ایران در میان ۴ کشور با بیشترین تعداد مقاله نانو

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از ستاد نانو، دو دهه از شروع برنامه پیشگامی آمریکا در فناوری نانو گذشت و در این مدت تعداد انتشارات مرتبط با فناوری نانو از سالی ۲۲۰۰۰ مقاله به سالی بیش از ۱۹۱۰۰۰ مقاله رسید. مطابق سنجش ماهانه “استت نانو” که با استفاده از یک عبارت جستجوی مخصوص فناوری نانو در بانک داده Web of Science یا (WoS) صورت می‌گیرد، در سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۹۱ هزار و ۳۰۴ مقاله نانو (nano-article) در WoS نمایه شده‌اند که نسبت به موقعیت مشابه در سال گذشته حدود ۹ درصد رشد داشته‌اند.

این تعداد مقاله، ۸٫۸ درصد از کل مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شوند.

همچون چند سال گذشته، چین با انتشار بیش از ۷۸۰۰۰ مقاله نانو (بیش از ۴۰ درصد از کل مقالات نانوی سال ۲۰۲۰) در رتبه اول تولید علوم نانو در دنیا قرار دارد و بعد از آن ایالات متحده با ۲۴۴۲۵ مقاله دررتبه دوم قرار گرفته است. این دو کشور در مجموع بیش از نیمی از مقالات نانوی دنیا را منتشر کرده‌اند.

هند با سهم ۹ درصد، ایران با سهم ۶ درصد و کره جنوبی و آلمان با سهم حدود ۵ درصد به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند. ایران جز کشورهایی است که با اولویت‌دهی بالا به علوم نانو، در چند سال اخیر در بین ۵ کشور برتر در این حوزه قرار گرفته و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. حدود ۲۰ درصد از کل مقالات علمی محققان ایرانی در سال ۲۰۲۰ به این حوزه تعلق دارند.

در بین ۲۵ کشور برتر در این شاخص، رشد ویتنام و عربستان در سال گذشته قابل توجه بوده است. ویتنام با هفت پله صعود از رتبه سی و یکم در سال ۲۰۱۹ به رتبه بیست و چهارم و عربستان با چهار پله صعود از رتبه پانزدهم به رتبه یازدهم رسیدند. ویتنام در سال‌های گذشته رشد خوبی در انتشار مقالات نانو داشته و در سال ۲۰۲۰ نیز بیش از ۱۷ درصد از کل مقالات علمی آن‌ها را مقالات نانو شامل می شوند. از بین کشورهای آفریقا نیز فقط مصر در بین ۲۰ کشور برتر قرار دارد. دومین کشور افریقایی، افریقای جنوبی است که با ۱۳۲۴ مقاله نانو در رده ۳۳ این رده بندی قرار دارد.

جدول زیر تعداد و سهم مقالات نانوی ۲۵ کشو برتر از نظر تعداد انتشار مقالات نانو در سال ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

رتبه کشور تعداد مقالات
۱ چین ۷۸۳۱۴
۲ امریکا ۲۴۴۲۵
۳ هند ۱۷۲۱۲
۴ ایران ۱۱۵۴۶
۵ کره جنوبی ۹۶۹۶
۶ آلمان ۸۷۶۶
۷ ژاپن ۷۹۲۴
۸ انگلستان ۶۱۷۶
۹ روسیه ۵۹۶۰
۱۰ فرانسه ۵۹۰۵
۱۱ عربستان ۵۱۳۸
۱۲ استرالیا ۴۹۱۳
۱۳ اسپانیا ۴۹۰۴
۱۴ ایتالیا ۴۸۲۷
۱۵ کانادا ۴۱۵۵
۱۶ برزیل ۳۹۳۶
۱۷ مصر ۳۸۸۷
۱۸ ترکیه ۳۵۳۸
۱۹ پاکستان ۳۴۷۵
۲۰ تایوان ۳۴۶۵

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا