راهکارهای خود شکوفایی جوانان

انتشارات موفقیت‌شناسی

یک روانشناس تربیتی با بیان اینکه جوانان برای خودشکوفایی باید به نیروی درونی خود اتکا کنند،گفت:اعتمادبه‌نفس و عزت نفس ، شجاعت و قدرت ، ابراز وجود و باور ارزشمند بودن ، جوانان را برای رسیدن به اهداف و موفقیت کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، حمید سرمدی، با بیان اینکه پذیرش تفاوت فردی از سوی جوانان یک ضرورت انکارناپذیر است، ادامه داد : جوان نباید خودش را در معرض مقایسه با دیگران قرار دهد زیرا هر فردی دارای خصوصیات ، ویژگی‌ها و استعدادهای خاص است که باید مورد پذیرش خود باشد بنابراین پذیرش اینکه هر شخص با دیگران تفاوت دارد و اهمیت قائل شدن به این امر که قرار نیست همه در یک خط و با یک روش حرکت و رشد داشته باشند، خودپذیری اعتماد به نفس و عزت نفس را در درون فرد تقویت می‌کند .

وی با توصیه به اینکه جوانان از بزرگنمایی مشکلات چشم پوشی کنند، تصریح کرد: جوان در نظر داشته باشد که هر شخصی دارای مسائل و مشکلاتی در زندگی است و مادامی که زندگی در جریان است برای زیستن و حل موضوع‌ها باید تلاش کند بنابراین ضرورت دارد با چالش‌ها منطقی برخورد کرده و اصل سازگاری را به عنوان لازمه زندگی بپذیرد .

این روانشناس با اشاره به اهمیت مدیریت احساسات، بیان کرد : به کار گرفتن احساسات در مکان‌های مناسب و زمان مورد نیاز در حد متعادل و استفاده از کلمات مناسب برای ابراز احساسات از روند خود شکوفایی موثر است .

وی اضافه کرد : در فرایند نیاز به تغییرات رفتاری ، بیان کردن احساسات به صورت روشن و واضح برای افزایش اعتماد به نفس مؤثر بوده و در این زمینه جوان باید با تغییرات ظاهری خلق و خوی و رفتاری خود آشنا باشد تا این تغییرات را پذیرفته و در اجتماع موفق عمل کند .

وی تأکید کرد : ارتباط سالم و مفید با اعضای خانواده اثر مهمی بر سلامت و بهداشت روان و جسم جوان دارد و پذیرش مسئولیت آشنا بودن با وظایف و همچنین رعایت حق و حقوق سایر افراد خانواده سبب کمک به مدیریت بهتر در ارتباط با نظام خانواده خواهد شد .

سرمدی با برشمردن سایر فعالیت‌های ورزشی ، تفریحی ، هنری برای پر کردن اوقات فراغت راهکارهای خود شکوفایی در جوانان را بیان کرد و در ادامه گفت: با توجه به هنجارها و ارزش‌های جامعه در مواردی از جمله پوشش و آراستگی ، و در خصوص مباحث عقیدتی ، بررسی و پرسیدن ، شک کردن و اظهار نظر منطقی و قاطع از مسیرهای خودشکوفایی است .

این روانشناس در پایان اظهار کرد : هر فردی با توجه به شرایط روحی و روانی و نواقصی که دارد نیازمند به دیگران است که این دیگران می‌تواند شامل افراد خانواده ، دوستان محله ، مدرسه و … باشد . جوان با توجه به علم و شناختی که از آن‌ها دارد می‌تواند یک فرد یا دونفر را به عنوان افراد متعهد و متخصص در امور جاری خود برای مشاوره و راهنمایی انتخاب کند ‌.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا