والدین؛ اجازه دهید کودکانتان مستقل شوند

انتشارات موفقیت‌شناسی
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، ازهمان سال‌های ابتدایی روی مستقل بودن کودکان خود تلاش کنید استقلال چیزی نیست که کودکانتان خودشان به تنهایی بتوانند به دستش بیاورند. علیرضا مهدویان عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ و روانشناس تربیتی در این باره گفت: یک نگاه تربیتی، یک باور غلط در برخی از والدین مخصوصاً مادران وجود دارد که در تربیت فرزندشان آنقدر توجه و محبت و حساسیت دارند و بچه را تحت نظارت خود در می‌آورند که هیچگونه آسیب و مشکلی برای فرزندشان به وجود نیاید و در طول زندگی دائماً مراقبتش می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دست به کاری بزنند و تجربه‌ای جدید پیدا کنند به عبارتی فرزندان خود را در پر قو نگه میدارند، که فرزندشان هیچگونه سختی و مشکلی را تجربه نکنند. پدر و مادر نمی‌گذارند که آزادنه کار‌های شخصی خود را انجام دهند. برای مثال کودک می خواهد بند کفشش را ببندد والدین دخالت می‌کنند و خودشان این کار را انجام می‌دهند.
روانشناس تربینی افزود: ما باید این قابلیت و باور را در فرزندانمان ایجاد کنیم و متناسب با سنشان وظایفی را بر عهده شان بگذاریم و کمکش کنیم. به کودکانمان از همان ابتدا متناسب با سنشان مسئولیت بدهیم برای مثال مرتب کردن اتاق خودشان را برعهده کودک بگذارند و اگر این اعتماد به نفس و باور را در فرزندان ایجاد نکنیم، در آینده دچار مشکلاتی می‌شوند.
والدین می‌توانند به فرزندانشان برای کسب استقلال با این نکات کمک کنند:
۱- اعتماد داشتن به توانایی فرزندان
۲- نظرخواهی از کودک و مسئولیت دادن به کودک
۳-احترام به فرزندشان

چگونه کودکان وابسته را مستقل کنیم؟

مهدویان در مورد این که چگونه کودکان وابسته را مستقل کنیم گفت: علت وابسته شدن و متکی بودن کودکان به دیگران این است که اجازه رشد و انجام کار‌های متناسب با سنشان را پیدا نکردند، مثلاً کودک خودش می‌خواهد غذا بخورد، اما مادر میگوید خودت غذا نخور میریزی روی لباست و کثیف می‌کنی من خودم بهت غذا می‌دهم. هر کدام از کار‌ها و فعالیت‌هایی که بچه‌ها متناسب با سن شان مایل بودند انجام بدهند، اما به خاطر خطرات احتمالی، والدین آن‌ها را ترسانده و نمی‌گذارند کارهایشان را انجام دهند. وابسته شدن به علت عدم اعتماد به نفس برای انجام کار‌ها به وجود آمده است یکی از وظایف والدین برای مستقل شدن کودکان، آموزش مسئولیت است. فرزندان باید مسئولیت موفقیت و شکست خود را بر عهده بگیرند.

آسیب‌های فرزندان وابسته

مهدویان تصریح کرد: آسیب‌ها بیشتر از همه به خود فرد وارد می‌شود، چون همیشه در زندگی ناکارآمد عمل می‌کنند و با شکست‌های مختلف برخورد می‌کنند و توانایی مواجهه با مسائل و مشکلات را پیدا نمی‌کنند، اما همین که او نمی‌تواند از عهده اموراتش بر بیاید در واقع بار مسئولیت بر دوش دیگران میفتد. این افراد دارای اعتماد به نفس پایینی هستند و سبک رفتاری که دارند وابسته است، یعنی به همه چیز بیش از اندازه وابسته می‌شوند و در نتیجه این افراد اگر صاحب فرزند شوند والدین وابسته هستند. فرزندان به دلیل توجه بیش از اندازه والدین انتظار ندارند که بقیه افراد به آن‌ها بی توجهی کنند یا آن‌ها را در نظر نگیرند، این مسئله ممکن است که به مرور زمان فرزند از لحاظ روانی دچار تعارض شود و مشکلاتی برایش به وجود بیاید.

راهکار‌های تربیت فرزندان مستقل

برای تربیت مستقل فرزندان مهدویان خاطر نشان کرد: بازخورد‌های مثبت دادن به کودکان و نظارت داشتن و نه رها کردن از عوامل تربیت مستقل است. در عین حال که والدین به کودکان آزادی عمل می‌دهند باید در کنارشان باشند و در مواقعی که با مشکلات روبه‌رو می‌شوند راهنمایی شان کنند و توصیه‌های کنند که کارهایشان را بهتر انجام دهند. یک نظارت و آزادی عمل باعث می‌شود که فرزند یکسری تجربه‌های موفق را کسب کند تاکید می‌کنم که تجربه‌های موفق کسب کند یعنی اگر جایی فکر می‌کنند فرزندشان شکست می‌خورند و ناتوان می‌شوند بهتراست آن موقعیت را توصیه کنند که وارد نشوند. از طرف دیگر باید به این نکته توجه کرد که اعتماد به نفس و استقلال بیش از حد آسیب‌های خودش را دارد، افراط و تفریط نباید در بحث استقلال دادن و رشد کردن به وجود بیاید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا