نقش زنان در امر توسعه

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی؛ نشست خبری اختتامیه سومین جشنواره ملی زن و علم(جایزه مریم میرزاخانی) با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و زهرا جواهریان به سمت معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز صبح به شکل آنلاین برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ابتدای این نشست گفت: در فرآینده ها و دگرگونی هایی که جوامع بشری تجربه می کند بی گمان زنان نقش اساسی در عرصه های مختلف دارند. آنان را باید در حوزه اجتماعی در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی  لحاظ کرد.

غفاری گفت: جوامع باید از این ظرفیت و توان بهره بیشتری ببرند، زیرا زمانی که نقش آفرینی زنان رو به افزایش باشد کشورها از دستاوردهای بیشتری در زمینه توسعه و رتبه های بالاتری برخوردار هستند. طبیعتا تحولات در حوزه علم و فن آوری بر مبنای مجموعه هایی در امر سیاست گذاری و دانش حضور دارند.

او افزود: باید بستر و شرایطی را فراهم کرد تا بخشی از جامعه( زنان ) بیشتر دیده شده و از ظرفیت و توان آنها استفاده بیشتری شود. یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به این فرآینده قوت بیشتر ببخشد این است که بستری را فراهم کنیم تا افراد دستاوردها و تلاش خود را در معرض دید، قضاوت و داوری دیگران قرار دهد. این مقوله از سوی جشنواره ها محقق می شود.

به گفته او امسال سومین جشنواره علم و زن برگزار شد. این جشنواره براساس تجربه حاصل شده و شاهد حضور و مشارکت بیشتر زنان فرهیخته هستیم. به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری فراهم نشد در نتیجه تصمیم بر آن شد تا جشنواره در قالب فضای مجازی برگزار شود.

 او تصریح کرد: زنان فرهیخته کشور در مراکز علمی و مجموعه‌ها مرتبط در حال فعالیت هستند و همکاری‌های بین دستگاهی وجود دارد و باید از تمامی دستگاه ها نهایت سپاس و قدردانی را داشت.

غفاری در خصوص روند برگزاری جشنواره ادامه داد: داوری آثار در سامانه ثبت شده است. 619 شرکت کننده در گروه‌های هنر و معماری، کشاورزی ، شرکت‌های دانش بنیان، فن آوری  و …در جشنواره حضور دارند. در این جشنواره از رده های سنی مختلف حضور داشتند و این پوشش باید با جامعیت بیشتری باشد.

رئیس جشنواره ملی زن و علم افزود: از خبرگان حوزه علمی برای داوری دعوت شده است. همگان دارای یک پیشینه تحصیلی هستند و روند داوری در چند مرحله شکل گرفته و در نهایت مرحله داوری نهایی است. دارو نهایی افرادی هستند که از بعد علمی استاد تمام هستند و یا در جشنواره ها جزو افراد برگزیده انتخاب شده اند. درضمن فرد داور باید اشراف لازم را به گروه داشته باشد که این کار هم صورت گرفته است. برای چنین اقدامی نیاز است تا مجموعه های مختلف همکاری داشته باشند.

غفاری تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، موسسه ملی و اجتماعی وزارت علوم  تحقیقات و فن آوری  و … در این جشنواره شرکت کرده اند. قرار شده در 6 دی ماه در دانشگاه شهید بهشتی از این افراد تقدیر شود.

غفاری درباره مهارت افزایی گفت: طرح کمند را در دانشگاه ها پیگیری کرده  و اجرایی می کنیم. این مقوله توانایی کسب مهارت های بیشتر را دارد. تمامی دانشجویان در کنار کسب دانش تخصصی، مهارت ها دیگری نیز در بازار کار برای اتصال به اجتماع و جامعه نیاز دارند سیاست هایی برای ارتباط با شرکت های دانش بنیان لحاظ  و پارک های فن آوری و برخوردار از ظرفیت این امکان فراهم شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بر اساس انتخاب دانشجویان است، گفت: این جشنواره ها برای تمامی دانشجویان بوده و باید به انتخاب دانشجویان برگزار شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا