شرایط برخورداری از بیمه‌های تامین‌اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سازمان تامین اجتماعی با توجه به اصل ۲۹ قانون ‌اساسی مبنی بر برخورداری از «تامین‌اجتماعی» به‌عنوان یک حق همگانی برای آحاد جامعه، ایرانیان خارج از کشور را نیز تحت پوشش مقررات حمایتی قرار می‌دهد اما این گروه چگونه می‌توانند خارج از مرزهای کشور از مزایای قانونی برخوردار شوند؟

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، ایرانیان خارج از کشور اعم از دانشجویان، شاغلان و غیرشاغلان می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات سازمان تامین اجتماعی به کارگزاران رسمی برون‌مرزی این سازمان مراجعه کنند؛ این گروه با معرفی وکیل قانونی نیز می‌توانند نسبت به «بیمه کردن» خود و ادامه بیمه‌پردازی سوابق قبلی نزد سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند؛ البته در صورت پیگیری توسط وکیل قانونی ارائه وکالت نامه معتبر الزامی خواهد بود.

هموطنان خارج از کشور با پرداخت این حق‌بیمه از مستمری بازنشستگی، مستمری ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان، درمان در داخل کشور، پرداخت هزینه مراسم ترحیم، هزینه وسایل کمک پزشکی و خدماتی (اروتز و پروتز) برخوردار خواهند شد.

هموطنان ایرانی خارج از کشور از طریق کارگزاران برون‌مرزی سازمان تامین‌اجتماعی می‌توانند نسبت به احتساب سوابق خدمت سربازی به‌عنوان پرداخت حق‌بیمه، انتقال سوابق از سایر صندوق‌های بازنشستگی کشور به سازمان تامین اجتماعی (و بالعکس) امکان برخورداری افراد خانواده (جمعیت تحت تکفل) از خدمات درمانی و سایر تعهدات قانونی امکان تحت تکفل قرار دادن والدین بیمه‌شده و برخورداری آنها از مزایای قانونی نیز اقدام کنند.

اکنون ۳۶ کارگزار رسمی برون‌مرزی سازمان در کشورهای کانادا، آلمان، انگلستان، ایتالیا، استرالیا، اتریش، مجارستان، دانمارک، سوئد، مالزی، چین، آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و عراق فعال است و هموطنان مقیم این کشورها می‌توانند برای دریافت خدمات بیمه‌ای به این کارگزاران مراجعه کنند؛ بیشترین شمار کارگزاران برون‌مرزی نیز در کشورهای ترکیه و کانادا استقرار یافته است.

همچنین با به‌روزرسانی سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی ویژه هموطنان خارج از کشور، امکان انجام استعلام‌های مرتبط با سابقه نیز در این سامانه به نشانی ex-eservices.tamin.ir نیز فراهم شده است.

بیمه ایرانیان خارج از کشور با نرخ ۱۴ درصد (بیمه بازنشستگی و فوت) و ۱۸ درصد (بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت) ارائه می‌شود و دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه این قبیل متقاضیان به میزان یک و نیم برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر دستمزد متناسب با شرایط سن و سابقه تعیین می‌شود.

چنانچه متقاضی در زمان ارائه درخواست کمتر از پنج سال سابقه بیمه داشته باشد، دستمزد وی به انتخاب متقاضی بین ۱.۵ برابر حداقل دستمزد زمان تقاضا و حداکثر دستمزد خواهد بود؛ اما چنانچه سابقه پرداخت حق‌بیمه متقاضی در زمان تقاضا بیش از پنج سال باشد، مبنای دستمزد میانگین آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت تقاضا است؛ مشروط به اینکه از۱.۵ برابر حداقل دستمزد مصوب سالیانه کمتر نباشد.

بیمه ایرانیان خارج از کشور برای همه اتباع ایرانی که فاقد نظام بیمه‌‏ای نزد سازمان تأمین‌اجتماعی و سایر صندوق‌‏های بازنشستگی بوده و در زمان درخواست حداقل دارای ۱۸ سال سن و حداکثر ۵۰ سال تمام باشند؛ تعریف شده است

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفته بود: «بیمه ایرانیان خارج از کشور برای همه اتباع ایرانی اعم از شاغل یا غیرشاغل که فاقد نظام بیمه‌‏ای نزد سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌‏های بازنشستگی بوده و در زمان درخواست حداقل دارای ۱۸ سال سن و حداکثر ۵۰ سال تمام باشند تعریف شده است.»

مهدی شکوری گفته بود: بیمه ایرانیان خارج از کشور در ۲ نرخ ۱۴ درصد و ۱۸ درصد ارائه شده است و هموطنان در صورت تمایل می‌توانند علاوه بر نرخ‌های تعیین‌شده با پرداخت ۹ درصد سهم درمان از خدمات درمانی هم (صرفاً در داخل کشور) برخوردار شوند.

بنابر اعلام مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی، در ۲ سال اخیر نیز بیش از یکهزا رو ۵۰۰ نفر از ایرانیان خارج از کشور درخواست بازنشستگی داده و بدون مراجعه حضوری به ایران، حضور خانواده و اقوام در داخل کشور، از طریق کارگزاران درخواست داده و حکم مستمری مربوطه برقرار شده است؛ اعتبارات مربوطه هم به شماره حسابی که در ایران اعلام می‌شود، واریز خواهد شد.

مدارک هویتی (اعم از شناسنامه و کارت ملی)، عکس ۴*۳ و تصویر گذرنامه نیز از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست متقاضیان خارج از کشور به‌منظور پرداخت حق بیمه و نیز تداوم بیمه‌پردازی است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا