افزایش تعداد موسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی موضوعی جهانی

انتشارات موفقیت‌شناسی

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) اعلام کرد: تعداد مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های «رتبه‌بندی موضوعی جهانی» نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، بر پایه تازه‌ترین گزارش سامانه «نما» ۹ نظام گوناگون رتبه‌بندی موضوعی جهانی بررسی و جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در آن‌ها پایش و گزارش شده‌ است.

طبق این گزارش، در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی موضوعی جهانی دانشگاه‌ها در مؤسسه آموزش عالی تایمز که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است، ۶۶ مؤسسه ایرانی در میان برترین مؤسسه‌های علمی در زمینه‌های گوناگون علمی جای گرفته‌اند.‌ نام این مؤسسه‌ها، روی هم ۱۶۷ بار در زمینه‌های گوناگون آمده است. افزون بر این، ۳۴ مؤسسه ایرانی در نظام رتبه‌بندی موضوعی علمی دانشگاه‌های جهان (شانگهای) در میان برترین‌ها در زمینه‌های گوناگون علمی جای داشته‌اند و روی هم نام آنها ۱۴۳ بار دیده می‌شود.

در نظام رتبه‌بندی موضوعی کیو. اس. نام ۱۶ مؤسسه ایرانی ۷۹ بار در زمینه‌های گوناگون علمی آمده است. رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی (یورپ) هم ۴۱ مؤسسه ایرانی را ۶۳۶ بار در شمار مؤسسه‌های برتر در زمینه‌های گوناگون علمی دربرداشته است. ۱۸ مؤسسه ایرانی نیز توانسته‌اند ۹۶ بار در زمینه‌های گوناگون علمی در رتبه‌بندی موضوعی عملکرد مقاله‌های علمی دانشگاه‌های جهان (تایوان) جایگاهی جهانی به دست آورند.

مؤسسه یو. اس. نیوز ۵۴ مؤسسه ایرانی را (۲۹۷ بار در زمینه‌های علمی) و نظام «راوند» ۱۴ مؤسسه ایرانی را (۵۴ بار در زمینه‌های گوناگون علمی) در سال ۲۰۲۲ میلادی در شمار برترین‌های جهان آورده‌اند.

نمای موضوعی مؤسسه‌ها ۲۰۲۲ یکی از گزارش‌های کلیدی و کاربردی سامانه «نما: جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان» است. سامانه نما که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی و به‌روزرسانی می‌کند، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. این سامانه در پیوند NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

به گزارش ایرنا، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، اخیرا طی گزارش نمای فراگیر مؤسسه‌ها ۲۰۲۲ و بررسی گزارش ۱۸ نظام گوناگون رتبه‌بندی فراگیر جهانی، جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در آن‌ها را پایش کرده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا