سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

اساتید فعالیت رسانه‌ای و شاخص «آلتمتریکس» را جدی بگیرند/ تاثیر حضور «اعضای هیات علمی» در فضای مجازی برای ارتقای رتبه دانشگاه‌ها

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر ضرورت حضور فعال اساتید در فضای مجازی و استفاده از رسانه‌ها برای افزایش نفوذ علمی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، دکتر ماشاءالله ترابی؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در کارگاه رسانه‌ای شدن علم و اثربخشی اجتماعی با ارتقا شاخص آلتمتریکس که در مرکز قلب تهران برگزار شد، با اشاره به تحولات رسانه‌ای جهان و نقش آن در ارتقای رتبه دانشگاه در نمایه‌های علمی گفت: درگذشته شرکت‌های بزرگ در قالب رسانه‌های ‌ جمعی، موج‌های خبری ایجاد می‌کردند اما امروزه سایت‌های شخصی و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذاری بیشتری داشته و هر عضو هیئت‌علمی می‌تواند یک رسانه علمی کامل باشد در این صورت تأثیر آن در ارتقای رتبه دانشگاه مشهود خواهد بود.

ترابی با تأکید بر ضرورت زندگی دوم اعضای هیئت‌علمی در دنیای مجازی گفت: درگذشته حضور پزشکان در رسانه‌ها و فضای مجازی ضد ارزش بود چون تبلیغی برای جذب بیمار بیشتر تصور می‌شد. درحالی‌که امروزه برای مقابله با اینفودمی اطلاعاتی در عرصه سلامت، این تصور اصلاح شده و حضور اساتید در فضای مجازی برای افزایش دسترسی مخاطبان به اطلاعات علمی درست و به‌روز، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه بابیان اینکه امروزه انتشار نتایج علمی با روش‌های سنتی کافی نیست افزود: برای تأثیرگذاری بیشتر یافته‌های علمی باید از روش‌های نوین و فرایند هویت‌سازی زندگی دوم در فضای مجازی استفاده کنیم.

ترابی نتایج مطالعه‌ای را در زمینه اهمیت هویت‌سازی اعضای هیئت‌علمی در زندگی دوم، تشریح کرد و گفت: هویت، مجموعه ویژگی‌هایی است که یک فرد یا سازمان را از دیگران متمایز می‌سازد. در این راستا در مطالعه‌ای، ۱۰۰ نفر از افراد بانفوذ حوزه قلب و عروق در توئیتر بررسی شدند که نشان داد این افراد از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد هویت در زندگی دوم خود استفاده می‌کنند. آن‌ها مرتب محتوای مرتبط با تخصص خود را به اشتراک می‌گذارند و با مخاطبان خود تعامل دارند و در بحث‌های آنلاین شرکت می‌کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با معرفی شاخص آلتمتریکس، آن را یکی از شاخص‌های سنجش نفوذ و اثرگذاری علمی در دنیای مجازی بیان کرد و گفت: نمره توجه آلتمتریکس به محصولات علمی اختصاص می‌یابد که در منابع غیر سنتی مانند فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر و در مورد آن بحث و تبادل‌نظر شده باشد.

ترابی با اشاره به دلایل اهمیت آلتمتریکس گفت: نمره آلتمریکس معیاری برای توسعه طرح‌های مشترک پژوهشی است و نویسندگانی که مقالات آنان بالاترین امتیاز را دارد؛ فرصت بیشتری در استفاده از گرنت‌های بین‌المللی خواهند داشت. همچنین با کمک این شاخص، امکان شناسایی افراد تأثیرگذار هسته‌های علمی و جذب همکاری‌های جدید افزایش‌یافته و شرایط برای رصد پژوهش‌ها و مدل‌های رشد مخاطبان فراهم می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به رابطه معنادار استفاده اعضای هیئت‌علمی از رسانه‌ها در افزایش شاخص اچ ایندکس و نمره توجه آلتمتریکس افزود: هر مقاله و دستاورد علمی باید به زبان ساده به مردم و همتایان اطلاع‌رسانی شود. هرچه میزان استفاده از رسانه‌ها افزایش یابد میزان آشنایی مخاطبان با آن تولید علمی بیشتر شده و اثرگذاری آن افزایش می‌یابد.

ترابی در پاسخ به این پرسش که چگونه نمره آلتمتریکس محاسبه می‌شود گفت: نمره یک مقاله، هنگامی‌که افراد بیشتری به آن اشاره کنند افزایش می‌یابد. همچنین نقش اعضای هیئت‌علمی در انتشار لینک مطالب منتشر شده، امتیاز بیشتری نسبت به اکانت مجله در انتشار خودکار همان لینک دارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به منابعی که در کسب نمره توجه آلتمتریکس اثرگذار است افزود: اسناد سیاست‌گذاری در نظام سلامت، رسانه‌های جریان اصلی مانند خبرگزاری‌ها، نرم‌افزارهای مدیریت منابع آنلاین، پلتفرم‌های داوری پس از انتشار، ویکی‌پدیا، کتاب‌های مطرح‌شده در طرح درس دانشگاه‌ها، پایگاه‌های ثبت اختراع، وبلاگ‌ها، پایگاه‌های استنادی، پایگاه نظرات اساتید درباره نکات برجسته یک پژوهش، رسانه‌های اجتماعی، چندرسانه‌ای‌ها و دیگر پلتفرم‌های آنلاین، منابعی هستند که التمتریکس اطلاعات را به‌صورت خودکار از آن‌ها شناسایی و ردیابی می‌کند و بر اساس آن امتیاز می‌دهد.

ترابی، با اشاره به ضریب هریک از رسانه‌ها در نمره توجه آلتمتریکس، خبر را دارای بیشترین وزن و محتوای منتشر شده لینکدین را دارای کمترین وزن در نمره توجه التمتریکس دانست و گفت: هرچه تعداد اخبار بیشتر باشد وزن این نمره بالاتر می‌رود به همین دلیل روابط عمومی نقش مهمی در انتشار مطالب علمی و استفاده از هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به این انتشار دارد. دراین‌بین محتوای منتشر شده در لینکدین کمترین وزن را به خود اختصاص داده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، بابیان اینکه دنیای امروز صحنه شناخته شدن است؛ فعالیت اساتید در ویکی‌پدیا و شبکه ایکس را ضروری دانست و گفت: لازم اساتید صفحه انگلیسی ویکی‌پدیا خود را فعال و از شبکه اجتماعی ایکس به‌عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان برای افزایش دسترسی مخاطبان به مطالب علمی استفاده کنند. به این منظور سامانه CV در اختیار اعضای هیئت‌علمی قرارگرفته تا اکانت خود در شبکه‌های مجازی را برای افزایش ارتباط با مخاطبان و همتایان به اشتراک بگذارند.

ترابی هوش مصنوعی را دستیار توانمندی برای کمک به فعالیت رسانه‌ای اساتید دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانید محتوای مناسب هر یک از رسانه‌ها را تولید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با اشاره به جایگاه برجسته مرکز قلب تهران در عرصه ملی و بین‌المللی گفت: هدف ما از رسانه‌ای شدن علم پروپاگاندا نیست بلکه انتشار آن چیزی است که واقعیت دارد اما تاکنون کمتر به آن توجه شده است.

ترابی در جمع‌بندی سخنان خود با تأکید بر توسعه برنامه جامع مدیریت شهرت و نفوذ علمی در دانشگاه گفت: اساتید برای مدیریت شهرت و نفوذ علمی خود باید برنامه داشته باشند. میزان نفوذ علمی اعضای هیئت‌علمی از طریق میزان استنادات، جوایز و نمره توجه التمتریکس آنان مشخص می‌شود و افزایش شهرت آنان در این زمینه به افزایش شهرت دانشگاه کمک می‌کند.

در ادامه دکتر هومن کاظم‌زاده داروساز و دانشجوی دکترای تخصصی شیمی دارویی و فعال در زمینه اکتشاف دارو با استفاده از هوش مصنوعی در زمینه کاربرد شبکه اجتماعی ایکس در نفوذ اجتماعی اساتید و تأثیر آن در ارتقا شاخص آلتمتریکس را توضیح داد و ابزارهای مناسب هوش مصنوعی برای تولید محتوای رسانه‌ای را معرفی کرد.

شرکت‌کنندگان کارگاه نیز هم‌زمان با استفاده از تلفن همراه خود محتوای آموزش داده‌شده را به‌صورت عملی اجرا کردند.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مهر

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا