رونمایی از چهل نسخه خطی صحیفه سجادیه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چهل نسخه خطی صحیفه سجادیه متعلق به قرون و مذاهب مختلف اسلامی، در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام مرتضی وافی مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گفتگو با ستاد خبری نمایشگاه قرآن گفت: چهل نسخه خطی صحیفه سجادیه متعلق به قرون و مذاهب مختلف اسلامی، در بخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد.

وی افزود: این مجموعه نفیس که به همت گروهی از محققان، از مجموعه‌های خطی کتابخانه‌های مختلف ایران وجهان گردآوری شده و در قالب عکس کتاب‌های خطی صحافی شده است، همچنین ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های مختلف در حوزه نسخه شناسی صحیفه سجادیه و بررسی اختلاف نسخه، برای محققان و علاقمندان به نسخه‌های خطی فراهم کرده است. سیری در تاریخ نگارش متن صحیفه سجادیه همچنین جلوه‌های هنری تهذیب، خط و نگارش برای علاقمندان به هنر نیز می‌تواند در این آثار قابل توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه کتاب صحیفه سجادیه، فارغ از ماهیت حدیثی و دعایی، می‌تواند به عنوان تنها کتاب باقی مانده از قرن اول اسلامی و یک متن با قدمتی یک هزار و ۳۰۰ ساله نیز مورد توجه محققین قرار بگیرد، گفت: متن صحیفه سجادیه، در تمامی قرون و اعصار، مورد توجه عالمان در مذاهب اربعه اهل سنت و همچنین مذاهب مختلف شیعی مانند اسماعیلیه و زیدیه بوده است و برخی از نسخه‌های موجود در این مجموعه نفیس نیز توسط عالمان سنی مذهب یا فرقه‌های غیر شیعه اثنی عشری نگارش شده است که می‌تواند محور توجه علاقمندان قرار گیرد.

مدیربخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: قدیمی‌ترین نسخه صحیفه سجادیه، که در سال ۴۱۶ هجری قمری نگاشته شده است، هم اکنون در گنجینه کتاب‌های خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

وی افزود: همچنین قدیمی‌ترین ترجمه فارسی بخشی از دعا‌های صحیفه سجادیه، در تفسیر بصائر یمینی تالیف معین الدین محمد بن محمود نیشابوری از مفسران حنفی مذهب قرن ششم هجری موجود است که بخشی از دعای چهاردهم صحیفه را ترجمه کرده است. علاوه بر آن قدیمی‌ترین دیوان اشعار، که در آن از صحیفه کامله نام برده است، دیوان اشعار مسعود سعد سلمان است که براساس برخی شواهد در سال‌های انتهایی قرن پنجم یا اوایل قرن ششم سروده است. مجموع این شواهد، نشانگر آن است که صحیفه سجادیه به عنوان کتابی اسلامی در قرون مختلف، شناخته شده بوده است.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شب‌های قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا