محمد علی اکبری: دروس پایه رشته‌های مهندسی تخصصی‌تر می‌شوند

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح پایش را برای نیازمحور کردن پروپوزال‌های دانشجویان مهندسی راه‌اندازی کرده ایم و دروس پایه در این رشته تخصصی‌تر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، محمد علی اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای پیشبرد اهداف رشته‌های علوم مهندسی با توجه به روز مهندس (۵ اسفند) گفت: روز مهندس را به تمام دانشجویان رشته‌های مهندسی و فارغ‌التحصیلان این رشته در سطح کشور برای خدمت دهی به جامعه تبریک عرض می‌کنم. 

وی افزود: در حال حاضر چند کار را به صورت موازی برای پیشبرد روز مهندس در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌دهیم، سعی کرده ایم محتوا‌هایی با شرکت‌های خارج از دانشگاه در براب تخصص بیشتر دانشجویان تولید کنیم، یعنی تولید محتوای فنی انجام دهیم تا دانشجویان نحوه کار با دستگاه فلز، دستگاه‌های صنایع غذایی و … یاد بگیرند و سپس آن‌ها را در سامانه کاتب بارگذاری می‌کنیم تا انگیزه و تخصص دانشجویان برای یادگیری افزایش یابد.

علی اکبری تصریح کرد: همچنین قصد داریم دروس پایه را تخصصی‌تر کنیم، برای مثال هوش مصنوعی را در رشته‌های پرطرفدار مانند کامپیوتر، هوش مصنوعی و … دخالت خواهیم داد، یعنی دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه با دروس رشته‌های خود هوش مصنوعی را یاد می‌گیرند. 

راه‌اندازی طرح پایش برای نیازمحور کردن پروپوزال‌های دانشجویان

وی با بیان اینکه راهنمایی دانشجویان برای درک نحوه کار کردن در بازار کار، تخصص جانبی محتوایی با تولید محتوا و بروز رسانی دروس به منظور مفید بودن آن در آینده رشته دانشجو و ارتباط آنها با جامعه از فعالیت‌های جدی برای پیشبرد رشته مهندسی است، تاکید کرد: طرحی با عنوان پایش را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده ایم که ۹۹ درصد آن انجام شده است و پیرو آن پروپوزال‌هایی به دانشجویان در راستای صنایع کشور پیشنهاد می‌شود تا مشکلات کشور حل شوند و در این زمینه گروه نظارتی هم داریم. 

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در طرح پایش دانشجویان مقطع ارشد و دکتری با توجه به چالش‌های روز مملکت پروژه خود را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم که محتوای آموزشی را غنی کنیم و علاوه بر کلاس درسی مباحث جانبی را هم به دانشجویان برای ارتقای مهارت آموزش دهیم و همچنین در دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای رشته‌های مهندسی و غیر مهندسی مانند کشاورزی سعی کرده‌ایم که دانشجویان را به سمت مشکلات کشور هدایت کنیم تا متناسب با آن نیاز‌های جامعه را حل کنند. از آنجایی که ارتباط مهندسی با صنعت به صورت خاص بیشتر است؛ بنابراین این کار راحت‌تر است، اما در رشته‌های علوم پایه سخت‌تر بوده، ولی سعی داریم برای رشته‌های علوم پایه چنین کاری را انجام دهیم.

تولید محتوای استاندارد متناسب با سرفصل دروس مهندسی در دانشگاه آزاد 

علی اکبری با بیان اینکه بازنگری سرفصل‌های دروس رشته‌های مهندسی را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده ایم، تاکید کرد: در حال تولید محتوای استاندارد متناسب با سرفصل‌های دروس مهندسی هستیم و از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی سیستم یکپارچه بزرگی است و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم؛ بنابراین تولید محتوای استاندارد را در دستور کار قرار داده ایم تا دانشجویان با ورود به سامانه کاتب از آن بهره ببرند. 

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: همچنین محتوایی تولید کرده ایم تا دانشجویان پس از آن نحوه کار در صنایع، چگونگی تولید هوش مصنوعی و … را فرا بگیرند و در حال تولید پادکست در موضوعات خاص هستیم تا وارد سیستم آموزشی شوند و قسمتی از آموزش شوند این موارد باعث می‌شود تا دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه آزاد اسلامی بدانند که با بانک اطلاعاتی بزرگ در ارتباط هستند و می‌توانند علایق خود را دنبال کنند البته این کار زمان بر است و بیش از ۲ سال طول می‌کشد تا بتوانیم محتوا را تولید کنیم. 

در رشته‌های فنی مهندسی محدودیتی در پذیرش دانشجو نداریم

علی اکبری با بیان اینکه در رشته‌های فنی مهندسی محدودیت زیادی در پذیرش دانشجو نداریم، درباره کیفیت تدریس استادان رشته‌های فنی مهندسی و کیفیت فارغ التحصیلان این رشته گفت: اگر تولید محتوای استاندارد داشته باشیم دانشجو می‌تواند از محتوای استاندارد شده استفاده کند و شاید نقش استاد دیگر پررنگ نباشد؛ چرا که دانشجویان می‌توانند در سامانه از آن استفاده کنند.

گام موثر دانشگاه آزاد اسلامی به سمت یادگیری عمیق 

علی اکبری با بیان اینکه به سمت یادگیری عمیق در حال حرکت هستیم، تاکید کرد: اصل یادگیری عمیق این است که باید محتوای استاندارد داشته باشیم تا دانشجویان قابلیت مطالعه قبل از کلاس را داشته و با آمادگی وارد کلاس درس شوند که این مورد باعث می‌شود استادان بیشتر بجای تدریس به رفع اشکال بپردازند. 

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر دانشجویان بحث یادگیری عمیق را جدی بگیرند یادگیری آن‌ها افزایش می‌یابد، به تدریج دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت یادگیری عمیق سوق می‌دهیم و در حال حاضر دوره‌های یادگیری عمیق را در رشته‌های علوم پایه آغاز کرده ایم و استان‌ها قرار است این دوره‌ها را در دانشگاه برگزار کنند. 

علی اکبری ادامه داد: یادگیری عمیق باعث می‌شود تا نگاهمان به استادان در جهت رفع اشکالات درسی دانشجویان باشد و بتوانند یادگیری بهتری پیرامون مباحث درسی خود داشته باشند. در سامانه کاتب بخش نظر سنجی را قرار می‌دهیم تا نظر دانشجویان درباره استادان را جویا شویم و در این زمینه سرفصل تدریس می‌شود و کلاس‌ها به صورت درست تشکیل می‌شوند. 

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تولید محتوا، ارتباط مستقیم با دانشجویان در سایت و بررسی به منظور حضور و غیاب دانشجویان جهت برگزاری به موقع کلاس‌های درس تنها راه برای افزایش کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی است که تمام این موارد را در برنامه خود داریم و تا اواسط ترم آینده به صورت بخش بخش جزئیاتش را اعلام می‌کنیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا