محمدعلی زلفیگل: پایههای تشویقی برای اعضای هیات علمی تصویب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:برای افزایش انگیزه اعضای هیات علمی پایههای تشویقی در هیات امنا و دولت تصویب شد. تعریف پایه های تشویقی برای یاوران علمی نیز در اصلاح آییننامه استخدامی این همکاران در حال پیگیری است.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، «محمدعلی زلفیگل» در چهاردهمین نشست هیاتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی با تبریک هفته بسیج افزود: هر فردی در هر جای دنیا که از پیشرفتهای ایران اسلامی خرسند و خوشنود باشد، بسیجی محسوب می شود.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان گفت: پیشرفتهای علم و فناوری در سایه امنیت و آرامش ناشی از فداکاریهای شهدا و ایثارگران به دست آمده است و وظیفه ما حفظ و ارتقا و تبیین دستاوردها برای نسل جوان است.
زلفیگل گفت: رسیدن به جمعیت دانشجویی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در سالهای اخیر در مقایسه با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری قبل از انقلاب اسلامی، قرار گرفتن ۸۴۰ عضو هیات علمی در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و کسب رتبه ۱۵ تولید علم دنیا تنها بخشی از دستاوردهای آموزش عالی است.
وی افزود: پیش از انقلاب هیج مجله پژوهشی معتبر بینالمللی نداشتیم، اما فقط در یک سال گذشته ۲۰ مجله پژوهشی کشورمان وارد نمایهای بین المللی شد و ۱۰۹ مجله هم در سال های گذشته وارد این فهرست شده بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود مبحث نظارت و ارزیابی را برای تحقق بهره وری بسیار مهم دانست و تاکید کرد: تعریف شاخصهای بهرهوری در وزارت علوم و ایجاد سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی دو مطالبه اصلی اینجانب از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.
زلفیگل با تأکید بر محور قرار گرفتن شاخصهای بهره وری برای تدوین آییننامهها و بخشنامههای ستادی و دانشگاهی و برنامهریزی آموزش عالی گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که امکان نظارت همگانی بر فعالیت همه موسسات آموزش عالی فراهم شود.
وزیر علوم با بیان اینکه در دنیای جدید، رقابت همه جانبه جایگزین تنازع بقا شده است؛ در رقابت کمیت و کیفیت هر باهم مورد توجه است و در میدان رقابت، نوآوری و نوآفرینی تعیین کننده است.
وی گفت: هدف از رقابت افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت زندگی است و نوآوری و نوآفرینی دانشبنیان است؛ تولید علم و دانش در دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری اتفاق میافتد؛ علم نور است، شفافیت و شفافیت زایی در ذات علم و دانش نهفته است.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه استانداردسازی و استاندارد پذیری برای هر محصولی به ویژه علم و فناوری و نوآوری و منابع انسانی یک ضرورت است، گفت: ارزیابی دستگاه اجرایی بر مبنای استانداردهای جهان شمول و بومی در راستای افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت زندگی و امید به زندگی است.
وی اظهار داشت: تولید علم مرجعیت و مصرف علم، رفاه بشری ایجاد میکند؛ احصای شاخص های بهرهوری درون و برون سازمانی تکلیف آموزش عالی است.
زلفی گل تاکید کرد: برای افزایش بهرهوری، آییننامهها و مقررات و قوانین باید بر اساس شاخصهای بهرهوری طراحی تدوین تصویب و اجرا شوند و اجرای درست قوانین و مقررات آییننامهها باید موجب ارتقای شاخص های بهره وری شود و البته پیش نیاز ارتقای بهره وری تعیین اهداف واقعی و صحیح است.
وی افزود: پیش نیاز بعدی داشتن برنامه دانشبنیان بر اساس اسناد فرادستی است؛ بدیهی است برنامهریزی باید کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد و چون در برنامهریزیها اولویت ها، بسیار مهم است، تعداد اولویتها باید محدود باشد؛ زیرا اگر اولویت زیاد باشد مثل این است که اولویتی تعیین نشده است.
زلفیگل با بیان اینکه در وزارت علوم در دوره جدید پنج اولویت را مبنای برنامهریزی قرار دادهایم، گفت: مرجعیت و دیپلماسی علمی فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد تناور و نوآور پروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش، اولویتهای اعلامی وزارت علوم هستند.
وزیر علوم تاکید کرد: مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت باید برنامههای راهبردی دانشگاهها را رصد و ارزیابی مستمر کند. پویش، پالایش و پیرایش مستمر شاخصهای بهرهوری و و روزآمد کردن آنها بسیار مهم است.
ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهرهوری
وی با اشاره به اینکه اجاد نظام سنجش و انگیزش لازم برای ارتقای وجاهت و جایگاه بحث ارزیابی نیز ضرورت دارد، گفت: در همین راستا با پیشنهاد مرکز نظارت و ارزیابی برای ایجاد جایزه بهبود کیفیت و بهرهوری موافقت شد.
وزیر علوم تاکید کرد: طراحی و اجرای نظام هوشمند ارزیابی یک نیاز نیست بلکه تکلیف است.
وی اظهار داشت: بهترین راهکار برای نظارت و ارزیابی، ایجاد بستر شفافیت و نظارت همگانی مردم بر موسسات آموزش عالی است.
وزیر علوم گفت: از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم انتظار میرود سامانه نظام اندازه گیری بهره وری “ناب” را ذیل سامانه نان تعریف و راه اندازی کند و خروجی این نظام در رتبه بندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موثر خواهد بود.
در این نشست از هیاتهای نظارت و ارزیابی استانی برگزیده تجلیل شد. نشست دبیران هیئتهای نظارت استانی چهارشنبه نیز در دانشگاه تهران ادامه دارد.
پایان پیام/