محمد انتظاری: اختلال در رشد کودکان پیامد استفاده بی‌رویه از فست‌فود‌ها است

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کودکانی که به‌صورت مداوم از غذا‌های فست‌فودی استفاده می‌کنند، رشدشان دچار اختلال شده و معمولاً روند قدگیری‌شان با چالش‌هایی مواجه می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، چند سالی است که شاهد استفاده بی‌رویه از فست‌فود‌ها در کودکان هستیم، تحقیقات نشان می‌دهند که غذا‌های خوشمزه و با رنگ و لعاب وسوسه‌انگیز می‌تواند سبب بروز بسیاری از بیماری‌ها در بزرگ‌سالان و اختلال رشد عصبی و تکاملی در کودکان شود.

به‌رغم اینکه بسیاری از فست‌فود‌ها در تبلیغات خود از ارائه غذا‌های سالم و گاهی کم‌کالری سخن می‌گویند، اما بایستی پذیرفت فست‌فود‌ها از قبیل سیب‌زمینی سرخ‌شده، انواع پیتزا و برگر‌ها بسیار پرکالری و پرنمک هستند. همچنین بسیاری از دسرها، بستنی‌ها و کیک‌ها حاوی درصد‌های بسیار بالایی شکر هستند که برای افراد دیابتی مضر است. بایستی بدانیم بدن قند‌های اضافی را به‌صورت چربی ذخیره می‌کند.

از طرفی همان‌طور که می‌دانید دوران کودکی ارزش و جایگاه ویژه‌ای در طول عمر دارد و به‌دلیلی برای سالم ماندن کودکان حتماً خانواده‌ها باید از رژیم غذایی مناسب سن آن‌ها استفاده کنند.

در همین راستا خبرنگار آنا با عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی به گفتگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

محمد انتظاری با بیان اینکه بدن انسان با غذا‌های طبیعی سازش دارد، عنوان کرد: اگرچه غذا‌های طبیعی به‌اندازه فست فود‌ها رنگ و ظاهر وسوسه‌انگیزی نداشته و خوشمزه نیستند، اما مفید بوده و ضرری برای بدن ندارند؛ در صورتی که استفاده مستمر از غذا‌های آماده بیرون آسیب‌های بیشماری به بدن وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه قند غذا‌های طبیعی و سنتی به‌کندی جذب بدن می‌شود، عنوان کرد: در اکثر موارد مواد غذایی طبیعی مقوی بوده و حاوی ویتامین‌های مختلف مورد نیاز بدن هستند و حتی چربی‌های آن‌ها مورد پذیرش و سازش است.

رئیس دانشکده تغذیه اصفهان با بیان اینکه فست‌فود‌ها معمولاً سریع جذب بدن می‌شوند، ابراز کرد: بدن انسان با موادی که سریع جذب می‌شود سازش ندارد بنابراین مصرف مستمر و بی‌رویه غذا‌های فست‌فودی و مضر باعث می‌شود که سیستم دفاعی بدن نتواند اقدامی برای سلامتی و دفاع از بدن در برابر مواد سمی و آسیب‌زا انجام دهد.

انتظاری با ابراز اینکه معمولاً به غذای آماده رنگ، اسانس و مواد نگهدارنده اضافه می‌کنند گفت: به همین دلیل استفاده روزانه و بی‌رویه از آن‌ها در درازمدت سبب انواع بیماری‌های مختلف مانند چاقی، قلبی و عروقی، دیابت، کبد چرب و … در نوجوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد ابتلای نوجوانان به کبد چرب به‌دلیل استفاده بیش از حد از غذا‌های چرب و فست‌فود هستیم، اذعان کرد: در گذشته متوسط سن ابتلا به برخی از بیمار‌ها همانند دیابت، کبد چرب و … ۵۰ سال بود، اما امروز سن ابتلا به این بیماری‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه بدن، قند موجود در غذا‌های آماده را به چربی تبدیل می‌کند، مطرح کرد: این امر سبب می‌شود که فرد دچار چاقی شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور هم مبتلا به بیماری دیابت، کبد چرب و … شود.

انتظاری تأکید کرد: والدین برای داشتن فرزند سالم و پیشگیری از بیماری باید کمتر از غذا‌های فست‌فودی استفاده کنند و اجازه ندهند که کودکان به صورت مستمر پول خود را صرف خرید مواد غذایی مضر کنند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها نباید فرزندان خود را از خوردن فست‌فود‌ها به‌صورت ۱۰۰ درصد منع کنند، ابراز کرد: استفاده از این غذا‌ها هر سه ماه یک بار مشکلی ندارد؛ خودداری کردن به طور کامل فرزند را در استفاده از آن‌ها حریص می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه استفاده از مواد غذایی تأثیر بسزایی بر رشد کودکان دارد، اذعان کرد: رشد استخوان‌ها با مصرف مواد غذایی کلسیم‌دار تأمین می‌شود.

انتظاری با بیان اینکه مغز انسان برای رشد به اسید‌های چرب ضروری احتیاج دارد، تصریح کرد: بدن انسان می‌تواند نیاز‌های خود را با مصرف غذا‌هایی طبیعی و سنتی به‌دست بیاورد، اما متأسفانه در تهیه غذای فست‌فودی از مواد غذایی ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت استفاده می‌شود که این امر می‌تواند به سلامتی انسان آسیب بزند.

وی با بیان اینکه کودکانی که به‌صورت مداوم غذا‌های آماده مصرف می‌کنند رشد آن‌ها مختل می‌شود اذعان کرد: معمولاً افزایش قد در این افراد با چالش همراه است، در واقع مصرف مستمر و روزانه از غذا‌های فاقد ارزش باعث می‌شود که سایر ارگان‌های بدن عملکرد مطلوبی نداشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه بیشتر کودکانی که به‌صورت بی‌رویه از غذا‌های مضر استفاده می‌کنند اضافه‌وزن خواهند داشت، یادآور شد: این افراد چهار تا پنج برابر بیشتر از دیگران دچار کبد چرب، دیابت، افزایش فشارخون و … می‌شوند.

انتظاری با بیان اینکه مصرف بیش از حد فست‌فود باعث می‌شود که سلول‌های دستگاه عصبی آسیب ببیند و بهره هوشی افراد کاهش یابد، تصریح کرد: در فاصله سنی بین ۶ تا ۲۴ ماه تأثیر تغذیه ناسالم در ضریب هوشی کودکان بیشتر است و درصورتی‌که والدین به این موضوع توجه نکنند، در آینده صاحب کودکان کم‌هوش می‌شوند.

وی در ادامه افزود: در این دوره مغز نیاز بسیار زیادی به مواد مغذی برای ساخت بافت‌های خود دارد و در صورت تأمین نشدن این نیاز، قسمت‌های مرتبط با حافظه و تجزیه و تحلیل به‌خوبی رشد نخواهند کرد. بزرگ‌ترین اشتباه والدین دادن مواد غذایی مانند بیسکویت، شکلات، نوشیدنی‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار، چیپس و ساندویچ به کودکان در این دوره از زندگی آن‌هاست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی اساس و بنیان اصلی دستگاه ایمنی را درجه نخست پروتئین‌ها سپس مواد معدنی و ویتامین‌ها دانست و افزود: مصرف بی‌رویه و روزانه این غذا‌ها باعث می‌شود که مواد اولیه مورد نیاز دستگاه ایمنی تأمین نشود و تضعیف عملکرد این دستگاه در مقابله با بیماری‌های ویروسی همانند کرونا، آنفولانزا و … را در پی داشته باشد.

انتظاری با بیان اینکه وقتی با فهرست فست‌فود‌ها روبه‌رو می‌شوید، به غذا‌های دیگر رضایت نمی‌دهید و انواع سس‌ها، قارچ سوخاری، پنیر، نوشابه، سیب‌زمینی سرخ‌شده، پیاز حلقه‌ای و ناگت را سفارش می‌دهید، ابراز کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که ضرر مخلفات و خوراکی‌هایی که در کنار فست‌فود‌ها سرو می‌شود، به‌اندازه خود فست‌فودهاست.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا