انتخاب جنسیت نوزاد با روش آی وی‌اف به کمک فناوری امکان پذیر شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

دانشمندان یک تکنیک آی‌وی‌اف را توسعه داده‌اند که به والدین اجازه می‌دهد جنسیت نوزاد خود را تا ۸۰ درصد درست انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، محققان ایالات متحده و انگلیس که این روش را توسعه داده‌اند، می‌گویند این روش بسیار ایمن و کارآمد است و شامل جداسازی اسپرم بر اساس کروموزوم‌ها با استفاده از معیار‌های چگالی است؛ اسپرم حاوی کروموزوم X کمی سنگین‌تر از اسپرم حاوی Y است.

مطالعه صورت گرفته نشان می‌دهد این تکنیک به نظر می‌رسد بی‌خطر و حدود ۸۰ درصد در تولید نوزادان با جنس دلخواه مؤثر است.

محققان این پژوهش از جمله پروفسور جیان‌پیرو از مرکز تحقیقات کرنل در نیویورک می‌گویند این روش بسیار ایمن و همچنین کارآمد، ارزان و از نظر اخلاقی موردپسند است؛ اما موضوع انتخاب جنسیت همچنان نگرانی‌های اخلاقی جدی ایجاد می‌کند و انتخاب جنین بر اساس جنسیت، بدون دلایل کاهش‌دهنده مانند بیماری‌های مرتبط با جنسیت، در بسیاری از کشور‌ها غیرقانونی است. در حالی که استفاده از این فناوری برای انتخاب جنسیت کودک در آمریکا غیرقانونی نیست، اما استفاده از آن بسیار بحث برانگیز است.

محققان که یافته‌های خود را چهارشنبه در مجله PLOS One منتشر کردند، روشی را برای جدا کردن و انتخاب اسپرم از قبل ارائه کردند، به این معنی که جنسیت جنین‌ها را می‌توان تعیین کرد.
نویسندگان این مقاله اسپرم‌ها را بر اساس اینکه آیا دارای کروموزوم X (ایجاد فرزندان دختر) یا کروموزوم Y (ایجاد فرزندان مذکر) هستند با استفاده از معیار‌های چگالی انتخاب کردند. این مطالعه نشان می‌دهد اسپرم‌هایی که حاوی کروموزوم X هستند کمی سنگین‌تر از اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y هستند.

هیچ محدودیتی برای استفاده از این فناوری به منظور انتخاب جنسیت کودک قبل از تولد در ایالات متحده وجود ندارد. در انگلیس و تقریباً در هر کشور دیگری، انتخاب جنسیت فرزند خارج از شرایط خاص ممنوع است. این کارآزمایی کوچک با استفاده از ۱۳۱۷ زوج انجام شد و این افراد به دو گروه تقسیم شدند و ۱۰۵ مرد در گروه مورد مطالعه قرار گرفتند که در آن از روش جدید استفاده شد. 

دارن گریفین، استاد ژنتیک در دانشگاه کنت در انگلیس می‌گوید: مساله انتخاب جنسیت از نظر اخلاقی بسیار دشوار است و انتخاب جنین بر اساس جنسیت، بدون دلیل کاهش دهنده مانند بیماری‌های مرتبط با جنسیت، غیرقانونی است.
«جداسازی اسپرم از قبل ممکن است در برخی از کشورها، اما نه در انگلیس خلأ قانونی ایجاد کند.

چندین دهه است که روش‌های متعددی برای تعیین جنسیت وجود داشته است، برخی مؤثر، اما بالقوه مضر و برخی دیگر در اثربخشی خود مشکوک هستند.

چانا جایسنا، رئیس آندرولوژی در امپریال کالج لندن دراین باره گفت: نتایج به طور قانع کننده‌ای نشان می‌دهد که این روش قادر به انتخاب اسپرم برای تعیین جنسیت جنین‌های ساخته شده با استفاده از آن اسپرم‌ها است؛ با این حال، دستاورد‌های فنی آن‌ها در مقایسه با نگرانی‌های اخلاقی جدی که توسط تحقیق مطرح شده است، ناچیز است.

وی در ادامه به مشکلات احتمالی این نوع تحقیقات اشاره کرد و افزود: اگرچه در این مطالعه توضیح داده نشده است، اما تکنیک جدید ممکن است در آینده برای انتخاب سایر صفات بدنی مانند اسپرم حاوی ژنی که بر رنگ پوست یا چشم تأثیر می‌گذارد، منطبق شود؛ بنابراین این تحقیق نگرانی‌های اخلاقی جدی را ایجاد می‌کند که باید فوراً از طریق مقررات مورد توجه قرار گیرند.

در حال حاضر، زوج‌هایی که به دنبال بارداری از طریق IVF هستند، معمولاً تحت فرآیند تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) قرار می‌گیرند. این فرآیند جنین لقاح یافته را در مراحل اولیه خود از نظر اختلالات ژنتیکی اسکن می‌کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا