رتبه سی‌ام ایران در کارآفرینی زنان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش بی بدیل زنان در عرصه‌های مختلف جامعه پس از انقلاب اسلامی، گفت: بانوان پس از انقلاب اسلامی با حضور پررنگ‌ خود در علم آموزی، اشتغال و تصمیم گیری‌ها، به مسئولیت خود درمشارکت اجتماعی پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر انسیه خزعلی، با حضور در ویژه برنامه کنکاش که به مناسبت مقام بزرگداشت زن، برگزار شد به تبیین جایگاه زن در عرصه‌های مختلف پرداخت و گفت: دیدار بانوان با رهبر معظم انقلاب فرصتی بود تا برخی از مشکلات و چالش‌های موجود در عرصه زنان برای ایشان بازگو شود و رهبری با رهنمودهای عالمانه خود راهکارهایی را ارائه دهند.

معاون امور زنان و خانواده، با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات خود خواستار چاره اندیشی برای نفی ظلم علیه زنان چه در خانواده‌ها و چه در جامعه شده بودند، تصریح کرد: ایشان معتقدند که برای حمایت از زنان باید چاره اندیشی کرد و همچنین باز گذاشتن عرصه برای فعالیت بانوان در عرصه های مختلف بسیار مهم است.

خزعلی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب جایگاه زن در خانواده را بی بدیل می دانند و معتقدند زنان ضمن اینکه باید فعالیت های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و … داشته باشند باید توجهشان به مسئولیت خطیر رسیدگی به امور خانه و خانواده نیز باشد. همچنین رهبری حجاب را یک واجب شرعی و واجب دانستند و فرمودند که زنان و دخترانی که حجاب کامل ندارند نباید به آنها اتهام زد و آنها را بی دین یا در تقابل با دین دانست بلکه باید به آنها به این دید نگریست که در این مساله ضعف دارند و نباید اجازه داد تا سرمایه‌داری غرب از این موضوع به نفع خود و مطامع خود بهره ببرند.

معاون امور زنان و خانواده، با اشاره به لایحه کرامت که به مبحث حمایت از زنان می پردازد، اظهار کرد: یکی از قوانین و لوایح حمایتی از زنان بحث لایحه حمایت از کرامت زنان است. این لایحه از ۱۰ سال پیش در کش و قوس است و هنوز به تصویب نهایی نرسیده است که امیدواریم روند تصویب آن هر چه سریع تر انجام شود.

خزعلی با استناد و آمار رسمی از پیشرفت زنان در عرصه های مختلف، بیان کرد: رشد و پیشرفت زنان در عرصه های مختلف جامعه پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است، به طوری که وضعیت سواد قبل از انقلاب ۳۵ درصد بوده که این رقم اکنون به بیش از ۹۵ درصد رسیده است. جذب اعضای هیات علمی از ۲ درصد به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده و همچنین سازمان‌های مردم نهاد نیز رشد چشمگیری داشتند و اکنون در کشور ۲۷۰۰ ثمن و سازمان مردم نهاد وجود دارد. همینطور نویسندگان زن که به بیش از ۴۰۰۰ نفر رسیده اند، همانطور که رهبر انقلاب نیز بارها به قلم زیبا و هنرمندانه آنان اشاره کرده است. 

وی در ادامه تصریح کرد: رشد آموزش و وضعیت بهداشت یکی دیگر از عرصه‌هایی است که نشان از  تکامل و پیشرفت در حوزه زنان دارد. به طوری که امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۸ سال رسیده است. مبارزه با بی سوادی و بحث تساوی جنسیتی نیز که ایران رتبه اول را دارد، اختراعات، ابداعات و کشف ۲نوع واکسن به دست زنان نشان دهنده رشد و پیشرفت زنان در حوزه های مختلف است.

معاون امور زنان و خانواده با بیان اینکه برخی رسانه‌های معاند همواره در صدد تولید اخبار منفی علیه ایران و به خصوص نشان دادن وضعیت بد زنان در کشور هستند، گفت: متاسفانه این هجمه‌های رسانه‌ای  باعث می شود تا کشورهای دیگر بدون استناد به مدارک لازم علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرند و اتهاماتی را نیز وارد کنند. اما ما می‌بینیم که برپایه آمارهای بانک جهانی کارآفرینی زنان از ۱۲ درصد به ۲۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است و رتبه سی‌ام کارآفرینی زنان را دارا هستیم.

وی در ادامه به حضور بانوان در جایگاه‌های بالاتر مدیریتی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: هیچ منع قانونی برای مدیریت زنان در مباحث کلان مدیریتی وجود ندارد و دولت سیزدهم در تلاش است در تمام شوراها زنانی را منصوب کند تا از نظرات و راهکارهای آنان بهره بگیرد.

معاون امور زنان و خانواده لغو عضویت ایران در کمیسیون بین المللی مقام زن را غیرقانونی و خارج از رویه معمول دانست و خاطر نشان کرد: ایران کمتر از ۹ ماه پیش به عضویت کمیسیون مقام زن با رای گیری درآمد. این مطلب با ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضاء صورت گرفت. متاسفانه الان با جوسازی ها و حرکت های رسانه ای و ایجاد نوعی رویه غلط که در سازمان ملل معمول نبوده برخی کشورها نسبت به لغو عضویت ایران از این کمیسیون اقدام کردند. در حالی که مشابه این موارد و این اعتراضات در کشورهای دیگر حتی خیلی بیشتر وجود داشته، اما هیچ گاه چنین پیشنهادی داده نشده بود.

انسیه خزعلی، با تاکید بر اینکه ما در برابر جامعه و نسل آینده مسئول هستیم و به همین دلیل باید در زمینه فرزندآوری پیشگام باشیم، خاطر نشان کرد: تحکیم خانواده و افزایش جمعیت از مهمترین مسائل کنونی کشور به شمار می رود که باید با آسیب شناسی در این حوزه به نتیجه مطلوب برسیم. در همین راستا نقش زنان و اهمیت بانوان برای نهادینه کردن ضرورت تشکیل خانواده و پایداری خانواده بسیار تاثیرگذار و مهم است.

امیدواریم دولت کنونی بتواند در مقابله با آسیب‌هایی که زن و خانواده را تهدید می کند و مشکلات مربوط به فرزندآوری و جمعیت عملکرد خوب و تأثیرگذاری داشته باشد که این مستلزم احیای فرهنگ ایثار، فرهنگ حیات بخشی، فرهنگ خانواده دوستی و علاقه به ادامه نسل است که می‌تواند از عواملی باشد که خانواده را به فرزندآوری تشویق کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا