بررسی استفاده از رسانه‌های دیجیتال و خطر اختلال وسواس در کودکان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

 یک پژوهش جدید نشان می‌دهد تماشای فیلم‌ها و انجام بازی‌های ویدیویی، خطر ابتلا به اختلال وسواس فکری‌عملی (نوعی اختلال روانی) را در کودکان افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های دیجیتال در تعطیلات، اثراتی منفی بر سلامت روان کودکان دارد.

این پژوهش ملی به سرپرستی محققان دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو (UCSF) در آمریکا انجام و در نشریه سلامت نوجوانان (the Journal of Adolescent Health) منتشر شده است.

حاصل این پژوهش حاکی از این است که در دوره قبل از نوجوانی (زیر ۱۳ سال)، خطر ابتلا به اختلال وسواس فکری‌عملی در یک دوره دو ساله به ازای هر ساعت بازی‌ ویدیویی، ۱۵ درصد و به ازای هر ساعت تماشای ویدیو، ۱۱ درصد افزایش می‌یابد. این موضوع باعث نگرانی والدین درخصوص تأثیر افزایش زمان استفاده از رسانه‌های دیجیتال در طول تعطیلات بر سلامت روان فرزندانشان می‌شود.

جیسون ناگاتا (Jason Nagata)، از محققان این تیم پژوهشی، گفت: کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، احساس می‌کنند که بیشتر و بیشتر به بازی نیاز دارند و هر قدر تلاش کنند نمی‌توانند دست از بازی بکشند در نتیجه افکار مزاحم درباره محتوای بازی‌های ویدیویی ممکن است به وسواس یا اجبار در آنها تبدیل شود.

وی افزود: تماشای ویدیوها نیز ممکن است امکان مشاهده اجباری محتواهای مشابه را فراهم کند و الگوریتم‌ها و تبلیغات ممکن است این رفتار را تشدید کنند.

اختلال وسواس فکری‌عملی (OCD، اختلال وسواسی‌جبری) یک اختلال روانی است که شامل افکار مکرر و ناخواسته و همچنین رفتارهای تکراری هستند که فرد احساس می‌کند برای انجام آن‌ها تحریک می‌شود. این افکار و رفتارهای مزاحم ممکن است مبتلایان به این اختلال و نزدیکانشان را به‌شدت آزار دهد.

به گفته ناگاتا، اعتیاد به صفحه نمایش با اجبار و از دست‌دادن کنترل رفتاری مرتبط است که از علایم اصلی اختلال وسواس فکری‌عملی است.

این محقق می‌گوید: تماشای تلویزیون ممکن است مزایای مهمی مانند آموزش و افزایش اجتماعی‌شدن داشته باشد؛ اما والدین باید از خطرات بالقوه آن، به‌ ویژه برای سلامت روان آگاه باشند.

وی توصیه می‌کند خانواده‌ها برنامه‌ای برای استفاده از رسانه‌ها طرح‌ریزی کنند که شامل زمان‌هایی بدون استفاده از رسانه‌های دیجیتال (مثلاً قبل از زمان خواب) باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا