افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری در دانشگاه بیرجند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری خراسان جنوبی با حضور معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و مسئولان استانی در دانشگاه بیرجند به بهره برداری رسید. 

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، علی فرهادی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، امروز دوشنبه ۱۰ بهمن در مراسم افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان خراسان جنوبی که در دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار کرد: در بعد مردمی‌سازی، اندیشکده حکمرانی استانی به‌خوبی تجلی پیدا می‌کند و اگر نگاه مردم‌سالاری رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهیم باید از پژوهشگران سراسر کشور کمک بگیریم.

وی با تأکید بر بهره گیری از نظرات نخبگانی با تاسیس اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری گفت: این امر به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با مدیریت غیرمتمرکز و استقرار در مراکز استانی، براساس دستورالعمل ابلاغی استفاده می‌شود تا شیوه حکمرانی در صورت لزوم اصلاح و قوانین جدید تصویب شود.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس با قدمت ۳۴ ساله توانسته است اتاق فکر نمایندگان، کمیسیون‌ها، معاون و مدیران مجلس شورای اسلامی در دوران‌های مختلف باشد، اما این مرکز به این نتیجه مهم رسیده که با مدل فکری تاکنون یکسری اهداف محقق شده و برخی اهداف نیز به نتیجه نرسیده است.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این راستا اندیشکده‌های حکمرانی استانی در راستای تحقق عملی و کارآمد رویکردهای تحولی مجلس یازدهم و اصلاح نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه‌ریزی شد و از وظایف آن بررسی همه طرح‌ها و لوایح است.

وی اظهار کرد: طرح ایجاد این اندیشکده‌ها در استان‌های کشور به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه تمامی صاحبنظران و محققان کشور برای مساله‌شناسی، معرفی و الگوسازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف تصویب و نسبت به اجرای آن اقدام شده است.

وی بیان کرد: باید ظرفیت‌های علمی و پژوهشی هر استان در خدمت نمایندگان مردم آن منطقه و کشور قرار گیرد که باید گفت یکی از نقاط درخشان کارنامه‌ نظام جمهوری اسلامی بخش آموزش عالی به ویژه در حوزه زنان و دختران است اما به علت برنامه‌ریزی نامناسب در حوزه رسانه، فعالیت‌ها وارونه جلوه داده می‌شود.

فرهادی تصریح کرد: لازم است تمامی همه دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت اندیشکده حکمرانی استفاده کنند و از طرفی تلاش ما نیز بر این است که دانشگاه‌ها را به سمتی ببریم که قوانین حاکم بر آنها از مقاله‌محوری به سوی مساله‌محوری سوق یابد و خروجی فعالیت اعضای هیات علمی برای رفع نیازهای اندیشکده حکمرانی استان امتیاز داشته باشد.

سیدمحمدرضا طالبی، معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی، نیز بر تقویت اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری با استفاده از ظرفیت نخبگانی تأکید کرد. 

به گزارش ایسنا، وی به تشریح ظرفیت های علمی و طبیعی خراسان جنوبی پرداخت و خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی مردمی فرهنگی، فرهنگ دوست، فهیم و پشتیبان نظام و انقلاب در هر زمان و شرایطی دارد. 

معاون استاندار به مشکلات معیشتی مردم استان ناشی از خشکسالی اشاره و با ذکر برخی مسائل خراسان جنوبی، تصریح کرد: مردم خراسان جنوبی در تمامی مناسبت‌ها، انتخابات و راهپیمایی‌ها، بیشترین حضور و همراهی را به نسبت دیگر مناطق کشور دارند.

طالبی با اشاره به راه اندازی ششمین اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری کشور در استان خراسان جنوبی، ابراز امیدواری کرد: با استفاده ظرفیت نخبگانی استان و با کار میدانی و مشاوره و نیز آسیب شناسی، این اندیشکده در قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی مؤثر و مفید واقع شود. 

وی بیان کرد: با راه اندازی این اندیشکده‌ها وضعیت اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، امنیتی استان‌ها در نظر گرفته می‌شود و بر آن مبنا تصمیم گیری خواهد شد.

احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه بیرجند نیز با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی و شهر بیرجند یکی از دانشگاهی‌ترین شهرهای کشور است، گفت: در استان خراسان جنوبی 48 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی وجود دارد و 41 هزار دانشجو، 1050 عضو هیأت علمی و 800 دانشجوی بین الملل در دانشگاه‌های مختلف استان مشغول به تحصیل، پژوهش و تدریس هستند.

وی یادآور شد: اندیشه‌ورزی و تشکیل اندیشکده‌های مختلف باعث پیشرفت کشورها در شرق و غرب دنیا شده است.

طرح ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی در سطح استان‌ها و کلانشهرها به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه تمامی صاحبنظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مسئله‌شناسی، معرفی و مدل سازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف،  تصویب و اقدام شده است.

در حاشیه این مراسم، مزار شهید گمنام دانشگاه بیرجند، عطر افشانی و غبارروبی شد. 

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا