روزهای هفته نجوم به نام منجمان پیشکسوت ایران نامگذاری شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

هفته نجوم همه ساله از چهارم تا دهم اردیبهشت ماه در ایران گرامی داشته می‌شود. امسال و به ابتکار انجمن نجوم ایران، روزهای این هفته با نام منجمان پیشکسوت ایران نامگذاری شده است.

به گزارش  پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، روز جهانی نجوم (هشتم اردیبهشت ماه) با هدف ترویج علم و پیوند بین منجمان و مردم، از سال ۱۹۷۲ تاکنون در سراسر دنیا گرامی داشته شده است.

در ایران در سال ۱۴۰۱ پس از وقفه دو ساله به علت شیوع بیماری کویید-۱۹، روز و هفته نجوم با دو محوریت برگزاری برنامه‌های حضوری و مجازی و همچنین همکاری مشترک گروه‌های نجومی برگزار شد و قرار است در سال ۱۴۰۲ روزهای هفته نجوم با همکاری و محوریت گروه‌های مختلف در سراسر ایران و با شعار “نجوم ایران افق هزار و چهارصد و دوازده” گرامی داشته شود.

چرا افق ۱۴۱۲؟

منجمان پیش بینی کرده اند که یک خورشیدگرفتگی کلی ۱۰ سال آینده رخ خواهد داد و برخی از شهرها و اماکن تاریخی ایران نیز در این مسیر گِرَفت کلی قرار خواهند گرفت.

روزهای هفته با نام چه کسانی نامگذاری شده است؟ 

روزهای هفته نجوم به نام اساتیدی همچون دکتر احمد کیاست پور، دکتر محمد حیدری ملایری، دکتر حمیدرضا گیاهی یزدی، آلینوش طریان، منجمان آماتور مروج سید مصطفی امام، شیرین حق شناس، سعید صادقی مهر و آریا کریمی، سیروس برزو و دکتر محمدرضا ستاره نامگذاری شده است.

دوشنبه ۴ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر احمد کیاست پور)

حفظ آسمان شب، محیط زیست و گسترش علوم شهروندی

سه شنبه ۵ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر محمد حیدری ملایری)

استارتاپ ها، کسب و کارها، توسعه و تربیت نیروی متخصص

چهارشنبه ۶ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر حمیدرضا گیاهی یزدی)

توسعه و اهمیت گردشگری نجومی

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت

(گرامیداشت آلینوش طریان)

نقش بانوان در آینده نجوم

جمعه ۸ اردیبهشت

(گرامیداشت منجمان آماتور مروج سید مصطفی امام، شیرین حق شناس، سعید صادقی مهر و آریا کریمی)

آموزش کودکان و نوجوانان در پیشبرد آینده نجوم

(تجلیل از خدمات فعالین و اساتید گران قدر نجوم آماتوری و حرفه ای)

شنبه ۹ اردیبهشت

(گرامیداشت سیروس برزو)

ارتباط نجوم با سایر علوم و تاثیر آن در جامعه

یکشنبه ۱۰ اردیبهشت

(گرامیداشت دکتر محمدرضا ستاره)

همبستگی و تعامل نجوم حرفه‌ای و آماتوری

پوستر هفته نجوم ۱۴۰۲

طراحی پستر امسال با الهام از این شعار امسال صورت گرفته است. در این طرح لحظه خورشیدگرفتگی در تخت جمشید به تصویر کشیده شده است. لحظاتی قبل از گرفت کامل، نیمه روشنایی و قبل از تاریکی کامل.

برای نمای تخت جمشید ورودی دروازه ملل در نظر گرفته شده، دروازه ای که زمانی برای ورودی میهمانان و مسافران از سراسر دنیا در نظر گرفته شده بود. با توجه به اینکه این خورشیدگرفتگی رخدادی بین المللی خواهد بود و پذیرای میهمانان از سراسر دنیا، ترکیب بندی طرح به سه بخش و به نماد سه زمان گذشته، حال و آینده تقسیم شده است.

در دوردست نمایی از یک شهرک خیالی و پیشرفته و البته کمی با اغراق ترسیم شده است. برای همه خیال پردازی‌هایی که زمانی اغراق آمیز به نظر می‌رسید اما نه تنها به واقعیت پیوست بلکه فراتر نیز رفت.

در حال حاضر در ایران، موسسات و مراکز دولتی، غیردولتی و دانشگاهی بی‌شماری در سراسر ایران به فعالیت در زمینه نجوم آماتوری و حرفه ای مشغول هستند. شمار زیاد علاقمندی ها باعث شده است تا در زمینه هایی از جمله افزایش شمار دانشجویان، تولید انواع کتب آموزشی، نجوم دانش‌آموزی اعم از علوم شهروندی و المپیاد نجوم و همچنین ورود ابزارهای تخصصی مانند انواع تلسکوپ ها، افزایش دوره‌های آموزشی، رصدهای نجومی داخلی و خارجی و مواردی دیگر رشد و اعتلای هر چه بیشتر نجوم آماتوری و حرفه ای را شاهد باشیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا