صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار حامی بانوان کارآفرین است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در دولت سیزدهم گامی اثربخش برای توسعه اشتغال و فراهم شدن زمینه اشتغالزایی بانوان است که با این اقدام بخشی از مشکلات آنان در راستای دریافت تسهیلات حل شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، زنان سرپرست خانوار با آمار حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر براساس آمارهای رسمی در حوزه اشتغالزایی با مشکلات جدی مواجه بودند که دولت سیزدهم در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور با همکاری دیگر نهادهای متولی برای ایجاد صندوق تسهیلات بانوان سرپرست خانوار در جهت تسهیل خدمات اشتغال این افراد گام برداشته است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، بانک رفاه کارگران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با هدف اجرای مصوبه ستاد ملی زن و خانواده با موضوع تسهیل ضمانت وام اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار یکی از اقدامات مهم در این دوره بوده است.

ستاد ملی زن و خانواده با حضور رئیس جمهور دستاورد اثربخشی برای زنان سرپرست خانوار و ضمانت تسهیلات جهت روند تسهیل کننده در امر اشتغال این افراد داشته است که این موضوع می‌تواند در توسعه اشتغال بانوان و تامین معیشت این گروه از جامعه تاثیر فراوانی داشته باشد.

با توجه به اینکه بسیاری از این بانوان برای پشتوانه‌های مالی و ضمانت با مشکلات جدی مواجه بودند اجرای این دستاورد مهم ستاد ملی زن و خانواده برای ایجاد اشتغال و تضمین مناسب در حوزه اشتغالزایی بانوان سرپرست خانوار تلقی می‌شود.

در صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار علاوه بر اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی اولیه این صندوق ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر از سوی بانک رفاه به دستور وزیر اقتصاد در این صندوق تامین شده است تا بتواند افراد بیشتری را مشمول این ضمانت کند.

برخی بانوان از تسهیلات اشتغالزایی محروم بودند

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این باره اظهارداشت: توجه ویژه به بهبود معیشت زنان سرپرست خانوار از جمله مهمترین اقدامات دولت در راستای توجه به این گروه از بانوان بوده است.

وی اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار از آسیب پذیرترین اقشار هستند و در بسیاری از سفرهای استانی شاهد این هستیم که این زنان به دلیل نداشتن ضامن و پشتوانه‌های مالی، از تسهیلات مرتبط با زنان سرپرست خانوار محروم هستند و یا مجبور می‌شوند در برخی موارد با مراجعه به افرادی که شایسته نیستند این ضمانت را فراهم کنند.

خزعلی ادامه داد: رئیس جمهور در ستاد ملی زن و خانواده با تصویب صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار بر پشتیبانی از بانوان تاکید کردند و امضای تفاهم‌نامه با نهادهای متولی زمینه اشتغال این زنان را فراهم می‌کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اقدام معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق ضمانت و بانک رفاه برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در حوزه اشتغالزایی بسیار ارزنده است و معتقدم این بانوان از خوش قول‌ترین افراد در بازپس دادن تسهیلات خود هستند.

خزعلی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اعتبارات خوبی در این حوزه به زنان سرپرست خانوار داده شده است، امیدواریم این حمایت‌ها گسترش یابد تا جامعه هدف را بتوان گسترش داد.

پیگیری طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده گفت: در گام اول مراحل اجرایی تسهیل ضمانت وام اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار، مبلغ اعتبار لازم صندوق ضمانت، توسط بانک رفاه تامین شد.

لیلا زعفرانچی افزود: براساس قانون ششم توسعه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مکلف است که طرحی جامع برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را پیگیری کند و تسهیل ضمانت وام اشتغال‌زایی برای این زنان از جمله گام‌های مهم این اقدام محسوب می‌شود.

توجه به حوزه رفاه اجتماعی و اشتغال بانوان

حوزه رفاه اجتماعی و مقوله اشتغال زنان سرپرست خانوار دارای اهمیت است زیرا تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات به عنوان یکی از مشکلات جدی زنان سرپرست خانوار بود.

با تامین ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه توسط بانک رفاه و با پشتوانه صندوق ضمانت توسعه تعاون، دغدغه بخشی از زنان سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی رفع خواهد شد.

همچنین با توجه به اینکه حوزه رفاه اجتماعی و توجه نظام جمهوری اسلامی به خانوارهای آسیب دیده در دولت سیزدهم شاهد تحول و پویایی بوده است این اقدام و حمایت از زنان سرپرست خانوار نیز کارنامه دیگری از اقدامات دولت بوده است.

البته این ضمانت وام، صرفا مختص زنان سرپرست خانواری است که توسط نهادهای وام دهنده و یا بانک عامل و نظر به اعتبار سنجی انجام شده و با توجه به مستندات لازم، مشکل ارائه ضمانت را داشته و متقاضی دریافت تسهیلات خرد اشتغالزایی هستند.

شرایط بهره‌مندی از تسهیلات صندوق ضمانت وام اشتغالزایی

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین شرایط بهره‌مندی از تسهیلات صندوق ضمانت وام اشتغالزایی ویژه زنان سرپرست‌خانوار براساس تصمیم‌گیری اخیر ستاد ملی زن و خانواده را اعلام کرد.

براساس تصمیم‌ ستاد ملی زن و خانواده در راستای اجرای «طرح تسهیل ضمانت وام‌های خرد بانکی برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های یک تا پنج درآمدی» یکی از موضوعات مهم زنان سرپرست خانوار دریافت‌کننده وام بانکی، معرفی ضامن یا ضامنین به بانک است که عموماً یکی از موانع مهم در مسیر دریافت تسهیلات بانکی به شمار می‌آید.

با توجه به ضرورت توانمندسازی و اشتغال زنان سرپرست خانوار برای تامین معیشت خانواده، رفع این معضل به ویژه در بخش وام‌های اشتغال خرد، امری لازم است.

در این راستا، معاونت زنان و خانواده، رفع موانع از مسیر دریافت وام اشتغال برای زنان سرپرست خانوار به ویژه در گروه‌های کم برخوردار را به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم در دستور کار قرار داده است.

به همین منظور معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با همکاری وزارت تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و بانک رفاه کارگران، امکان صدور ضمانت‌نامه برای دریافت تسهیلات خُرد اشتغالزایی تا سقف ۱۰۰۰میلیون ریال برای زنان سرپرست خانوار را فراهم خواهد کرد.

همچنین از دیگر شرایط بهره‌مندی از صندوق ضمانت وام‌های خرد اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار قرار گرفتن بانوان در دهک‌های یک تا پنج درآمدی است.

بانوان باید توسط دستگاه‌ها و نهادهای تسهیلگر اشتغال خرد نظیر ستاد ساماندهی مشاغل خانگی، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، ‌ بنیاد مستضعفان یا نهادهای مشابه به یکی از بانک های عامل از جمله ملّی، توسعه تعاون، رفاه کارگران، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک معرفی شده باشند.

تشخیص ناتوان بودن فرد وام گیرنده در معرفی ضامن به بانک توسط نهاد ارائه کننده تسهیلات و بانک عامل محرز از دیگر شروط بهره‌مندی از خدمات این صندوق برای زنان سرپرت خانوار است.

زنان سرپرست خانوار واجد شرایط یادشده، پس از معرفی شدن توسط نهادهای تسهیل‌گر اشتغال به معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، توسط این معاونت به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون معرفی خواهند شد تا فرایند صدور ضمانت نامه تکمیل شود.

یکی از مهمترین مطالبات مردمی در دور اول سفرهای استانی ریاست جمهوری نبود ضامن برای زنان سرپرست خانوار در هنگام دریافت تسهیلات اشتغالزایی بود که به همین منظور در راستای تحقق بند «ت» ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار این موضوع محقق شد.

اکنون بانوان سرپرست خانوار با استفاده از ضمانت از طریق این صندوق می‌تواند تسهیلات موردنیاز خود را در عرصه اقتصادی و اشتغالزایی دریافت کنند تا بانوان کارآفرین در این مسیر توسعه فعالیت‌های خود را شاهد باشند.

براساس آمارهای رسمی سه میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد اما طبق آمارهای غیررسمی حتی این آمار تا بیش از ۶ میلیون نفر هم می‌رسد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا