ظرفیت مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد در خدمت تحقق اقتصاد دانش بنیان و تقویت تولید ملی

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، ارتباط دانشگاه با صنعت یکی از موضوع‌هایی است که در دانشگاه‌های مختلف دنبال می‌شود و هر یک به دنبال تقویت رابطه خود با صنعت هستند. در دانشگاه آزاد اسلامی نیز برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و تقویت تولید ملی اقدامات مؤثری انجام شده است.

آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند برای رونق بخشیدن به ارتباط دانشگاه با صنعت نقش مهمی ایفا کنند و پژوهش‌های اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای را به معنای حقیقی کلمه عملیاتی کنند.

در همین راستا خبرگزاری آنا با عبدالله محمدی، مدیرکل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی به گفتگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

فعالیت مستمر و بدون تعطیلی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در ایام کرونا

اداره کل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش را در ایام کرونا چگونه دنبال می‌کند؟

 محمدی: شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان تغییرات قابل توجهی را در رفتار و عادات مصرفی افراد، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی ایجاد کرده است. همچنین اجبار افراد به حضور در قرنطینه، دورکاری و تعطیل کردن کارخانجات، کارگاه‌ها و ادارات، رفتار مصرفی شایع در کشورها را دچار دگرگونی قابل توجهی کرده  است.

 

بی‌شک در دانشگاه آزاد اسلامی نیز شاهد دستیابی به نتایج و یافته‌های بسیار مهمی در حوزه مقابله با ویروس و پیشگیری از گسترش بیماری ناشی از کرونا هستیم. در واقع فعالیت مستمر و بدون تعطیلی مراکز تحقیقات در اوج گسترش کرونا، نتایج بسیار مهمی برای مجموعه تحقیقاتی دانشگاه داشته است.

ساخت دستگاه‌ و محلول‌های متنوع در آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با کرونا

از جمله طرح‌ها و اختراع‌های مرتبط با کرونا در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان به ساخت دستگاه اندازه‌گیری همزمان دمای بدن و اکسیژن خون، ساخت دستگاه تولید ازن، ساخت دستگاه الکتروریسی، تولید محلول ضدعفونی‌کننده دست و سطوح، طراحی پرایمر و امکان ساخت کیت تشخیص ویروس، اجرای طرح تولید مواد ضدعفونی ویژه کرونا، اجرای طرح تولید کیت تشخیص کرونا، اجرای طرح تولید داروی نانو کامپوزیت ژنتیکی جهت درمان کرونا، اجرای طرح تولید ترموگراف‌های تصویری جهت غربالگری پزشکی و ارزیابی امکان استفاده از امواج الکترومغناطیسی در مقابله با گسترش ویروس کرونا و نیز ضدعفونی سطوح مختلف با این امواج اشاره کرد.

طراحی سیستم شناسایی و غربالگری افراد آلوده به ویروس کرونا بر اساس بینایی ماشین با استفاده از شبکه عصبی کانولوشن با یادگیر عمیق، طراحی ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) تمام بومی و برای کمک افراد در مرحله حاد بیماری کرونا، طراحی ژنراتور خانگی تولید آب فعال شده با پلاسما جهت ضدعفونی سطوح و مواد غذایی، طراحی سیستم غیرتماسی اندازه‌­گیری دمای بدن با امکان هشدار، سامانه مراقبت از راه دور بیماران کرونا در دوران نقاهت، بررسی فرصت‌های صنعت ورزش کشور در مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا، تولید کیت‌های PCR برای تشخیص ویروس کرونا، بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودشناسی و خودتاب‌آوری با میانجیگری محتوای فرآیندهای شناختی هیجانی بر اضطراب در بیماری کرونا و… از دیگر طرح‌ها و اختراع‌هایی است که در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.

حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تکیه بر توان فناورانه اعضای هیئت علمی

 برنامه‌های شما برای سال آینده در حوزه آزمایشگاهی و مراکز تحقیقاتی چیست؟

محمدی: دانشگاه آزاد اسلامی دارای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مجهزی است. بهره‌برداری کامل از این امکانات در قالب ایجاد آزمایشگاه یا کارگاه مرکزی و واگذاری مدیریت آن، به شرکت‌های تخصصی تشکیل شده توسط اعضای هیئت علمی در قالب مشارکت و اجاره، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی است. شبکه‌سازی مراکز تحقیقاتی در قالب کنسرسیوم‌ها نیز از اهداف دیگر این حوزه تلقی می‌شود.

به طور خلاصه اینطور می‌توان گفت که در یک سال آینده برنامه‌ریزی‌های کلان به سمتی پیش خواهند رفت که موانع اصلی شناسایی شده پیش روی تحقیقات و بهره‌گیری از زیرساخت‌های تحقیقاتی برداشته می‌شود و در قالب ساختاری چابک بیشترین بهره مالی و معنوی نصیب دانشگاه خواهد شد. امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به نقطه‌ای برسیم که دانشگاه آزاد اسلامی به جای تکیه بر شهریه، به توانمندی تحقیقاتی و فناورانه اعضای هیئت علمی وابسته شود. البته در این مسیر حرکت‌های جدی صورت گرفته است و تداوم می‌یابد.

ظرفیت بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد در خدمت کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویان

 اداره کل آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی برای کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویان چه اقداماتی انجام داده است؟

محمدی: یکی از مهم‌ترین وظایف حوزه آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بسترسازی برای فعالیت محققان است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز که خیل عظیمی از محققان را شامل می‌شوند، بهترین فرصت را برای ارتقای سطح علمی دانشگاه فراهم می‌کنند. بنابراین وظیفه ماست با ایجاد شبکه نخبگان و پژوهشگران اعم از اعضای هیئت علمی و دانشجو و در اختیار گذاشتن بسترهای آزمایشگاهی و کارگاهی در راستای اجرای تحقیقات هدفمند و کاربردی  تلاش کنیم.

مراکز تحقیقاتی دانشگاه نیز یکی دیگر از بسترهای آماده برای فعالیت دانشجویان است. بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی دانشگاه آمادگی لازم را برای ارائه موضوع‌های کاربردی و حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری دارند. همچنین اگر دانشجویی ارتباطات خوبی با صنایع داشته باشد می‌تواند به‌عنوان همکار در پروژه‌های تحقیقاتی صنایع جذب شود و ضمن تجربه‌اندوزی، درآمد نیز کسب کند.

بخش ارتباط با صنعت دانشگاه نیز با فعالیت‌هایی که انجام داده، برای اجرای پایان‌نامه‌ها در حوزه‌های خاص جذب پژوهانه را مدنظر قرار داده است. با تعاملی هم که با شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم، مقرر شده است که تخفیف‌های بیشتری به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای استفاده از خدمات آزمایشگاهی داده شود.

در پایان از زحمات فراوان و بی‌وقفه کادر درمان و جهادگران مبارزه با کرونا تشکر و قدردانی کرده و همچنین آرزوی طلب مغفرت برای ارواح  شهدای سلامت از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که با ایثار و از جان‌گذشتگی خود، موجب کاهش اثرات مخرب بیماری کرونا شدند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا