ایجاد بانک ایده‌پردازی در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ایجاد بانک ایده‌پردازی در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ما برای هر ایده تحقیقاتی متناسب با اهداف کشور و نیاز جامعه، اهمیت قائلیم و از ایده‌هایی که پاسخگوی اهداف و نیازهای کشور باشند، حمایت می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، نشست صمیمی دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  عصر  چهارشنبه ۱۶ فرودین ماه با دانشمندان یک درصد برتر جهان در محل این وزارتخانه برگزار شد. 

دکتر بهرام عین اللهی در این نشست، ضمن تاکید بر استمرار جلسات هم اندیشی با نخبگان حوزه سلامت، بر عملیاتی شدن نظرات و پیشنهادهای دانشمندان تاکید کرد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فرمایش های رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال ۱۴۰۱ در مشهد مقدس و تجلیل ایشان از دانشمندان  کشور اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره عنایتی ویژه به تولید علم  به ویژه در عرصه سلامت دارند که این حمایت ایشان ، مایه دلگرمی و پشتوانه ای معنوی برای نخبگان علمی و محققان در نظام سلامت است. 

دکتر عین اللهی  با ذکر حدیثی از امیرالمومنین (ع) گفت: علم اندوزی از  اصول بنیادین فرهنگ ماست و باید از دانشمندانی  که در تولید علم نافع، سهم ونقش دارند،  تقدیر کنیم و  ایشان را گرامی داریم. 

وزیر بهداشت به دستاوردها و پیشرفت‌های حاصل شده در سالهای پس از  پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای کشور  بعد از انقلاب اسلامی به حوزه سلامت مربوط می‌شود؛ چرا که بدون شک، وابستگی ما در این حوزه قبل از انقلاب به غربی ها صددرصد و به گونه‌ای بود که در کوچکترین مسائل بهداشت و درمان ناگزیر از کمک آنها بودیم ؛ اما  امروز در بسیاری از شاخص‌ها، با فاصله و ارتفاعی چشمگیر  نسبت به بسیاری از  کشورها سرآمدیم. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادغام آموزش پزشکی در درمان را  از بزرگترین دستاورد های نظام سلامت جمهوری اسلامی عنوان و تصریح کرد: با این ابتکار توانستیم  دانشگاه را به خدمت جامعه در آوریم و از این روست که امروز جامعه می تواند برای ارتقاء سلامت  از دانشمندان خود استفاده کند و زمینه‌ساز  رشد و پیشرفت سلامت شود. 

وی با بیان اینکه امروزه از نظر نیروی انسانی کارآمد از وضعیت مناسبی برخورداریم، اظهار داشت: ما نه تنها  انواع خدمات درمان را در داخل کشور با کیفیت مطلوب ارائه می کنیم‌، بلکه شاهد حضور بیماران دیگر کشورها در ایران برای  درمان‌ هستیم. 

دکتر عین اللهی تناسب دو مقوله ظرفیت و اثربخشی را در نظام سلامت  حائز اهمیت خواند و تاکید کرد: عملکرد  وزارت بهداشت در انجام تحقیقات  اثربخش افتخار آمیز است است؛  به گونه‌ای که از ۷۸ هزار مقاله  تولید شده در کشور ،  ۳۱ هزار مقاله به دانشمندان حوزه سلامت تعلق دارد و این در حالی است که تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، تنها  ۲۱ هزار نفر و معادل یک پنجم کل تعداد اعضای هیأت علمی کشور است. 

وزیر بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سرعت رشد تولید علم در وزارت بهداشت از میانگین سرعت رشد علم در کل کشور که ۷.۴۴ بوده، بالاتر وحدود ۸.۳۳ است که نشان از همت بالای دانشمندان ما دارد و باید کوشید  تا از این عدد هم فراتر رویم. 

وی افزود:  پیشرفتی که امروز به آن دست یافته‌ایم، آرمان مطلوب ما نیست و می‌توان رشد بهتری را نیز رقم زد؛ برای این منظور باید ساختارهای تولید علم  چابک تر شده و  اثربخشی ۸۴۰ مرکز تحقیقاتی کنونی ما افزایش یابد. 

به گفته دکتر عین اللهی، حوزه سلامت کشور برای رشد تولید علم نیازمند یک سیستم  مجهز و فناوری پایه است که  دسترسی دانشمندان به اطلاعات  را سریع و آسان کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت وضع قوانین و مقررات متناسب با  سیستم جدید تاکید و با اشاره به اقداماتی که سال گذشته در این حوزه صورت گرفته  است، یادآور شد: سال قبل که مقام معظم رهبری آن را با عنوان “سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” مزین فرمودند؛ در حوزه سلامت دانش‌بنیان ۴۳ درصد رشد رقم خورد ؛ به طوری که هم اکنون  ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی پیشرفته با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور تولید می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز علوم پزشکی ما نیازمند علوم پایه اند، گفت: متاسفانه علوم پزشکی در دنیا متکی به داروست؛ چرا که  دارو دومین  عامل تجارت در دنیاست و مافیای دارو در جهان نمی‌گذارد علم  پزشکی از  محدوده درمان‌های دارویی خارج شود؛  در حالی که امروزه بسیاری از بیماری‌ها بدون نیاز به دارو درمان می‌شوند و بنابراین ما باید علوم پایه را ارتقاء و گسترش دهیم.

دکتر عین الهی با تاکید بر اینکه حوزه سلامت  نباید  به ترجمه یافته‌های دانشگاه‌های غربی اتکای صرف داشته باشد، بلکه باید  در تولید علم و فناوری مبتکر باشیم، گفت:  افزایش بهره‌وری  مراکز پژوهشی در کشور  می‌تواند ما را در نیل به این هدف یاری دهد.

وی همچنین با اشاره به لزوم  همتا پروری و جوان پروری در عرصه تولید علم افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها ماموریت گرا شده‌اند و به هر دانشگاه ماموریت ویژه ای داده شده تا با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های خود به تولید علم بپردازد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از ایجاد بانک ایده‌پردازی در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد و گفت: ما برای هر ایده تحقیقاتی متناسب با اهداف کشور و نیاز جامعه، اهمیت قائلیم  و از ایده‌هایی که پاسخگوی اهداف و نیازهای کشور باشند، حمایت می‌کنیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا