محمد مهدی طهرانچی: سرای نوآوری صنعت ساختمان در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دکتر طهرانچی در دیدار با اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، از راه‌اندازی سرای نوآوری صنعت ساختمان در دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، نشست صمیمانه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس صبح روز چهارشنبه در واحد شیراز برگزار شد.

دکتر طهرانچی در این نشست صمیمانه، با بیان اینکه نظام آموزش عالی به شدت در معرض آسیب است، گفت: آسیب‌هایی که امروز در سطح جامعه به عنوان مطالبه مطرح می‌شود از این قرار است که وقتی دانشگاه جوانان را توانمند نمی‌کند پس چرا به دانشگاه بیاید؟ اگر این تفکر در جامعه پیاده شود، منجر به فروریختن اقبال اجتماعی نسبت به دانشگاه خواهد شد و در این حالت دانشگاه دیگر معنایی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حیات دانشگاه آزاد اسلامی منطبق بر اقبال اجتماعی است، ولی از مدت‌ها پیش متوجه کاهش اقبال اجتماعی شده بودیم، چرا که تعداد دانشجویان این دانشگاه از یک میلیون و ۸۰۰ هزار به ۸۳۰ هزار دانشجو رسیده بود و با کاهش بیش از ۵۰ درصدی دانشجو مواجه شده بود، درحالی که از سال ۱۳۹۵ و با وجود افزایش شهریه، درآمد‌های دانشگاه کاهش یافت و هیچ وصول شهریه از بنیاد شهید صورت نگرفته بود. نکته کلیدی این است که دانشگاه آزاد اسلامی به همت اعضای هیأت علمی و کارکنان خود خواهد توانست تحول ایجاد کرده و شعار «توانا بود هرکه دانا بود» را محقق کند. در این صورت قطعاً اقبال عمومی به دانشگاه افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نسخه بهبودی وضعیت دانشگاه این بود که دانشگاه را محل مورد اعتماد برای توانمندسازی جوانان کنیم و مسیر دانایی را به توانایی برسانیم، گفت: بحمدالله امروز جمعیت دانشگاه آزاد اسلامی از ۸۳۰ هزار نفر به یک میلیون ۲۵۰ هزار نفر رسیده و بودجه دانشگاه نیز رشد سه برابری داشته است.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: از مجموع ۱۲ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی کشور، ۷ میلیون نفر دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی هستند؛ پس بخش اعظم افرادی که کشور را مدیریت می‌کنند، در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت شده‌‎اند و اگر نقصی در کشور وجود دارد، متوجه شیوه آموزش نیز می‌شود، چرا که نتوانسته‌ایم افراد توانمند تربیت کنیم. واقعیت این است که برای حل مشکلات اقتصادی، معضلات اجتماعی، چالش‌های زیست‌محیطی و نقصان‌های فناوری، باید جامعه و مدیران توانمند داشته باشیم و دانشگاه دانایی فردی را به توانایی اجتماعی برساند تا از این طریق به اقتصادی آباد، اجتماعی فرهیخته، فناوری پیشرفته و محیط زیست سالم دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه اینکه دانایی فردی اساتید بسیار بالاست، اما این دانایی باید به توانایی فردی ختم شود، گفت: دانایی فردی باید به توانایی فردی، توانایی سازمانی و توانایی اجتماعی بیانجامد. حضرت علی (ع) در این زمینه می‌فرماید «إنَّما زَهَّد النّاسَ فی طَلَبِ العِلمِ کَثرَةُ ما یَرَونَ مِن قِلَّةِ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ». افراد بسیاری وجود دارند که علم دارند، اما علمشان به عمل تبدیل نمی‌شود. این موضوع باعث شد ۶۰۰ هزار نفر از جوانان متقاضی ورود به دانشگاه، در صف کنکور پزشکی شرکت کنند؛ چون می‌بینند که علوم پزشکی علم مقرون به العمل است، اما، چون رشته‌های مهندسی مقرون بالعمل نبوده، صندلی‌های آن خالی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیازمند علم بینش‌ساز، گرایش‌ساز و کنش‌ساز هستیم، اظهار داشت: امام خمینی (ره) فرمودند «صلاح و فساد یک جامعه به دست مربی‌های آن جامعه است». دانایی دانشگاه باید منجر به توانایی آن شده و توانایی دانشگاه نیز به توانایی کشور در معضلات و چالش‌ها بیانجامد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: تاکنون دانشگاه‌های ما دالان دانایی و مسئله آن تأمین مدرک برای شغل‌های تخصصی بود؛ چرا که مدرک دانشگاهی در گذشته کارآیی داشت، اما اکنون به جایی رسیده ایم که دیگر مدرک صرف کارآیی ندارد و مهارت و توانایی برای مشاغل اهمیت پیدا کرده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در روش آموزشی دانشگاه‌های ما از توجه به مهارت جوانان خبری نیست، چرا که استاد به فکر ارتقای خود و دانشجو نیز به فکر مدرک است. این روند نیاز به تحول و اصلاح دارد.

وی با بیان اینکه اکنون در جهان سازمان‌هایی مانند Coursera به وجود آمده که ماحصل ۲۷۰ شرکت بزرگ چندملیتی و دانشگاه‌های برجسته دنیاست که ۵۴۰۰ مهارت را به صورت مجازی آموزش داده و مدرک ارائه می‌کنند، گفت: به دلیل فعالیت این سازمان‌ها، امروزه دانشگاه‌های جهان مورد تهدید واقع شده‌اند. برای مقابله با این تهدید، باید ضریب تبدیل دانایی به توانایی داشته باشیم تا بتوانیم دانش را به معرفت، توان درک و حل مسئله را به مهارت در عمل و ایده‌آرایی و خلق فناوری را به منافع مردم با نوآوری گره بزنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید فضای خود را تغییر دهد. همه ما مسئول یاددهی هستیم و دانشجو هم برای یادگیری به دانشگاه می‌آید، اما آیا یاددهی ما به یادگیری توان‌افزا تبدیل می‌شود؟ دانشجو به دانشگاه نمی‌آید که از ما دانش بگیرد بلکه می‌آید تا معرفتش افزایش یافته و مهارت در عمل پیدا کند؛ بنابراین یاددهی و یادگیری باید در عمل با یکدیگر انطباق داشته باشد. اگر می‌خواهیم دانشگاه بماند، باید از دالان دانایی به سکوی دانایی- توانایی نقل مکان کنیم. یعنی فضای تعاملی (یاددهی- یادگیری) به فضای ارزش‌آفرین (دانایی-توانایی) با هدف رشد برسد.

وی افزود: ما کشور معدنی هستیم، اما کسی حاضر نیست به دانشگاه بیاید و رشته مهندسی معدن بخواند. اشتغال مستقیم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار از کشاورزی است، اما کسی به رشته کشاورزی علاقه نشان نمی‌دهد، چون دانایی که می‌دهیم، به توانایی ختم نمی‌شود. برای اصلاح این روند، باید دانشگاه و جامعه را به یکدیگر نزدیک کنیم و رشد فردی و اجتماعی را در نظر داشته باشیم. همچنین نقش و جایگاه استاد از مدرس ممتحن به هدایتگر ارزش‌آفرین تبدیل شود در غیر این صورت فردای آموزش عالی کشور قوام‌بخش نخواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سند تحول و تعالی این دانشگاه، گفت: تأکید دانشگاه آزاد اسلامی بر پیروی از قرآن و اهل بیت (ع) است. براساس سوره مبارکه کهف؛ استاد باید عبد خدا، معدن محبت و معدن علم باشد. در این صورت، شاگردانش از او تبعیت کرده و به رشد می‌رسند. همچنین استاد باید شاگردشناس بوده و مسیر را تبیین کند. همچنین مداومت در یادگیری یکی از ملزومات است و رابطه استاد و دانشجو باید برقرار باشد.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه برای اتصال یادگیری و یاددهی، باید به شناخت پدیده‌های خلقت و نیاز‌های جامعه توجه داشته باشیم و رفتار مردم را بشناسیم، تصریح کرد: دانشگاه باید القای پرسش کند. اتفاقی که در فضای مجازی افتاده، این است که در این محیط القای پرسش و ایجاد شبهه صورت می‌گیرد در حالی که القای پرسش و تحریک یادگیری وظیفه اصلی استاد است و باید از این مسیر به یاددهی برسد. استاد و دانشگاه باید با مداومت یاددهی، درک مسئله، حل مسئله و تعیین منافع اقتصادی و اجتماعی را به دانشجو یاد دهد و آموزش ما باید مشکل معیشت جوانان را حل کند.  

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه باید از مدرک‌پردازی به جامعه‌پردازی برسد. باید بازسازی درونی داشته باشیم تا بتوانیم هویت خود را پیدا کنیم. دانشگاه باید حکمرانی، اقتصاد، مسائل اجتماعی و نوآوری در خود داشته باشد تا بتواند به دیگران یاد بدهد و به جامعه منتقل کند. نکته مهم در آموزش این است که یاددهی باید برای زندگی فردی و اجتماعی یادگیرنده مفید باشد؛ بنابراین روش فعلی آموزش که در آن رابطه یاددهنده با یادگیرنده برقرار نیست، نیاز به تحول دارد.

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه افت کار آموزش عالی، یکسان‌نگری در نظام یادگیری است، گفت: دانشگاه تاکنون به اثرات متقابل یاددهی و یادگیری توجه نداشته است.  مدل دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح آموزش عالی، اتصال دانشگاه به جامعه است و برای آن مفهوم «سرا» را مطرح کرده‌ایم تا مانند رشته‌های علوم پزشکی، بتوانیم یک محیط تربیت عملی برای تمامی رشته‌ها داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی علاوه بر اینکه به موضوعات معیشتی و تأمین مسکن کارکنان توجه دارد، به دنبال ایجاد محیط عملی برای تربیت دانشجویان رشته‌های مهندسی است و در این راستا به زودی سرای نوآوری صنعت ساختمان راه‌اندازی خواهد شد. ۷۳۰ شغل با صنعت ساختمان مرتبط است و باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم.

در ابتدای این نشست، دکتر محمدرضا قائدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کرد و گفت: ۳۵ واحد و مرکز دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس مستقر است و از این حیث دارای بیشترین تعداد واحد و مرکز بوده، تعداد دانشجویان این دانشگاه نیز به ۷۲ هزار افزایش یافته است.

وی با اشاره به اجرایی شدن مقدمات طرح مسکن دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد:: دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس ۸۰ هکتار زمین به این طرح اختصاص داده و اسناد آن هم آماده است. خوشبختانه تفاهم‌نامه دانشگاه با وزارت راه و شهرسازی، مسیر طرح مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان را هموار کرده است.

گفتنی است در نشست صمیمانه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، برخی از اساتید به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات درخصوص مسائل مربوط به واحد متبوع خود پرداختند. واگذاری رشته زبان فارسی از معاونت علوم انسانی و هنر به معاونت فرهنگی و دانشجویی، راه‌اندازی سامانه یکپارچه نشریات، اختصاص مجموعه علوم و تحقیقات فارس به اردوگاه آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی و… ازجمله مسائل مطرح شده در این جلسه بود.

در پایان این مراسم نیز از دکتر مسیح افقه، دکتر احمد ترکفر، دکتر محمدهادی هوشمند، دکتر سیدعلی حسینی به عنوان استاد تمام و پژوهشگران برتر و دکتر علیرضا کریمی، دکتر سعید پرهوده، دکتر بهاره کامیاب مقدس و علی حسینی (دانشجوی دکتری واحد شیراز) به عنوان فناوران برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس قدردانی شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا