اولین آسیاب هیبریدی ساخت محققان دانشگاهی تجاری‌سازی شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محققان دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و پژوهشگاه مواد و انرژی موفق شدند نخستین آسیاب هیبریدی را طراحی و به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «دکتر محمد محمدی مسعودی»، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی نانوبیوفوتونیک دانشگاه تهران در تشریح این دستاورد پژوهشی، گفت: این دستگاه در حوزه نانوفناوری پیشنهاد شده است و یک روش آسان، ساده و مقرون به صرفه برای تولید نانوپودرها و پوشش‌های سرد بر روی بسترهای فلزی است.

وی افزود: تهیه نانوپودر با توزیع اندازه مناسب و در عین حال با بازدهی بالا و حفظ خواص مورد نظر، همواره دغدغه پژوهشگران بوده است که این دستگاه با بهره‌گیری هم‌زمان از نیروی گلوله و اولتراسونیک، امکان تهیه نانوپودر با ترکیب‌های مختلف سرامیکی و همچنین فلزی با حفظ خواص را فراهم می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران، مزیت این دستگاه را بازدهی بالا و همچنین کنترل اندازه نانوذرات با استفاده از تغییر فرکانس و زمان آسیاب آن برشمرد و اظهار کرد: این دستگاه خرد کردن نانوذرات را در یک جهت انجام می‌دهد و با این دستگاه می‌توان آلیاژسازی مکانیکی انجام داد.

وی دیگر قابلیت‌های این دستگاه را امکان نفوذ نانوذرات به داخل زیرپایه‌های فلزی و تهیه پوشش‌ها و بهبود خواص سطح عنوان کرد و گفت: از این رو این دستگاه برای صنایع مختلف نظیر صنایع متالورژی، فوتونیک، قطعه‌سازی و صنایع خودرو قابل استفاده است.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدی مسعودی افزود: دیگر مزیت این دستگاه این است که می‌توان شدت و عمق نفوذ نانوذرات در داخل زیرپایه فلزی را با تغییر فرکانس تغییر داد و همچنین عایق‌بندی داخل دستگاه به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که صدا را به حداقل می‌رساند.

به گفته وی، آسیاب هیبریدی ساخته‌شده، مشابه داخلی و یا خارجی ندارد و دستگاه مذکور به کمک پژوهشگران داخلی طراحی و ساخته شده است و حاصل همکاری دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و پژوهشگاه مواد و انرژی است.

دکتر محمدی مسعودی یادآور شد: این دستگاه به مرحله تجاری‌سازی رسیده است و آماده فروش به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است و تا سه سال گارانتی می‌شود.


 پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا