خدمات بهزیستی برای پوشش رایگان آزمایشات ژنتیک

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی از بهره‌مندی ۷۱۰ هزار زوج از خدمات مشاوره ژنتیک طی ۸ ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «افروز صفاری‌فرد»، با اشاره به اینکه برنامه مشاوره ژنتیک از سال ۱۳۷۶ توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، اظهار کرد: پزشکانی که تمایل به همکاری در این برنامه را دارند باید در دوره‌های آموزشی که سازمان بهزیستی با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می‌کند شرکت کرده و بعد از دریافت گواهی مربوطه درخواست تاسیس مرکز مشاوره ژنتیک دهند.

وی با بیان اینکه آزمایشات ژنتیک آزمایشات بسیار پرهزینه‌ای هستند، گفت: عمدتا این آزمایشات تحت پوشش بیمه نیست و برای انجام آن بسیاری از خانواده‌ها نیازمند کمک هزینه سازمان بهزیستی هستند. برای افراد تحت پوشش بهزیستی این آزمایشات به صورت رایگان انجام و هزینه آزمایشات توسط سازمان پرداخت می‌شود، اما برای سایر افراد در صورتی که طی پروسه مددکاری متوجه نیاز آنها شویم بخشی از هزینه توسط بهزیستی پرداخت می‌شود. 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه مشاوره‌های ژنتیک در مرحله قبل از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری انجام می‌شود، افزود: در راستای قانون جوانی جمعیت در مشاوره ژنتیک حین بارداری چرخه‌ای به فعالیت‌ بهزیستی اضافه شده مبنی بر اینکه انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک با تاییدیه متخصص زنان انجام می‌شود. به عبارتی دیگر متخصص زنان باید تایید کند مشاوره ژنتیک برای زنان باردار انجام شود، اما برای سایر موارد آزمایشات انجام و مشخص می‌شود.

صفاری فرد ادامه داد: افرادی که سن بالا ازدواج می‌کنند و نگران این هستند که فرزندشان دچار مشکل باشد با آزمایشات ژنتیک حین بارداری می‌توانند سلامت فرزندشان را تایید کنند یا پزشک متخصص براساس تاریخچه‌ای که از زن باردار دریافت می‌کند به این نتیجه می‌رسد که باید مشاوره ژنتیک برای او انجام شود. در همین راستا او را به مرکز ارجاع می‌دهند یا خانواده خودشان مستقیما به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه و درخواست انجام مشاوره و آزمایشات را دارند.

وی یادآور شد: اما برای انجام مشاوره ژنتیک در حین بارداری طبق قانون جوانی جمعیت، انجام مشاوره ژنتیک باید با تایید متخصص زنان انجام شود، حتی اگر افراد خودشان بخواهند با هزینه خودشان مشاوره دریافت کنند، ارائه مشاوره به زنان باردار صرفا با تایید متخصص زنان صورت می‌گیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۲۴۲ مرکز مشاوره ژنتیک فعال در سراسر کشور وجود دارد، گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۷۱۰ هزار نفر در این مراکز از خدمات مشاوره ژنتیک بهره‌مند شده‌اند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا