مهدی سیف سهندی: طب سنتی ایران در سازمان جهانی بهداشت به ثبت رسید

انتشارات موفقیت‌شناسی

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی از ثبت طب سنتی ایران در سازمان جهانی بهداشت خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما درآمدزایی و توسعه تکنولوژی های حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی به منظور ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از صدا و سیما، «دکتر مهدی سیف سهندی»، دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما اکنون در این حوزه فارغ التحصیلان طب سنتی و سلامتکده‌های طب سنتی داریم؛ این سلامتکده‎‌‌ها در سطح کشور وجود دارند و خدمات درمانی ارائه می دهند.

وی افزود: در بحث گیاهان دارویی نیز تنها موضوع درمان و طب مطرح نیست. در این حوزه محصولات دیگری مانند اسانس و عصاره، محصولات آرایشی و بهداشتی، افزودنی های غذایی نیز تولید می شوند. ایران سالانه حدود 300 تا 400 میلیون دلار واردات افزودنی‌های غذایی دارد. طبیعتا جایگزینی 100 درصدی این مواد غذایی سخت است اما بخشی از آنها را می توانیم با گیاهان طبیعی جایگزین کنیم.

وی اظهارداشت: ما هنوز به این مساله فکر نکرده ایم اما در حال حاضر یک سری ترکیبات و صمغ‌هایی که وارد ایران می شوند، حتی طعم دهنده‌ها و اسانس‌ها ترکیبات طبیعی دارند. اکنون در کشور این ظرفیت را داریم که بتوانیم این محصولات را خودمان تولید کنیم. شرکت‌های خوبی نیز در این حوزه وجود دارند که باید حمایت شوند. همچنین باید بازار این محصولات را توسعه دهیم و ارتباط این شرکت‌ها نیز باید با صنعت غذایی بیشتر شود تا بتوانند محصولات‌شان را به مرحله تجاری سازی برسانند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سعی بر این است  که با همکاری شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعان به شرکت های این حوزه کمک کنیم تا بتوانند یک بخش از محصولات غذایی این صنعت را تولید و نیاز جامعه را برطرف سازند.

سیف سهندی گفت: در سند توسعه کشورعنوان شده که 4 درصد درمان کشور باید خدمات درمانی باشد.

گفتنی است، خدمات درمانی ما در سال 1397 ( پیش از دوران کرونا) بیست و یک میلیارد دلار بود. خدماتی که به کشور هزینه شده نیز 4 درصد آن (حدود یک میلیارد دلار) است یعنی باید آنقدر طب سنتی سلامتکده‌ها و بحث های متخصصان طب سنتی در بخش درمان، کلینیکی و بیمارستانی توسعه پیدا کنند که ما بتوانیم به اهداف سیاست گذاری‌های دولت، کشور، انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی برسیم.

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر آمار جدیدی به دست ما نرسیده اما طبق آخرین آمارها، سال 1397 بازار در بحث درمان دارو و پیشگیری فقط در طب سنتی حدود 3 میلیارد دلار بود. اکنون با شرایط فعلی مان انتظار داریم که این آمار به 4 میلیارد دلار برسد.

وی یادآور شد: روسیه از جمله کشورهایی است که درخواست استفاده از طب سنتی ایران را دارد. در حال حاضر وزارت بهداشت اقداماتی در این زمینه انجام داده تا طب سنتی ایران به عنوان یکی از مکاتب پزشکی دنیا در سازمان جهانی بهداشت به ثبت برسد. این مساله می تواند به توسعه بازار گیاهان دارویی کمک کند.

وی اظهارداشت: اولویت و دیدگاه ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در وهله نخست درآمدزایی و توسعه تکنولوژی های این حوزه به منظور ایجاد اقتصاد دانش بنیان است. قاعدتا زمانی که طب سنتی مان با چنین شرایطی ایجاد شود، هزینه‌های سلامت و خدمات درمانی کشورمان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. این امر به نوبه خود باعث ذخیره هزینه‌ها نیز می شود.

سیف سهندی در پایان گفت: در حال حاضر بخش سیاستگذاری و توسعه فناوری‌ها در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بخش  فعال است اما درصددیم با برقراری تعامل با دستگاه های اجرایی نیز مانند وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی و وزارت صمت این مهم را در جامعه محقق سازیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
صدا و سیما

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا