار گرفته، انگیزه و امیدهای اولیه مهاجرت بررسی نمی شود، این در حالی است که تقریبا اکثر نمونه های مورد بررسی در برخی تحقیقات شرایط خاصی را که قبل از مهاجرت داشته اند، دلیل اصلی اقدام خود عنوان کرده اند.

اسعدی اضافه کرد: در ارتباط با پدیده مهاجرت یک دوگانه امید بعد از ناامیدی وجود دارد، کسانی که مهاجرت را انتخاب می کنند، دچار دوگانه هایی مانند ماندن یا رفتن و موفقیت و شکست هستند که باید این دغدغه ها با یک سری راهکارها در مرحله پیش از مهاجرت، حین مهاجرت و پس از آن مدیریت شود تا آسیب های ناشی از این تغییر به حداقل کاهش یابد.

دبیر کانون سلامت اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست اظهار کرد: آمار و ارقام دقیقی و به‌روز در زمینه مهاجرت داخلی وجود ندارد و بخش عمده رویکردهای آماری و مطالعاتی در خصوص مهاجرت میان کشورهاست.

سیدرضا جوادیان افزود: نوع مهاجرت در مناطق مختلف تفاوت هایی دارد به عنوان مثال افرادی که به کشور کانادا مهاجرت می کنند، از توانمندی های بالایی در زمینه علمی یا اقتصادی برخوردارند اما بخش عمده مهاجران استان یزد از کسانی تشکیل می شود که در محل زندگی خود، شغلی برای امرار معاش نداشته اند و فاقد مهارت های بالا و توانمندی های اقتصادی قابل توجه هستند.

وی با بیان خلاء مطالعات پژوهشی در خصوص مباحث مرتبط با مهاجرت در استان، حمایت دانشگاه یزد از دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکترا را برای انجام پایان نامه های تحصیلی در این خصوص را مورد تاکید قرار داد.

جوادیان همچنین بررسی طرح وزارت کشور در خصوص ساماندهی مهاجران که اخیرا به مجلس تقدیم شده را مورد تاکید قرار داد و از اعضای کانون تفکر سلامت اجتماعی خواست تا این طرح را مطالعه و در خصوص ابعاد آن در کانون بحث و تبادل نظر کنند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: در بررسی پدیده مهاجرت به مرزهای فرهنگی توجه چندانی نمی شود و مرزهای سیاسی عمدتا مبنا بررسی مهاجران قرار می گیرد.

سیدمحسن موسوی افزود: بدون شک باید مرزهای سیاسی نیز در ارتباط با این پدیده مورد توجه باشد، زیرا توزیع اعتبارات بر اساس ظرفیت‌های جمعیتی استان‌ها صورت می گیرد و برخی از مسئولان اعلام می کنند که توان ارائه خدمات به شهروندان سایر مناطق را ندارند و امکانات آنان تنها پاسخگوی شهروندان محدوده قانونی تعریف شده بر اساس تقسیمات کشور است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا