تصویب آیین‌نامه تعیین اعتبار نشریات علمی با موضوع علوم و معارف قرآن کریم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آیین‌نامه تعیین اعتبار نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع علوم و معارف قرآن و حدیث با هدف توسعه پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن کریم و اولویت نشریات این حوزه به زبان‌های غیر فارسی به تصویب سی و یکمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور رسید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، «دکتر محمدجواد هراتی»، نایب رئیس کمسیون توسعه پژوهش و آموزش‌های قرآنی کشور با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه کمیسیون در شهریور سال جاری از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ابلاغ این آیین‌نامه‌ها از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اقدامی بی نظیر از سوی وزیر دولت سیزدهم در توسعه حوزه آموزش و پژوهش قرآن کریم بود که بر اساس آن اعتبار نشریات علمی در حوزه علوم و معارف قرآن کریم به کمسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به عنوان یک کمسیون فرا دستگاهی واگذار شد.

هراتی افزود: این اقدام وزیر علوم در واگذاری امور نشریات علمی قرآن که بر اساس مقررات کمیسیون به تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده، با رویکرد توسعه نشریات علمی میان رشته‌ای مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث و با تاکید بر زبان‌های غیرفارسی انجام گرفته است.

وی گفت: آیین‌نامه تدوین شده برای تعیین اعتبار نشریات از جهت هماهنگی با معاونت پژوهشی وزارت علوم مشابه همان آیین نامه نشریات معاونت پژوهشی است که به نوعی برای نشریات قرآنی بومی سازی شده است. از این رو، دانشگاه های متقاضی می توانند با در نظر گرفتن شرایط آیین نامه، درخواست تاسیس نشریه با اولویت نشریات به زبان‌های غیر فارسی را از طریق مکاتبه با مرکز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی وزارت به انجام برسانند تا پس از تایید عنوان، امور مرتبط با تعیین اعتبار نشریه در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به انجام رسد.

قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی با اشاره به تفاوت های این آیین‌نامه و آیین نامه نشریات علمی معاونت پژوهشی، بهره مندی از ظرفیت صاحبنظران قرآنی که دارای مدرک دانشگاهی نیستند در تحریریه نشریات را با هدف وحدت حوزه و دانشگاه از مهم ترین تفاوت های این آیین نامه برشمرد و افزود: عنایت به مقتضیات رشته‌ها و یکسان در نظر نگرفتن همه رشته‌ها در امور آموزشی و پژوهشی از اولویت‌های عدالت آموزشی مورد تاکید فراوان وزیر علوم، رکن دیگری است که در تدوین آیین نامه خاص نشریات با موضوعات علوم قرآن و حدیث علاوه بر نگاه تخصصی و رویکرد توسعه در موضوعات قرآنی مورد توجه قرار گرفته است، از این رو می توان آن را گامی بزرگ در موضوع عدالت آموزشی تلقی کرد.

تدوین رشته های قرآنی با رویکرد نیازمحور

هراتی اظهار کرد: در حال حاضر با اختیاراتی که وزیر علوم در حوزه آموزش به این مرکز اعطا کرده است، چند رشته جدید نظیر معارف قرآنی کریم با همکاری دانشگاه‌های مهم فعال در حوزه قرآن تدوین شده و دانشگاه‌ها متقاضی اجرای این رشته هستند.

رئیس مرکز آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور گفت: برخی رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد همچون تربیت مربی قرآن کودک در حال تدوین است که دانشگاه‌های متقاضی و دارای شرایط می توانند از طریق سامانه «حس» در خواست خود را برای تاسیس و اجرای رشته به ستاد وزارت ارائه کنند.

حجت الاسلام حمید محمدی، قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات شایسته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این کمیسیون، اعطای تعیین اعتبار نشریات در حوزه علوم و معارف قرآن و حدیث به کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را گامی مؤثر در توسعه فرهنگ قرآنی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر شمرد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به ضرورت توجه به موضوعات میان رشته ای در قرآن کریم، توجه به این حوزه پژوهشی و همچنین توسعه نشریات قرآنی به زبان های غیر فارسی را از ضرورت‌های پژوهش های قرآنی برشمرد که در رویکرد جدید فعالیتهای مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور و کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مورد توجه وافر قرار گرفته است.

پیشنهاد ایجاد جشنواره ای خاص در حوزه آموزش و پژوهش عالی قرآنی در سطح ملی

به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه تشکیل جشنواره ای خاص در حوزه آموزش و پژوهش عالی قرآنی در سطح ملی را خواستار شد.

کلانتری با اشاره به وجود جشنواره فارابی در حوزه علوم انسانی، افزود: موضوع پژوهش و آموزش عالی در علوم و معارف قرآن کریم از موضوعاتی است که نیازمند جشنواره ای جداگانه است که پرداختن به آن بی شک به توسعه فرهنگ قرآنی کمک شایانی خواهد کرد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا