انعقاد تفاهم‌نامه بین «هلال‌احمر» و «سازمان نظام روان‌شناسی کشور»

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین هلال‌احمر و سازمان روان‌شناسی مقرر شد حمایت‌های روانی از امدادگران و حادثه‌دیدگان توسعه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر؛  پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه انعقاد تفاهم نامه با سازمان روانشناسی با بیان اینکه ارائه خدمات روان شناسی به امدادگران، جوانان و کارکنان جمعیت باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: باید برنامه عملیاتی برای اجرای این تفاهم نامه داشته باشیم. علاوه بر مفاد تفاهم‌نامه، اگر سازمان روانشناسی بتواند روی دانش آموزان عضو سازمان جوانان هلال‌احمر در زمینه‌های روان شناسی، کار کند یک اقدام ریشه ای و ماندگار خواهد بود‌.

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی نیز در این مراسم گفت: آماده ارائه خدمات روانشناسی به داوطلبان، جوانان و کارکنان جمعیت هلال احمر هستیم.

در ادامه این نشست تفاهم نامه همکاری مشترک  میان جمعیت هلال احمر و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش تعامل و گسترش همکاری‌های مؤثر و بهره مندی از ظرفیت‌های متقابل به ویژه در زمینه فعالیت های خیرخواهانه و بشردوستانه کمک به توانمندسازی توسعه فعالیت‌ها و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود برای ارائه خدمات به جامعه منعقد شد.

اهداف تفاهم نامه

طبق تفاهم نامه منعقد شده، اهداف این تفاهم‌نامه به شرح زیر است: ترویج و اشاعه فرهنگ داوطلبی توام با مسئولیت پذیری اجتماعی با هدف هم افزایی و تقویت ظرفیت‌های متقابل در امر خدمت رسانی به همنوعان جهت رفع نیازهای روانی- اجتماعی، بسترسازی و ارتقاء سطح تعامل بین بخشی و ایفای نقش مؤثر جهت کمک به ارتقاء سطح بهزیستی روانی مردم به ویژه افراد آسیب دیده از سوانح و حوادث، ارتقاء خدمات سلامت روانی در سطح کشور و ارتقاء سطح آگاهی‌های عموم برای پیشگیری و کاهش آثار بیماری‌ها و اختلالات روانی در شرایط عادی و اضطرار با رویکرد ارتقاء سلامت و تسکین آلام بشری.

موضوع تفاهم نامه

موضوع این تفاهم نامه؛ تشریک مساعی در زمینه ارائه خدمات حمایت و درمان بیماری‌های روانی و روان شناختی در هنگام بروز حوادث سوانح و بحران‌های اجتماعی و همچنین ارائه مشاوره با هدف پیشگیری از تشدید آسیب‌های روانشناختی در شرایط عادی به منظور توسعه خدمات بشردوستانه داوطلبانه و جامعه محور براساس ظرفیت‌های مشترک و در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی و افزایش تاب آوری است.

زمینه‌های همکاری جمعیت

ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی امداد و نجات پایه داوطلبی به اعضاء و کارکنان سازمان به منظور تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر و فراهم نمودن زمینه‌های اعتبار بخشی به دوره‌های آموزشی ارائه شده به فراگیران، صدور کارت عضویت پس از طی دوره‌های آموزشی جهت داوطلبان معرفی شده از سوی سازمان فراهم نمودن بستر فعالیت‌های داوطلبانه در زمینه‌های همکاری ما بین جمعیت ” و” سازمان ” برای ارائه خدمات انسان دوستانه و محرومیت زدایی در مناطق کمتر برخوردار در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی و افزایش تاب آوری از جمله زمینه‌های همکاری جمعیت در این تفاهم نامه است.

ایجاد تمهیدات لازم جهت اعزام داوطلبانه روانشناسان به مناطق آسیب دیده در شرایط اضطرار در قالب تیم های عملیاتی تخصصی و استاندارد جمعیت هلال احمر، تدوین بسته‌های خدمتی و راهنماهای بالینی خدمات تخصصی ویژه بیماران نیازمند به خدمات توانبخشی مشتمل بر انواع آسیب‌ها و بیماری‌های مغز و اعصاب از قبیل سکته مغزی آسیب‌های نخاعی ام اس دیستروفی‌های عضلانی و….. انواع قطع عضو و سایر انواع کم توانی‌ها و ناتوانی‌های ذهنی و جسمی نیز از جمله سایر زمینه‌های همکاری جمعیت است.

زمینه‌های همکاری سازمان روانشناسی

سازمان روانشناسی نیز اقدام به معرفی جامعه روانشناسان و کارکنان مرتبط با سازمان جهت عضویت داوطلبانه در جمعیت، موافقت با مأموریت کارکنان امدادگران و داوطلبان جهت امدادرسانی در حوادث و سوانح در صورت فراخوان و اعلام نیاز جمعیت هلال احمر،  تأمین روانشناسان متخصص و مورد نیاز در مراکز بهداشت درمان و توانبخشی جمعیت جهت ارائه خدمات داوطلبانه و معرفی روانشناسان داوطلب و مجرب به جمعیت جهت تکمیل و سازماندهی تیم‌های تخصصی و اعزام در مواقع مورد نیاز خواهد کرد.

همکاری در اجرای پروژه‌های داوطلبی سلامت محور و محرومیت زدایی در مناطق کمتر برخوردار، همکاری با جمعیت جهت جمع آوری و هدایت کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی به هنگام مواقع ضروری و در هنگام بروز حوادث و بحران‌های داخل و خارج در سطح کشور در راستای مسئولیت اجتماعی و تسهیل شرایط و صدور مجوز تأسیس مراکز مشاوره و روانشناسی در مراکز و شعب جمعیت هلال احمر در سطح کشور از جمله سایر اقداماتی است که سازمان روان شناسی باید انجام دهد.

برای مشاهده اخبار بیشتر درباره سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
سازمان هلال احمر

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا