استرس زیاد بعد از چه سنی مشکلات شناختی را افزایش می‌دهد؟

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کارشناسان می‌گویند که استرس، مشکلات شناختی را بعد از ۴۵ سالگی افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، استرس می‌تواند به شدت برای سلامتی افراد مضر باشد و موجب ایجاد طیفی از مشکلات، از فشار خون بالا گرفته تا بیماری‌های قلبی شود. در حال حاضر محققان دریافتند که استرس زیاد می‌تواند خطر مشکلات شناختی را پس از ۴۵ سالگی افزایش دهد.

سازمان بهداشت جهانی استرس را حالتی از نگرانی یا تنش روانی ناشی از یک موقعیت دشوار تعریف می‌کند. از آنجایی که استرس پاسخی طبیعی انسان به چالش‌ها و تهدیدهای زندگی است، تقریبا همه افراد تا حدی این مورد را تجربه می‌کنند با این حال، نحوه واکنش فرد به استرس تعیین می‌کند که چگونه می‌تواند بر سلامتی وی تاثیر بگذارد.

افراد با مشکل استرس دچار سردرد، بی‌خوابی، عصبی بودن و لرزش، ضربان قلب سریع، تغییر در اشتها، ناتوانی در تمرکز، ناراحتی معده، مشکلات گوارشی، افسردگی و اضطراب همچنین اختلال شناختی می‌شوند.

طبق گفته‌ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، اختلال شناختی زمانی است که فرد در به خاطر سپردن، یادگیری موارد جدید، تمرکز کردن یا تصمیم‌گیری‌هایی که بر زندگی روزمره وی تاثیر می‌گذارد مشکل دارد.

مطالعات قبلی نشان دادند که سن، یکی از بزرگترین عوامل برای اختلال شناختی است. با این حال، نتایج تحقیق منتشر شده در نشریه JAMA نشان داد که زوال شناختی در افرادی که بدون توجه به سن، جنس و نژادشان استرس داشتند، بیشتر بود.

محققان داده‌های ۲۴ هزار و ۴۴۸ فرد ۴۵ ساله و بالاتر را که در یک مطالعه طولانی‌مدت و مداوم در مورد سلامت مغز شرکت داشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. حدود ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان سطوح بالایی از استرس را گزارش کردند.

آنان سپس دریافتند، شرکت‌کنندگانی که استرس بالایی داشتند ۳۷ درصد بیشتر در معرض مشکلات شناختی بودند.

محققان نوشتند: این مطالعه نشان می‌دهد که ارتباط مستقلی بین استرس مشاهده شده و اختلالات شناختی شایع و اتفاقی وجود دارد. یافته‌ها نیاز به غربالگری منظم و مداخلات هدفمند برای استرس در میان افراد مسن را نشان می‌دهد.

راهکارهای مقابله با استرس

برای خود وقت بگذارید همیشه مهم است که برای مراقبت از سلامتی خود وقت بگذارید، به خصوص زمانی که بدن شما پیام می‌دهد که استرس دارید. اگر فکر می‌کنید زمان زیادی را صرف کار می‌کنید، استراحت کنید و یک روال سالم را پیش گیرید که به شما آرامش می‌دهد.

با دیگران صحبت کنید در میان گذاشتن اضطراب و نگرانی‌های خود با فردی که می‌توانید به وی اعتماد کنید، ممکن است به آرام شدن و کاهش بار استرس شما کمک کند.

ورزش فعالیت بدنی نه تنها بدن شما را متناسب می‌کند بلکه آن را قادر می‌سازد تا موقعیت‌های استرس‌زا را مدیریت کند.

خوب بخورید  وقتی استرس بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد، آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌کند که بر دستگاه گوارش تاثیرگذار است و می‌تواند اشتها را در بسیاری از افراد از بین ببرد. با این حال، هورمون کورتیزول می‌تواند در افرادی که از استرس مزمن رنج می‌برند، میل به چربی و قند ایجاد کند. رژیم غذایی سالم سرشار از انواع مواد مغذی، انرژی فیزیکی را برای مقابله با چالش‌ها فراهم می‌کند.

خواب کمبود خواب می‌تواند باعث ترشح هورمون استرس، کورتیزول در بدن شود. ۷ تا ۹ ساعت خوابیدن در شب به کاهش سطح کورتیزول و آرامش بدن کمک می‌کند.

مدیتیشن نفس‌های عمیق، انجام حرکات کششی و مدیتیشن می‌تواند به آرامش ذهن و بدن شما در هنگام مواجهه با استرس کمک کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا