عزت الله ضرغامی: قلعه فلک الافلاک به زودی ثبت جهانی می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: قلعه فلک‌الافلاک به‌تنهایی نشان و نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران ماست و شرایط برای ثبت جهانی آن مهیا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «عزت الله ضرغامی» روز نهم دی ماه در بازدید از قلعه فلک‌الافلاک با بیان اینکه یک طرح شایسته برای قلعه فلک‌الافلاک و شهر خرم‌آباد با نگاه زیبایی‌شناسی، ارزش‌های تاریخی و زیست محیطی آماده می‌شود که پس از در اختیار گرفتن محوطه تاریخی یک تحول جدی در عنصر مهم میراث فرهنگی صورت پذیرد و شرایط برای ثبت جهانی آن فراهم شود، اظهار کرد: قلعه فلک‌الافلاک به‌تنهایی نشان و نمادی از تاریخ، فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران ماست و هم به لحاظ فرهنگ ملموس و معماری بسیار ارزشمندی که از دوره ساسانی دارد و هم مرمت پس از اسلام امروزه به عنوان کاری ارزشمند مطرح است.

وی ادامه داد: در هنگام بازدید از قلعه و به خصوص موزه و در بخش‌هایی که به لحاظ مردم شناسی کار شده اطلاعات زیادی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و به تنهایی یک کلکسیون از فرهنگ ناملموس و میراث فرهنگی و معنوی ماست.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: این اثر سالها ثبت ملی شده ولی جایگاه فلک‌الافلاک بدون تردید جزء رده‌های اول ثبت جهانی است که این را همه دنیا و کسانی که بازدید می‌کنند به خوبی می‌دانند.

ضرغامی گفت: لازم است به منظور ثبت جهانی این اثر استانداردها و شاخص‌های مورد نظر رعایت شوند و لازم است قلعه فلک‌الافلاک مثل نگینی در زوایای مختلف شهر دیده  شود  اما با وجود سازه‌های متعدد و مختلف در اطراف آن نمی‌توان به ثبت جهانی این اثر رسید.

 وی با اشاره به تلاش‌های فراوانی که به این منظور در سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: در سال‌های اخیر مانع بزرگی در این مسیر وجود داشت که بخش‌هایی از این محوطه باستانی بر اساس ماموریت‌های مهم در اختیار نیروهای مسلح بود که با زحمات استاندار لرستان و پیگیری نمایندگان مجلس به نتیجه رسیده و در آینده نزدیک نیروهای مسلح به نقطه دیگری انتقال پیدا می‌کنند که در جریان سفر ریاست جمهور برای انتقال این مجموعه‌ها اعتبارات خوبی تخصیص یافته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اجرای یک طرح شایسته و در شان لرستان گفت: امروز تاکید شد یک طرح شایسته برای قلعه فلک‌الافلاک و شهر خرم‌آباد با نگاه زیبایی شناسی و ارزش‌های تاریخی و زیست محیطی آماده شود.

ضرغامی در خصوص بناهای تاریخی پادگان ۰۷ گفت: همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی موظف هستند طبق قانون ابنیه‌های تاریخی که در اختیار آن‌هاست و ثبت ملی شده یا ارزش تاریخی دارد را از اعتبارات آن دستگاه با نظارت میراث فرهنگی  مرمت و نگهداری کنند و نسبت به فراهم کردن امکان بازدید مردم اقدام کنند چون این آثار متعلق به همه ملت است و متاسفانه در این حوزه تاکنون کار جدی انجام نشده است.

وی عنوان کرد: اخیراً دبیرخانه آن در معاونت میراث فرهنگی ایجاد شده و فرایند نظارت و رصد بر آثار تاریخی و فرهنگی کامل شده و باید این نگاه ایجاد شود که این ابنیه متعلق به همه مردم است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: لازم است با تعهد و درک اقتضائات در هر دستگاه این نگاه ایجاد شود که ابنیه تاریخی واقع شده در محوطه دستگاه‌ها با اعتبارات  آن دستگاه نگهداری و مرمت شوند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا