دانشگاه‌ها محور تشخیص مزیت منطقه خود و حل مسئله استان‌ها می‌شوند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی محمدسعید سیف، با اشاره به ضرورت شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان‌ها و برنامه‌ریزی و همکاری مناسب با استانداری‌ها و ادارات استان اظهار کرد: در طرح مزیت استانی و جهش تولید که توسط دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم کلید خورده، دانشگاه‌ها مزیت‌های منطقه خود را تشخیص می‌دهند و با همکاری استانداری به جامعه اطراف خود کمک کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با بیان این مطلب که با هم افزایی و شناسایی طرح مزیت استانی، هر دانشگاه و مؤسسه آموزشی به یک قطب تخصصی تبدیل خواهد شد، افزود: در این شرایط حتی اشتغال بیشتری در سطح استان‌ها ایجاد می‌شود.

سیف در ادامه رویکرد وزارت علوم را توجه دانشگاه‌ها به توانمندسازی خود در جهت اثربخشی در جامعه اطراف عنوان کرد و گفت: در طرح مزیت استانی، بیشتر بحث این است که دانشگاه‌ها محوریتی پیدا کنند و مسائل و موضوعات پر اهمیت استان را با تعریف پروژه‌های تحقیقاتی و علمی در دستور کار قرار دهند و در ادامه با استفاده از امکاناتشان مشکلات استان خود را رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع هدف این است که دانشگاه‌ها به یک موتور محرکه در استان خود تبدیل شوند و با شناسایی مشکلات استان، اقدامات اجرایی مرتبط با آن صورت گیرد. بالطبع در هر استان مزیت‌هایی وجود دارد که ممکن است خیلی از لحاظ فناوری و علمی در سطح بالایی قرار نداشته باشد، اما فناوری‌های جدید می‌تواند منجر به افزایش اشتغال و ارزش افزوده آن مزیت شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۶ طرح مزیت استانی از سوی دانشگاه‌ها مورد تأیید قرار گرفته است، گفت: به طور مثال مزیت استانی ارومیه محصولات باغی و کشاورزی آن است اما پسماندهای کارخانجات آبمیوه گیری از معضل‌های این استان به شمار می‌رود، در این خصوص دانشگاه ارومیه طرحی ارائه کرده است.

سیف ادامه داد: بحث چرم و کفش در آذربایجان شرقی یک مزیت محسوب می‌شود که در راستای رفع معضلات موجود در این صنعت، دانشگاه سهند آذربایجان شرقی طرحی ارائه داده است. و یا مثلاً عسل در اردبیل و یا شیلات در استان‌های ساحلی یک مزیت استانی است و می‌تواند منجر به اشتغال بسیاری در این استان‌ها شود.

این مقام مسئول وزارت علوم با بیان اینکه طرح مزیت استانی ۶ نهاد حامی دارد، اظهار داشت: وزارت کشور، بنیاد مستضعفان، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد ملی نخبگان و دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم از نهادهای حامی طرح مزیت استانی و جهش تولید به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: بسیاری از طرح‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها را به وزارت کشور و استانداری‌ها اعلام کردیم و بسیاری از آن‌ها حمایت‌هایی را جذب کرده‌اند و قراردادهایی هم منعقد شده است.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا