ارسال پرونده ثبت جهانى ميراث ناملموس گلاب‌گيری سنتی ايران به يونسكو

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

پرونده میراث ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث ناملموس به یونسکو ارسال شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، معاون میراث فرهنگى کشور از ارسال پرونده میراث فرهنگى ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانى ناملموس به یونسکو خبر داد.

علی دارابی گفت: سنت گلاب‌گیری در ایران با نام پیامبر گرامى اسلام، حضرت محمد (ص) مزین شده است و گل‌های محمدى همه ساله در اردیبهشت ماه چیده و بر اساس و شیوه سنتى گلاب‌گیرى می‌شوند.

وی ادامه داد: گلاب‌گیری سنتی در بسیاری از استان‌هاى کشور به عنوان یک میراث ناملموس فرهنگى، زنده و جاری است و سنت‌های اجتماعى و فرهنگى ارزشمندى وابسته به این عنصر است.

دارابی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر پرونده گلاب‌گیری سنتی، ایران ۲ پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نیز به صورت چند ملیتی در سال جاری برای یونسکو ارسال کرده است.

وی تاکید کرد: پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهاى تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تکمیل مدارکی که مورد نظر برای ثبت بوده، دوباره برای یونسکو ارسال شده است.

دارابی در پایان گفت: این ۳ پرونده برای آذرماه ۱۴۰۳در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت و ایران برای آذرماه امسال (۱۴۰۲)، چهار پرونده میراث ناملموس زیارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده را در دستور کار کمیته میراث فرهنگى ناملموس یونسکو دارد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا