‌بسترهای کارآفرینی و اشتغال‌زایی باید در دانشگاه ایجاد شود

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از دانشگاه آزاد، جلسه آنلاین دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و معاون پژوهشی و فناوری این واحد دانشگاهی برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با تسلیت ایام فاطمیه، گفت: عبور از قوانین دست و پاگیر از نکات اساسی در حوزه فناوری و نوآوری است. فناوری و بازار ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. زمانی که از فناوری صحبت می شود، منظور تنها محصول فناورانه نیست، بلکه هرچیزی که با دانش به عمل آمده و مشتری داشته باشد، مرتبط با فناوری است.

وی افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی به یک دانشگاه کارآفرین و فناور تبدیل شود، مردم برای حضور فرزندانشان در این دانشگاه با میل و انگیزه بیشتری اقدام خواهند کرد. باید بسترهای کارآفرینی و اشتغال زایی و تبدیل دانشجو به یک کارآفرین و شرکت موفق در دانشگاه ایجاد شود. اگر مزرعه، مرکز رشد یا سرای نوآوری ایجاد می شود، هدف آشنایی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان با چنین مقوله هایی است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اساس بازار و فناوری منفعت و مالکیت افراد است، گفت: شکست حوزه بازار در کشور به خاطر دولتی کردن آن است. مالکیت و حاکمیت باید مجزا در نظر گرفته شوند. حاکمیت نباید با مالکیت توسعه پیدا کند. وقتی دانشگاهی می خواهد همزمان حاکمیت کند و مالکیت داشته باشد و ارزش و شأنی برای مالکیت بخش خصوصی و افراد قائل نیست، هرگز به جایی نخواهد رسید. باید فضای جذاب و همراه با منفعت ایجاد کنیم تا اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان انگیزه برای حضور در چنین فضای کاری را داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: منافع برای بیشتر انسان ها در اولویت است و باید کانال هایی ایجاد کنیم که دانشگاه تنها نقش نظارتی و کنترلی داشته باشد و مالکیت برای افراد و بخش خصوصی باشد. بدون شک در این مسیر دانشگاه هم سود خواهد برد.

وی بر رعایت سه اصل در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری تأکید کرد و افزود: نخستین اصل ایجاد سیستمی چابک بود و موضوع بعدی پرهیز از تصدی گری است به همین خاطر چارت سازمانی بسیار کوچکی داریم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حوزه پژوهشی و فناوری تنها چهار آیین نامه بازار فناوری و سرای نوآوری، قرارداد با صنعت، آزمایشگاه مرکزی و کارگاه‌ها و حمایت از فعالیت های فناورانه اعضای هیأت علمی وجود دارد. کل سازوکار و اساس حوزه فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی بر پایه این چهار آیین نامه تنظیم شده است. این آیین نامه ها کامل و جامع هستند و آزادی عملی که در آنها مدنظر قرار گرفته در هیچ جای دانشگاه وجود ندارد. براساس این آیین نامه ها و برای توسعه فناورانه و عملیاتی کردن دانشگاه کارآفرین، اختیارات بسیاری به رئیس استان و واحدها داده ایم.

دهقانی فیروزآبادی در تشریح آیین نامه ها گفت: آیین نامه بازار فناوری و سرای نوآوری زیرساخت شرکت داری را مدنظر قرار داده است و آیین نامه آزمایشگاه مرکزی و کارگاه ها اجازه می دهد مدیریت این بخش ها را به بخش خصوصی بسپاریم.

وی با اشاره به اهمیت اصل ترویج برای آشنایی و آگاهی کادرهای مختلف دانشگاهی و دانشجویی با بازار، فناوری، صنعت، اشتغال زایی، شرکت داری و … افزود: موفق ترین معاون پژوهشی و فناوری کسی است که کار را به دیگران بسپارد. اگر موتور پیشران برای کارها باشیم، به خاطر منابع محدود با چالش روبروی خواهیم شد. نقش نظارت، کنترل و راهبری باید در حوزه فناوری و پژوهشی تعریف شود و سایر کارها به مردم سپرده شود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمامی موفقیت های انقلاب اسلامی به خاطر مدیریت مردمی بود و حتی در جنگ تحمیلی این حضور مردم و نقش آفرینی آنها در کارها بود که باعث پیروزی شد. در این موارد حاکمیت تنها نقش کنترل کننده را برعهده داشت. سازوکارها و آیین نامه های مرتبط با پژوهش و فناوری نباید در یک حلقه بسته تعریف شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا