درباره ارائه خدمات متمرکز هویتی در درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان

انتشارات موفقیت‌شناسی

کارگر گفت: هدف از راه اندازی درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان ارائه خدمت احراز هویت ملّی، به صورت یکپارچه و متمرکز در سطوح مختلف است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سامانه هدا (درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان) سامانه‌ای است که سازمان ثبت احوال کشور براساس تکالیف مقرر در سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور مصوب شورای عالی فضای مجازی و پروژه‌های اولویت دار دولت الکترونیک مصوب هیئت وزیران است به عنوان متولی شناسایی اشخاص حقیقی و خانواده‌های ایرانی اقدام به ایجاد آن کرده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته آمار رویداد‌ها از طریق نسخ کاغذی توسط استان‌ها به سازمان اعلام و در دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی در دفاتر مخصوص جمع آوری می‌گردید، اما از سال ۱۳۷۵ سیستمی برای جمع آوری آمار‌های بصورت نیمه مکانیزه طراحی گردید که این سیستم تا سال ۱۳۸۲ آمار‌های حیاتی و اقلام مربوط به آن (جنس، شهری/ روستایی منطقه جغرافیایی تا سطح شهرستان) را تولید می‌کرد.

کارگر اظهار کرد: از سال ۱۳۸۲ با اجرای پروژه شناسایی اقلام آمار‌های ثبتی (در دوفاز) با پیشنهاد دفتر آمار، توسعه سامانه گزارشگیری در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تغییر رویکرد سازمان در خصوص تولید و انتشار آمار رویداد‌های حیاتی سامانه دیگری طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفت که در آن اقلام رویداد‌ها توسط فرم‌های واسط در استان‌ها تهیه و در محل استان‌ها داده آمایی و توسط فلاپی به دفتر آمار ارسال و در این دفتر در سامانه اصلی بارگزاری می‌گردید.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: این موضوع تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت و اقلام ثبتی از رویداد‌های حیاتی که توسط این سامانه تولید شد عبارت بودند از: جنس/شهری و روستایی/ سن مادر در ولادتها/ سن متوفی در وفات/ توزیع سنی زوجین در ازدواج و طلاق و …). از سال ۱۳۸۷ ثبت برخط رویداد‌های ولادت و فوت در سازمان محقق گردید. با توجه با کُندی سرعت سیستم گزارشگیری بین سال‌های ۸۲ تا ۸۷ (به دلیل تجمیع شدن رکورد‌های هر سال، گاهی اوقات برای دریافت یک گزارش ساده ولادت و یا فوت ۲ الی ۳ ساعت وقت لازم بود) تکنولوژی سامانه تولید گزارشات آماری به اولپ تغییر پیدا کرد که در آن سرعت انجام کار و گزارشگیری بسیار بیشتر از سامانه قبلی بود و بطور مستقیم از اطلاعات پایگاه جمعیت کشور تغذیه می‌کند و تاکنون نیز از آن استفاده می‌شود.

وی گفت: به طور کلی به منظور ارائه خدمات هویتی در سطوح مختلف اطمینان و به صورت آسان با امکان بهره برداری در اغلب بسترها، درگاه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان) طراحی شده است و در حالت کلی، درگاهی مرجع به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان درنظر گرفته می‌شود.

کارگر در خصوص اهداف راه اندازی سامانه هدا گفت: هدف کلان این پروژه، ارائه خدمت احراز هویت ملّی از مجموعه خدمات ملّی هویتی اشخاص حقیقی ایرانی، به صورت یکپارچه و متمرکز در سطوح مختلف اطمینان است.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین اهداف سامانه هدا گفت: این سامانه با اهدافی نظیر طراحی، پیاده سازی و گسترش راهکار جامع احراز هویت و مدیریت دسترسی اشخاص حقیقی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند NFC برای افزایش ضریب نفوذ رویکرد‌های احراز هویت در فضای مجازی، پوشش طیف گسترده‌ای از نیازمندی‌های احراز هویت بهره برداران شامل سرویس‌های تجارت الکترونیک، سرویس‌های حاکمیتی و دولتی و سرویس‌های با ریسک کم، متوسط و بالا، استفاده از کانال‌های متنوع ارتباط با مشترکین مانند: درگاه وب، موبایل اپلیکیشن، پیامک و USS، جلوگیری از تقلب و حفظ محرمانگی داده در فرایند احراز هویت راه اندازی شده است.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سامانه هدا مزایای مهمی هم ماند دسترسی آسان به خدمات دیجیتال بدون نیاز به ثبت نام، حذف نیاز به ارائه کپی اسناد و مدارک به سازمان‌ها و نهادها، دسترسی ایرانیان به خدمت متعدد و متنوع دولتی و خصوصی از راه دور و از طریق فضای مجازی، کاهش هزینه‌های ناشی از جعل و انکار هویت، کاهش ریسک جعل و انکار هویت در تراکنش‌های مهم، اطمینان از هویت خدمت گیرنده، کاهش جرائم فضای مجازی و کمک به حفظ امنیت فضای مجازی و امکان تصمیم گیری‌های صحیح در راستای حفظ امنیت، فراهم آوردن اشراف مدیریتی بر آمار‌ها و اطلاعات احراز هویت دارد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا